Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 23 kwie 2024, 17:02

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
Post: środa, 17 kwie 2013, 19:43 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
„Największą bydgoską fabrykę przemysłu materiałów budowlanych reprezentowała fabryka artykułów cementowych (Zementwarenfabrik) Windschilda i Langelotta. Została ona założona w 1897 r. w Białychbłotach
kolo Bydgoszczy jako filia niemieckiej firmy z Cossebaude. Specjalnością przedsiębiorstwa było budownictwo betonowe i głębinowe: urządzenia kanalizacyjne i wodociągowe, oczyszczalnie do odwadniania oraz budowa mostów żelbetowych i z betonu ubijanego.
W okresie korzystnej koniunktury budowlanej zatrudniała do 1800 robotników. Jeśli chodzi o budowę mostów żelbetowych, to zasięg działalności filii bydgoskiej obejmował całą prowincję
poznańską, Prusy Zachodnie, Pomorze i Górny Śląsk. Filia zasięgiem swej działalności obejmowała teren rejencji bydgoskiej. Teren fabryki obejmował 170 mórg. Znajdowały się na nim bogate złoża żwiru używanego do produkcji. W pierwszych latach działalności wartość umów fabryki wynosiła około 60 tys. marek, a w latach 1906/1907 wzrosła do2,5 min marek. Początkowo fabryka zatrudniała 20 robotników, ale w 1906 r. liczba zatrudnionych wzrosła do 60. Dzięki wysokiemu technicznemu poziomowi — jak na owe czasy — procesu produkcji, osiągnięto doskonałą jakość wytwarzanych produktów. Fabryka wykonywała różnego rodzaju rury cementowe, jak: koliste, jajowate i szybowe, oraz
skrzynki opadowe dla ulic i do odwadniania gruntów. Produkty jej znane były nie tylko w rejencji bydgoskiej, ale w całych Niemczech .
Do wojny firma ta wybudowała przeszło 160 mostów, ułożyła przeszło 750,000 m. rur kanałowych
i ustawiła około 21,000 sztuk kessonów. Cała w ogóle kanalizacja Bydgoszczy, Starogardu, Grudziądza i Nakła jest dziełem tego przedsiębiorstwa, którego produkcja roczna wynosiła w swoim czasie
25,000 m. rur betonowych rocznie.”

Obrazek[/URL

Zdjęcia z początku lat 20-tych.

[URL=http://www.fotosik.pl]Obrazek

Obrazek

Obrazek
Część zabudowy przy bocznicy kolejowej przetrwały do lat 70-tych
Obrazek

„W roku 1919 zakłady bydgoskie tej potężnej firmy niemieckiej skupił znany Warszawie b. właściciel gmachu teatru „Nowości", Ludwik Frankowski który skupił od Niemca zakłady żelazobetonowe w Bydgoszczy.
Będąc już w ręku polskich, zakłady te wykonały tak poważne roboty, jak roboty żelbetowe
i kanalizacje w fabryce „Wagon", dalej w fabryce toruńskiej „Lem", urządziły zbiorniki i kadzie w „Wielkopolskiej papierni" pod Bydgoszczą, wieżę ciśnień na stacji Białystok i.t.d.
Wszystkie te roboty juz pod polskiem kierownictwem wykonano ku całkowitemu zadowoleniu zamawiających je. Jak fachowym jest ten kierunek, dość zaznaczyć ,iż do fabryki polskiej
dziś zwracają się z całem zaufaniem nadal liczne instytucje niemieckie zamiejscowe, oddając jej
roboty w zakres jej specjalności wchodzące. To chyba starczy jej za wszelką, zresztą zasłużoną zupełnie, reklamę...”
Po Ludwiku Frankowskim zakłady zmieniają właściciela, jest nią firma z Poznania Towarzystwo Robót Inżynierskich „TRI” , i pod szyldem Fabryka Wyrobów Cementowych występuje firma z Białychbłot.

Obrazek

Pierwsza siedziba firmy „TRI” ul. Świętej Trójcy 6. „Towarzystwo Robót Inżynierskich” Fabryka Wyrobów Cementowych. Na zdjęciach Krajana w „Starych napisach”, napis jest bardziej czytelny. Ciekawe jaki inny napis tam był tam wcześniej albo później.

Obrazek

Zmiana adresu.

