Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 19 mar 2024, 09:25

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa, 10 gru 2014, 16:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
BYDZIAK 1958 pisze:
Dla mnie to jest raczej 'rysunek z pamięci', taki może na zamówienie. I praktycznie można go przypasowywać we wiele miejsc. Np. te 'przęsła', w różnych stadiach i na różnych wysokościach, mogą być przygotowywanymi rusztowaniami do budowy np. mostu 'ceglanego', pierwszego na Kr. Jadwigi. (1861).



Tyle że ro robotnicy na pierwszym planie są ubrani zgodnie z modą lat 30/40. Do tego dochodzi gąsienicowa koparka ładująca piach na wózki. Zatem wiek XIX, do roku 1939 włącznie trzeba wykluczyć.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 10 gru 2014, 17:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
No i konkretny opis:Reichsautobahn Bydgoszcz / Bromberg - gesprengte Brücke - Lithographie 1940/41
Czyli wiadomo, że odbudowują zburzony w 1939 roku most na tzw.drodze krajowej, używając dzisiejszej nomenklatury (bo o autostradę raczej nie chodzi).
Obstawiam Grunwaldzką, gdzie odbudowano najpierw most dla szosy, a potem wybudowano drugi dla kolejki. Oba drewniane.
Ale opis mówi o moście drogowym. Więc Grunwaldzka.
A ta budowla to może być młyn parowy "Czyżkówko".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 10 gru 2014, 18:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Zwykle na tym forum się z Tobą nie zgadzam, więc niech ten wyjątek potwierdzi regułę. Wygląda na to, że po moim wcześniejszym typowaniu, oraz niemieckim opisie, masz rację.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 10 gru 2014, 18:05 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Jeszcze jeden argument- spuszczona prawie woda, jest tylko zastoisko wody, która nie spłynęła.
A to jest łatwe do wykonania tylko na kanale i tylko gdy jest odcinek z blisko położonymi śluzami przy sporym spadku terenu.
Temat przemawia za otworzeniem działu mostowego bo o tym i wielu innych mostach mało wiemy, a szczególnie mało mamy zdjęć lub rysunków.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 11 gru 2014, 06:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Ja się nie upierałem przy swojej propozycji. Ale twierdzę, że rysownik tworzył to głównie z pamięci. I jeśli to jest miejsce, które wskazujecie, to można mu nawet wybaczyć 'zakole', widoczne nad 'mostem'. Kanał jest 'prosty'. Ten niemiecki podpis mówi o dacie powstaniu rysunku, czy o jego treści?
A co do koparki. W czasie budowy kanału Sueskiego były stosowane jeszcze większe. Zapewne podobne dźwigi z napędem parowym, na pewno były już wtedy, w różnych zakładach, w naszym mieście. Ubiory ludzi 'codzienne', na pocztówkach czy zdjęciach 'przed tramwajowych', pokazujących nasze ulice, za bardzo w tamtym okresie się nie zmieniały.
Poniżej na zdjęciu z końca budowy kolei w USA, samych robotników może nie ma, ale w ubraniach w tamtych czasach, nie było specjalnych różnic.


Załączniki:
robotnicy.JPG
robotnicy.JPG [ 62.78 KiB | Przeglądany 6746 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 11 gru 2014, 18:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Ależ były. Chociażby popularna cyklistówka. Ale to tak na marginesie, którego znaczenie jest zwykłym OT-em ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 11:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Ja obstawiam most nad kanałem w ciągu Grunwaldzkiej. Jak wynika ze zdjęć lotniczych był w innym miejscu niż most pierwotny i był ustawiony pod kątem prostym do rzeki. Młyn przy Elbląskiej w takim układzie pasuje do tego budynku z kominem.
Skręcający w prawo kanał przypisuję wizji artysty. Prosty mu się nie podobał.

Natomiast mam inny temat do rozpoznania. Mostek na pocztówce z http://www.deutsche-schutzgebiete.de/bromberg.htm


Załączniki:
Bromberg_Brahepartie.jpg
Bromberg_Brahepartie.jpg [ 41.52 KiB | Przeglądany 6586 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 09:25 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
^^^ Trochę przypomina dawną kładkę przy papierni. Możliwe, że ta wizja artysty, podpowiadała mu, by jeszcze nieco 'zaludnić' to miejsce. :?:


Załączniki:
kładka.JPG
kładka.JPG [ 16.27 KiB | Przeglądany 6569 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 12:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 437
^^^
„trafiony – zatopiony….”


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 14:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Bydziak :1 Pocztówka nader popularna. Jednak lokalizacja zupełnie nie do ustalenia. Szacunek :za


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 15:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Jak tu podkręcić zoom to widać nieco więcej:
http://www.delcampe.de/page/item/id,205 ... age,G.html
Zastanawia mnie to co widać za mostkiem po prawej - jakiś most kratownicowy?
Z początku myślałem że to Kąpielna Petersona i mostek na wlocie do starorzecza, ale teraz widzę, że z tyłu jest chyba stalowy most.
No i można poczytać treść na rewersie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 17:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Ja, mimo wszystko mam wątpliwości, czy to rzeczywiście ta sama kładka.

Hrab pisze:

Zastanawia mnie to co widać za mostkiem po prawej - jakiś most kratownicowy?


^^^ Czy chodzi Ci o to, co jest między schodkami a drzewem?
Dla mnie to, w dalekiej perspektywie spore budynki, a w bliskiej - jakiś parkan z desek.
Hrab pisze:
... ale teraz widzę, że z tyłu jest chyba stalowy most.


