Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 19 mar 2024, 07:17

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 224 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 27 kwie 2014, 06:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
bunkier pisze:
Most uległ zniszczeniu podczas działań wojennych w styczniu 1945 roku. Drewniany pomost(kładka) została położona w 1946 roku i przetrwała do 1972 roku kiedy to cały most został zburzony a kanał zasypany.


^^^ Dodam, że zdjęcie porównawcze mostu sprzed i po wojnie, jest na pierwszej stronie w tym temacie.

Maciej Kulesza pisze:
(...)

Ciekawy kadr. Po prawej stronie wydaje się że stoi żołnierz ubrany w mundur, czapkę. Na plecach karabin AK-47. Czyżby pilnował porządku? Może pilnuje materiałów przed kradzieżą.



Ja obstawiam, że jest to jeden z saperów, którzy za kadrem, z lewej strony, (przy obecnym Realu), 'przygotowywali' mury śluzy do wysadzenia. Może miał 'chwilę przerwy', albo sprawdzał obszar do zabezpieczenia. Dla mnie zagadką na tym zdjęciu, są te belki głęboko w ziemi. Może to pozostałość po drewnianej śluzie, która była mniej więcej przy tym miejscu? Ciekawy jestem, jakie ma o tym zdanie Robert?
Szkoda Macieju, że Twój ciekawy materiał nie znalazł się na 'papierowej' gazecie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 27 kwie 2014, 10:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Dziękuję za uwagi.
Mnie owe drewniane belki ułożone poziomo w ziemi również zastanawiają.

Dodam jeszcze znane zdjęcie. Jest dobrej jakości.

Obrazek

Krajan sfotografował północną głowę górnych wrót śluzy. Południowa głowa znajduje się pod trawnikiem po prawej stronie kadru.
Pod koniec 2010 r. rozpoczęto budowę trakcji tramwajowej do dworca PKP. Część prac obejmowała modernizację ul. Focha na wysokości Grottgera, w miejscu, gdzie dziś znajduje się zasypana śluza. Po zerwaniu asfaltu po północnej stronie jezdni ukazał się fragment muru ceglanego.
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 28 kwie 2014, 06:05 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Śluza VI została wyremontowana i dostała nowe bramy, jeszcze w latach 80-tych XXw.
Śluza IV w latach 90-tych. Przed wyjęciem z niej bram, po jej zachodniej stronie, zbudowano przegrodę, z ułożonych poziomo belek. Jednak nie była szczelna i kilka metrów dalej, dodatkowo usypano 'tamę ziemną'. Zobaczyć to można na materiale z TVB (1992?) który nagrałem na VHS i teraz przerzuciłem na YT. :D
W owym czasie, przechodząc tam, zobaczyłem w śluzie wrak Syreny. Widok zamieniania tego miejsca w 'śmieciowisko', skłonił mnie do zadzwonienia do TV i podaniu im propozycji zrobienia o tym materiału do wiadomości lokalnych.
I tak powstał ten 'filmik'.

https://www.youtube.com/watch?v=llHAM9N ... e=youtu.be

Jeden z pierwszych kadrów.


Załączniki:
syrena.JPG
syrena.JPG [ 75.03 KiB | Przeglądany 9499 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 maja 2014, 21:25 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Doskonałe porównanie Bydziaka :)
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... #LokBydTxt


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 maja 2014, 21:44 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Bydziak na prezydenta ;)

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 maja 2014, 07:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
^^^ Wciąż jestem pod wrażeniem twojej propozycji by Lemara, albo inna może barka, była zacumowana przy muzeum kanału. Muzeum i barka świetnie by się uzupełniały.
Obrazek
(Widok 'pożyczony' od krajana)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 maja 2014, 13:12 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 219
Lokalizacja: Bocianowo
Miejsce na barkę wręcz idealne. Przy muzeum, w pięknym parku. Tylko miasto by musiało bardziej monitorować to miejsce, żeby taka barka tam nie skończyła jak zrewitalizowana część parku...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 maja 2014, 17:24 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
BYDZIAK 1958 pisze:
^^^ Wciąż jestem pod wrażeniem twojej propozycji by Lemara, albo inna może barka, była zacumowana przy muzeum kanału. Muzeum i barka świetnie by się uzupełniały.
Obrazek
(Widok 'pożyczony' od krajana)


tym bardziej, że Muzeum Kanału to mały budyneczek, gdzie brak miejsca gdyby mieli więcej eksponatów (może i mają lecz miejsca na wystawienie brak).