Obrazek

„TRI” budowało między innymi, elektrownię w Bydgoszczy i port w Gdyni.
Źródła: Książki adresowe, Prace Komisji Historii i „Tygodnik Ilustrowany”
Ciąg dalszy ( Bydgoskie Zakłady Betoniarskie i Żelbetowe) nastąpi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 19 kwie 2013, 22:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jeżeli ten "jajowaty krąg" ze zdjęcia poniżej pochodzi z Windschild i Langelott Waisfelde Białebłota, to wiem gdzie takie trzy leżą :D

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 19 kwie 2013, 22:40 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 18 paź 2009, 19:10
Posty: 5040
Lokalizacja: Bydgoszcz
Noo, też misię skojarzyły :)

_________________
=> https://sites.google.com/site/zapomnieni/home


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 4 maja 2013, 20:04 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
Pewnie to jest odpad produkcyjny (znacznie późniejszy) ze ściętym wpustem i wyłażącym zbrojeniem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 9 maja 2013, 06:43 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Posty: 107
A ja dziś znalazłem takie coś Obrazek
Zdjęcie robione telefonem, do tego w nocy.
Ta kratka znajduje się przy skraju brukowanej uliczki. Czy można w przybliżeniu określić jej wiek?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 9 maja 2013, 20:24 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
Ale cacko, nigdy bym się nie spodziewał że można coś takiego spotkać. Najprawdopodobniej została zabudowana przed rokiem 1919, chociaż w książkach adresowych miasta Bydgoszczy można spotkać "Windschilda i Langelotta" , ale to już była Bydgoszcz a nie Bromberg.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 30 maja 2013, 21:58 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
Załącznik:
img 001004a.jpg
img 001004a.jpg [ 145.27 KiB | Przeglądany 7628 razy ]
Bydgoskie Zakłady Betoniarskie i Żelbetowe, oczywiście pod kątem tego co pozostało po starej firmie. Fotki z początku lat 60-tych, z pierwszej rozbudowy zakładu. Bocznica kolejowa przed rozbudową. Na całej długości bocznicy na widocznych słupach rozpięta była trakcja elektryczna . Trakcja zasilała żuraw szynowy. Żuraw służył do załadunku i rozładunku wyrobów oraz przetaczania wagonów. Żuraw wyglądał jak ten elektrowóz na zdjęciu, miał tylko wysięgnik pod pantografem. Pocięty na złom w połowie lat 70-tych.
Na następnych zdjęciach stare zabudowania fabryczne.


Załączniki:
img 001005a.jpg
img 001005a.jpg [ 101.81 KiB | Przeglądany 7628 razy ]
kolej 1a.jpg
kolej 1a.jpg [ 180.74 KiB | Przeglądany 7628 razy ]
img 001001.jpg
img 001001.jpg [ 186.75 KiB | Przeglądany 7628 razy ]
Komentarz: zdjęcia z lat 70-tych z rozbiórki starych zabudowań.
img 001357a.jpg
img 001357a.jpg [ 158.1 KiB | Przeglądany 7628 razy ]
Komentarz: W pomieszczeniu z lewej zainstalowana była prądnica która ładowała baterię akumulatorów zasilających trakcję żurawia.Początkowo napędzana była silnikiem wysokoprężnym a później elektrycznym.
img 001358a.jpg
img 001358a.jpg [ 113.64 KiB | Przeglądany 7628 razy ]
Komentarz: nad wjazdem widoczne izolatory na których zamocowane były przewody z prądnicy do akumulatorni.
img 001354a.jpg
img 001354a.jpg [ 90.89 KiB | Przeglądany 7628 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 6 cze 2013, 06:27 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Ciekawy temat. Całkiem możliwe, że trzeci, z 'mostów kolejowych', betonowy, ( wzdłuż Czarnej Drogi) może być też ich dziełem.


Załączniki:
Komentarz: Stary, betonowy most kolejowy, nad Brdą.
beton.JPG
beton.JPG [ 19.95 KiB | Przeglądany 7479 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 6 cze 2013, 08:53 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2841
Interesujące fotografie .


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 27 sie 2013, 13:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ulica Warmińskiego w pobliżu energetyki.


Załączniki:
Stu.jpg
Stu.jpg [ 191.13 KiB | Przeglądany 6178 razy ]
Stu1.jpg
Stu1.jpg [ 188.72 KiB | Przeglądany 6178 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 3 lis 2013, 22:06 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
Z sieci wyłowione, tylko nie pamiętam gdzie wykopana.


Załączniki:
rura1z_158.jpg
rura1z_158.jpg [ 78.31 KiB | Przeglądany 5720 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 sty 2014, 15:20 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Posty: 107
Na złomie w pewnej JW w Bydgoszczy leży kratka z wpustem tej firmy. Oczywiście z napisem "Bromberg". Szkoda by jej było na złom. Interesuje to kogoś?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 sty 2014, 20:42 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5917
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Może warto było by przekazać ją do muzeum wodociągów?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 10 sty 2014, 21:28 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Posty: 107
Też o tym myślałem. Zapytam się przełożonego czy w ogóle można ruszyć temat.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group