Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 25 kwie 2024, 16:01

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 35  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 8 kwie 2012, 22:36 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Pojawił się w sieci bardzo interesujący materiał z 2005 roku dotyczący ówczesnej działalności TWKP przeplatany interesującymi wstawkami archiwalnymi.

http://www.youtube.com/watch?v=lJ6i41S5 ... e=youtu.be


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 kwie 2012, 19:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Obejrzałem, ciekawe. W pewnym momencie jest informacja, że kiedyś było 250 km szlaku, a 'teraz' (czyli wtedy) tylko 10 km. Ty lisiogonek, jesteś na bieżąco. Ile jest 'teraz', czyli w 2012r. km torów nadających się do ruchu dla kolejki ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 kwie 2012, 22:32 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Czynne jest tyle ile drezyną przejechaliśmy na początku marca czyli dobre ponad 10km szlaku. Tu jest jeszcze pewien problem wynikający min. z postawienia koziołka oporowego tam gdzie stoi obecnie (min Ty też przy min pomagałeś :) ). Numeracja słupków rozpoczynała się od przystanku osobowego - mniej więcej tam gdzie jest wejście do dworca normalnotorowego - tam stał hektometr 0,0. To miejsce dzieli od obecnego kozła może z 200m. W ten sposób cała obecna numeracja jest ciut za duża w stosunku do stanu rzeczywistego - ale z szacunku do zabytków nie zmieniałbym jej choćbym mógł :) A informacja o ponad 250 torów tyczy się czasów złączenia BKP i WKP w całość pod egidą PKP. Jeśli by liczyć maksymalne długości szlaków obu kolejek z czasów około I WŚ to zapewne wyszłoby znacznie więcej - może i nawet koło 300km...Po odzyskaniu niepodległości polskie zarządy zlikwidowały parę mniej rentownych linii, a powstał tylko jeden nowy odcinek Liszkowo Rozgr. - Radzicz Rozgr. na WKP o długości około 5km oddany do użytku w 1922r . Obecnie teoretycznie moglibyśmy eksploatować około 35 może 40km linii - a w praktyce ogranicza nas DK10. Dalej tory w większości są, ale bardzo obawiam się czy mają kompletne wyposażenie w łupki i śruby - pobieżne przeglądy stanu torowiska wyraźnie wskazują na duże braki w tych elementach :( o wymianie podkładów nawet wspominać nie będę...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 kwie 2012, 07:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
lisiogonek pisze:
(...)
... - a w praktyce ogranicza nas DK10.


Chodzi o ograniczenie fizyczne - np. stan torów w jezdni? Czy prawne, 'bo nie wolno...' ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 kwie 2012, 17:32 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
BYDZIAK 1958 pisze:
lisiogonek pisze:
(...)
... - a w praktyce ogranicza nas DK10.


Chodzi o ograniczenie fizyczne - np. stan torów w jezdni? Czy prawne, 'bo nie wolno...' ?


fizyczne :( tory są ale zalane asfaltem, przejazd bardzo nie umiejętnie zrobiony, wręcz tragicznie

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 kwie 2012, 20:06 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 437
W tymże wątku, trzy strony wcześniej, ustalaliśmy trasy przebiegu linii kolejki wąskotorowej w różnych okresach jej istnienia. (po linii ulicy Wiejskiej i po linii ulicy Nad torem)

Grzebiąc w strych mapach natrafiłem na jeszcze jeden wariant przebiegu torów, który funkcjonował, najprawdopodobniej, od początków istnienia kolejki wąskotorowej (maj 1895),
do rozpoczęcia budowy nowego odcinka kanału (1908).
Tory biegły ulicą Grunwaldzką do małego wiaduktu pod nasypem kolei normalnotorowej, (ulica Młyńska) następnie koło młyna Wilhelmsthaler i dalej w kierunku ulicy Siedleckiej
(kanału jeszcze nie było, za to trzeba było ominąć staw młyński) – wzdłuż Siedleckiej do ulicy Chmurnej i dalej już tradycyjnie wzdłuż szosy Koronowskiej do Opławca.
Zdjęcia zaprezentowane przez kolegę jarasa pokazujące przypuszczalnie przyczółki mostowe, faktycznie przedstawiają nasyp, tej najstarszej wersji torowiska, „przecięty”
przy budowie nowego odcinka kanału.


Mapa - http://www.posselt-landkarten.de/manoev ... 903_12.jpg

Opisywana trasa kolejki naniesiona na Google map.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 kwie 2012, 21:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Cztery strony wcześniej w tym wątku wstawiłem zdjęcie tego wiaduktu pod torami wzdłuż Młyńskiej stawiając nieśmiałą tezę, że tamtędy jeździła wąskotorówka. Jednak w kontekście innych wpisów i mapek uznałem, że się musiałem mylić.
W drugiej połowie lat siedemdziesiątych robiłem dokładne śledztwo z użyciem roweru (prawie do Koronowa) i byłem przekonany o takim właśnie przebiegu kolejki w rejonie kanału, bo pozostałości nasypów i przyczółków mostu (czegoś, co na nie wyglądało, a było pewnie przerwanym nasypem) wskazywały na to jednoznacznie. Nie wiedziałem jednak, że to wcześniejsza trasa. Myślałem wtedy, że kolejka po przejściu pod torami, już za kanałem zbliżała się do kościoła, gdyż żwirowy nasyp biegł przy płocie ogródków działkowych Kobry przy Głuchej, gdzie rodzice mieli działkę, a ślady w kierunku Siedleckiej były już zatarte. Była tam droga w stronę drewnianego mostu na Brdzie i boisko piłkarskie dość aktywnie używane przez lokalną ligę.