^^^ Gdzie się przyglądać na 'z tyłu'? Czy chodzi Ci o widok pod kładką? Ta 'ukośna belka', to ramie steru barki. Może o coś innego ci chodzi?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 6 sty 2015, 21:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Chodzi o ten fragment.
Z początku myślałem, że to drewniana zabudowa i pasuje do kąpielni. Teraz wydaje się być mostem.


Załączniki:
Most x..JPG
Most x..JPG [ 58.41 KiB | Przeglądany 6524 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 sty 2015, 07:41 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
^^^ To właśnie miałem na myśli. Dla mnie to raczej jakiś 'deskowy płot'.
Zakładając, że jest to nadal nie odgadnięte miejsce, można nadal szukać porównania do proponowanej kładki przy papierni.

Obrazek

W takiej sytuacji malarz był by w miejscu 'czerwonym', z oznaczonym polem widzenia. Naniosłem na zdjęcie łódki i barki tak, jak by to 'po mojemu' wyglądało. Może to i pasuje, bowiem należy pamiętać o poprawce na 'wizje artysty'.

Powiększyłem napis z pocztówki. Może ktoś to rozszyfruje.


Załączniki:
nadruk.JPG
nadruk.JPG [ 16.81 KiB | Przeglądany 6516 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lut 2015, 07:21 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Po drugiej stronie nowego kanału, leżą (tajemnicze?) konstrukcje. Wyglądają jak segmenty przęseł. A może to są 'pontony'. Możliwe że poukładano je właśnie tam, by były 'pod ręką', w sytuacji bardzo kryzysowej. W pobliżu są przecież mosty drogowe i kolejowe. :?:


Załączniki:
przęsła1.JPG
przęsła1.JPG [ 66.07 KiB | Przeglądany 6390 razy ]
przęsła2.JPG
przęsła2.JPG [ 94.82 KiB | Przeglądany 6390 razy ]
przęsła3.JPG
przęsła3.JPG [ 89.48 KiB | Przeglądany 6390 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lut 2015, 10:25 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Często tamtędy jeżdżę rowerem. Myślę, że to są awaryjne wrota do śuz, czy w ogóle do zagrodzenia kanału. Nowy kanał ma duży spadek. W razie awarii lub remontu gdzieś go trzeba przegrodzić, najlepiej na samym początku - na górze.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 lut 2015, 17:55 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Hrab pisze:
Do kupienia na e- bayu:
http://www.ebay.pl/itm/Reichsautobahn-B ... 1481929249
Co to za most? Może to odbudowa mostu, o którym mowa w wątku o zniszczonych mostach.
Swoją drogą brakuje odrębnego działu z mostami ( jak jest dla kamienic, czy ulic), gdzie można by je opisywać odrębnie.
Jak da się zauważyć, brak jest łatwo dostępnych materiałów w postaci zdjęć i rysunków wielu bydgoskich mostów w ich starych, nieistniejących już wersjach. Można byłoby je z czasem uzbierać.

Wracając do tej niedokończonej identyfikacji zaczynającej się w cytowanym wpisie - przyglądając się dokładniej zdjęciu młyna przy Elbląskiej i pocztówce, można zauważyć duże podobieństwo w budowie ścian szczytowych, działowej ściany ogniowej mniej więcej na środku budynku i przymurowanej przybudówki.
Na drugim zdjęciu widać miejsce posadowienia komina maszyny parowej. Też pasuje.
To jeszcze nie dowód w sprawie mostu, ale pewna znacząca poszlaka.
Potencjalny dowód rzeczowy został wyburzony.


Załączniki:
DSC_0756.JPG
DSC_0756.JPG [ 173.63 KiB | Przeglądany 6254 razy ]
DSC_0752.JPG
DSC_0752.JPG [ 170.72 KiB | Przeglądany 6251 razy ]
Frag.JPG
Frag.JPG [ 66.8 KiB | Przeglądany 6249 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 2 kwie 2015, 06:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Kadr z filmu pokazanego na "St.Bydg." Na widocznym fragmencie wiaduktu LWP, widać jeszcze stary chodnik. Wkrótce został on rozebrany i powstał na nim trzeci pas ruchu dla samochodów. Przechodnie, mieli mieć chyba kilka opcji przedostania się na drugą stronę. Np. zejść pod wiadukt i pod nim przejść, pod jezdniami, na stronę północną, a tam, zachowanym chodnikiem, maszerować dalej w kierunku Kap.
Kiedyś też słyszałem o opcji dobudowania tam chodnika, z drugiej strony balustrady. :shock:
Ostatecznie, na zbudowanym pasie drogowym, po pewnym czasie, znów został wytyczony chodnik, wspartymi na betonowych podstawach barierkami.
To jeden z przykładów na nie do końca przemyślane, czy realizowane decyzje.


Załączniki:
wiadukt z chodnikiem.JPG
wiadukt z chodnikiem.JPG [ 29.34 KiB | Przeglądany 6050 razy ]
z 'sv'.JPG
z 'sv'.JPG [ 24.21 KiB | Przeglądany 6050 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 paź 2015, 07:33 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6923
Wiadukt na trasie Bydgoszcz Inowrocław sprzed około stu lat. Przypuszczam że już nie istnieje.
Ne wiem w jakim miejscu to jest. Ktoś w was wie?


Załączniki:
wiadukt.JPG
wiadukt.JPG [ 47.96 KiB | Przeglądany 5532 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 18 paź 2015, 14:49 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2924
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Chyba o ten chodzi
viewtopic.php?f=34&t=6630&hilit=trzciniec
Lub tu
viewtopic.php?f=67&t=7278&hilit=lotniska


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group