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 29 maja 2014, 18:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
V Śluza


Załączniki:
Piąta.jpg
Piąta.jpg [ 114 KiB | Przeglądany 9254 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 20 lip 2014, 11:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Trzy ciekawe zdjęcia rozwidlenia kanału i śluz.
(autor kamilboski ssc)
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 14 sie 2014, 15:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Czy ktoś zna odpowiedź na pytanie, dlaczego wytyczony szlak budowy kanału od Nakła w kierunku wschodnim, przebiegał najpierw lekko ku północy? Źle przeprowadzono pomiary? Potem, w okolicy Pawłówka, zorientowano się (?) i zmieniono 'ukos' kierując budowę lekko w stronę południową? (Linia niebieska)
Gdyby kanał zbudowany był w 'linii prostej', odcinek z Nakła do Bydgoszczy byłby krótszy o kilka kilometrów. (Linia zielona)
A może pierwotnie 'celowano' w 'najbliższe' miejsce Brdy? (Linia czerwona)
Ale to, oznaczałoby, że jednak chodziło o drogę najkrótszą...


Załączniki:
położenie kanału..JPG
położenie kanału..JPG [ 20.51 KiB | Przeglądany 8976 razy ]
położenie kanału 1.JPG
położenie kanału 1.JPG [ 43.15 KiB | Przeglądany 8976 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 14 sie 2014, 17:16 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5892
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Linia czerwona zdecydowanie odpada - za duża różnica wysokości.
Taki przebieg związany był najprawdopodobniej właśnie z ukształtowaniem terenu w tej okolicy - kanał poprowadzono w dolinie zachowując przy tym jak najdłuższe proste odcinki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 14 sie 2014, 21:28 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 219
Lokalizacja: Bocianowo
No przez Łochowice kiepsko by było, zbyt duża różnica terenu. Linia czerwona praktycznie przez cały cza przebiegała by na wzniesieniu


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 15 sie 2014, 02:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Prawdę mówiąc, to pytanie z mojej strony padło bez zastanowienia. Patrzyłem tylko na mapę i 'linie'. I nie pomyślałem nawet o ukształtowaniu terenu. :oops:

Jedna z pocztówek z netu. Spojrzenie na kamienny most, w kierunku obecnego Reala. Pod mostem widać zarys początku dawnej ul. Nakielskiej.


Załączniki:
starymost.JPG
starymost.JPG [ 112.02 KiB | Przeglądany 8937 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 sie 2014, 19:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
BYDZIAK 1958 pisze:
Czy ktoś zna odpowiedź na pytanie, dlaczego wytyczony szlak budowy kanału od Nakła w kierunku wschodnim, przebiegał najpierw lekko ku północy? Źle przeprowadzono pomiary? Potem, w okolicy Pawłówka, zorientowano się (?) i zmieniono 'ukos' kierując budowę lekko w stronę południową? (Linia niebieska)
Gdyby kanał zbudowany był w 'linii prostej', odcinek z Nakła do Bydgoszczy byłby krótszy o kilka kilometrów. (Linia zielona)
A może pierwotnie 'celowano' w 'najbliższe' miejsce Brdy? (Linia czerwona)
Ale to, oznaczałoby, że jednak chodziło o drogę najkrótszą...



Myślę, że niebieska linia została poprowadzona jak najbardziej optymalnie. Tu nie ma mowy o pomyłce.
1.
Kanał został wykopany w części Pradolininy Toruńsko-Eberswaldzkiej
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pradolina_ ... erswaldzka
Czyli w miejscu gdzie dawniej płynęła Wisła w kierunku zachodnim. W tym miejscu jest najniższy poziom gruntu.

