Natrafiłem na ogłoszenie tej spółki, z 1925-go roku, jako dostawcy produktów kolejowych.
MWS pisał w temacie "Maschinen und Dampfkesselfabrik - Leopold Zobel" :
MWS pisze:
Za kontynuatora produkcji Maschinen und Dampfkesselfabrik – Leopold Zobel, zaczęła podawać się, po śmierci właściciela, firma Smoschewer.
"Light Railway Locomotive Works Smoschewer & Co" powstała w 1900 roku jako dystrybutor taboru i wyposażenia dla kolei. Posiadała biura w Berlinie, Görlitz, Katowicach
i Pradze (w późniejszym czasie również w Bydgoszczy – Dworcowa 31). Handlowała parowozami zbudowanymi przez zakład Zobla, jak i konstrukcjami własnymi,
wyposażonymi w kotły i maszyny Zobla. Całkowicie samodzielną produkcję parowozów Smoschewer rozpoczął dopiero ok. 1917 roku.
W pierwszej chwili zastanowiło mnie to, czy na tyłach budynku '31', były hale, w których powstawały jakieś konstrukcje tej firmy. Wybierałem się tam, ale jeszcze nie dotarłem. Zresztą nie wiem czy jest tam swobodny dostęp do podwórza. Jednak wychodzi na to, że ta firma w cytowanym wyżej fragmencie, na Dworcowej miała tylko swoje biuro. Na jednym ze zdjęć parowozu ze znakiem tej firmy, pokazanym we wspomnianym temacie MWS, można odczytać 'Breslau'. Rodzą się pytania, czy w Bydgoszczy firma miała swoje warsztaty, czy tylko handlowała produktami powstającymi w halach fabryki Leopolda Zobla? I przy okazji, czy ta przedwojenna Wrocławska fabryka, stała się po wojnie Pafawagiem?