2. Kluczowa była tu obecna miejscowość Gorzeń widoczna na mapie Bydziaka. Tam jest most betonowy przez kanał - charakterystyczne miejsce. W tym miejscu kanał najbardziej zbliża się do południowego stoku pradoliny. Tzn jest położony najbliżej południowego brzegu pradoliny

Widać to w tym miejscu na zdjęciu. Zdjęcie zrobione tuż za mostem w miejscowości Gorzeń. Widok w kierunku wschodnim.
Po prawej widać stawy hodowlane i widać bliskość położenia południowej skarpy pradoliny.

Obrazek

Krótko mówiąc. Nie można było poprowadzić linii prostej (kanału) bardziej na południe ponieważ na przeszkodzie stała skarpa.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 21 sie 2014, 20:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Jak jesteśmy przy samym kanale poniżej umieszczę kilka zdjęć kanału. Na poszczególnych kadrach widać jak Międzynarodowa Droga Wodna E70 ma różne szerokości. Pływanie po niej barkami wypełnionymi ładunkiem jest niemożliwe. Do momentu kiedy UE nie wymusi na rządzie RP modernizacji dróg wodnych i nie przeznaczy na to środków, barek o ładowności do 400 ton w Bydgoszczy nie zobaczymy. Pomijam w tym miejscu przeszkody "poziome" na śluzach jak kładki (śluza Miejska) czy mosty w poprzek (śluza Prądy, Okole). A takich przeszkód na wspomnianej drodze jest kilkanaście lub więcej. Zresztą nie ma znaczenia ile. Wystarczy jedna barka z ładunkiem nie przepłynie.

Tu mamy przykład śluza Prądy. 5-8cm i Łokietek już nie przepłynie. Po lewej stronie sterówki jest lampka przekręcona do poziomu w prawo. Gdyby nie to, że jest ruchoma, zostałaby urwana. Jest za wysoka.

Obrazek

Sami oceńcie czy minięcie się dwóch barek jest tutaj możliwe. Przypominam że dalej w kierunku zachodnim mamy Noteć która wygląda pod względem żeglownym jeszcze gorzej.

Po lewej stronie zarośla sięgają około 1,5m
Obrazek

To jest najszerszy odcinek.
Obrazek

Tu szerokość się zmniejsza.
Obrazek


Tutaj zarośla sięgają już 2-2,5 po lewej stronie
Obrazek


Tan odcinek nie nadaje się do żeglowania barkami.
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 23 sie 2014, 05:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Maciej Kulesza pisze:
...
Do momentu kiedy UE nie wymusi na rządzie RP modernizacji dróg wodnych i nie przeznaczy na to środków, barek o ładowności do 400 ton w Bydgoszczy nie zobaczymy.
...


^^^ Czy UE ma takie narzędzia, by to 'wymusić'? A jeśli tak, to dlaczego jeszcze nie zaczęła wymuszać?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 23 sie 2014, 13:05 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 19 maja 2014, 10:11
Posty: 161
Lokalizacja: Bydgoszcz
^^^Ma narzędzia takie same jak w przypadku innych wymuszeń na rządzie danego kraju. Wystarczy że wprowadzą jakąś dyrektywę obowiązującą w każdym kraju UE i państwa muszą się dostosować, jeżeli nie to kara.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 2 wrz 2014, 11:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Kolejne doskonałe porównanie Bydziaka.

Na podstawie zdjęcia z okresu zasypywania Starego Kanału, Bydziak dokonał wnikliwego porównania zdjęć. Znalazł dwa podstawowe punkty odniesienia. Przy ich pomocy, określił z bardzo dużym prawdopodobieństwem lokalizację śluzy nr 2 przy ul. Grottgera.

Efekt można zobaczyć w Gazecie Wyborczej. Dostęp 02.09.2014
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/56 ... ypana.html


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 4 wrz 2014, 06:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
^^^ Można by tu jeszcze dodać jedno, takie współczesne porównanie. Ułatwi ono, dla ciekawych tematu, zlokalizowanie miejsca na jezdni, pod którą znajduje się wspominany wyżej murek. Zdjęcia były zrobione niemal pod tymi samymi kątami.


Załączniki:
m1a.JPG
m1a.JPG [ 71.69 KiB | Przeglądany 8674 razy ]
m2a.JPG
m2a.JPG [ 54.65 KiB | Przeglądany 8674 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 224 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group