Na zdjęciu staw przy Siedleckiej w pobliżu którego biegła pierwotna trasa kolejki - zdjęcie z marca 2012. Jak się domyślam, ma on pewnie związek z sąsiedztwem cegielni.
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 14 kwie 2012, 09:14 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2934
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
MWS pisze:
W tymże wątku, trzy strony wcześniej, ustalaliśmy trasy przebiegu linii kolejki wąskotorowej w różnych okresach jej istnienia. (po linii ulicy Wiejskiej i po linii ulicy Nad torem)

Grzebiąc w strych mapach natrafiłem na jeszcze jeden wariant przebiegu torów, który funkcjonował, najprawdopodobniej, od początków istnienia kolejki wąskotorowej (maj 1895),
do rozpoczęcia budowy nowego odcinka kanału (1908).
Tory biegły ulicą Grunwaldzką do małego wiaduktu pod nasypem kolei normalnotorowej, (ulica Młyńska) następnie koło młyna Wilhelmsthaler i dalej w kierunku ulicy Siedleckiej
(kanału jeszcze nie było, za to trzeba było ominąć staw młyński) – wzdłuż Siedleckiej do ulicy Chmurnej i dalej już tradycyjnie wzdłuż szosy Koronowskiej do Opławca.
Zdjęcia zaprezentowane przez kolegę jarasa pokazujące przypuszczalnie przyczółki mostowe, faktycznie przedstawiają nasyp, tej najstarszej wersji torowiska, „przecięty”
przy budowie nowego odcinka kanału.


Mapa - http://www.posselt-landkarten.de/manoev ... 903_12.jpg

Opisywana trasa kolejki naniesiona na Google map.

Obrazek


Czyli moja teoria jest aktualna że tamtędy jeżdziła kolejka od czasu jej powstania do przebudowy kanału !


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 14 kwie 2012, 16:11 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
napisz coś więcej o
"grzebiąc w starych mapach", pokaż kawałek tych map
trochę zakrętów (zbędnych?) na lini <myśli>

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 14 kwie 2012, 22:06 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
A mnie zastanawia przejście pod linią do Inowrocławia - coś mi tu nie gra - jakoś tak zbyt kręta ta trasa jak na kolej biegnącą po ówczesnych peryferiach miasta...ale to tylko moje domniemanie...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 14 kwie 2012, 22:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 437
Link do mapy podałem wyżej, tam jest ta trasa pokazana – wystarczy kliknąć .

Linia szerokotorowa powstała wcześniej, więc wąskotorówka musiała jakoś ją omijać
Po przejściu pod linią do Inowrocławia trzeba było jeszcze ominąć cos takiego:


Obrazek

+ przejść nad Flisem zasilającym ten staw, a potem to już prosto w Siedlecką
(fotka, w przybliżeniu, z łuku torowiska)


Ulica Siedlecka do dzisiaj posiada „uskok”. Ponadto wzdłuż Brdy eksploatowane były wyrobiska gliny,
które pewnie kolejka obsługiwała.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 15 kwie 2012, 15:54 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Według mnie wąski tor był przy ulicy, nie odbijał po to by za chwilę (za linią do Inowrocławia) znów zakręcać :-(
Oj kręta ta trasa :( dla mnie zbyt mała dokładność tej mapy, by móc dokładnie odwzorować jej przebieg

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 15 kwie 2012, 18:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Ja pamiętam z opowiadań starszych, że trasa 'zawsze' przebiegała pod 'głównym' wiaduktem. Ten mniejszy z boku był po prostu dla ułatwienia dostępu do miejsc za nim. No ale teraz, już sam nie wiem co o tym sądzić


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 15 kwie 2012, 18:39 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
BYDZIAK 1958 pisze:
Ten mniejszy z boku był po prostu dla ułatwienia dostępu do miejsc za nim. No ale teraz, już sam nie wiem co o tym sądzić


i tam mi się właśnie wydaje
jeżeli tam przejeżdżała kolejka to nie było by dojazdu do młynów :?

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 15 kwie 2012, 20:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Problem dojazdu do młynów przed wybudowaniem nowego kanału nie występował. Poniżej fragment mapy Reymanna, gdzie są 3 młyny na Flisie w okolicy Czyżkówka, a nowego kanału jeszcze nie ma.
Łatwo sprawdzić czy pod torami szerokimi jeżdziła kolejka. Trzeba zdrapać z sufitu farbę i może pokaże się okopcony parowowozami czarny pas sadzy. Taki jak jest na sklepieniu wszystkich starych murowanych wiaduktów.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 15 kwie 2012, 20:08 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Hrab pisze:
Łatwo sprawdzić czy pod torami szerokimi jeżdziła kolejka. Trzeba zdrapać z sufitu farbę i może pokaże się okopcony parowowozami czarny pas sadzy. Taki jak jest na sklepieniu wszystkich starych murowanych wiaduktów.


już w niedzielę będzie okazja
podjadę i trochę skrobnę

dzięki za mapkę



pamiętajcie, widzimy się w niedzielę :)

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 23 kwie 2012, 19:17 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Wstawiłem nieświadomy, tam gdzie 'nie wolno', 3 zdjęcia miejsca , w którym kiedyś ciuchcia pokonywała zbiornik wodny przy tamie w Smukale. Chyba bardziej tu się one mogą przydać...


Obrazek

Obrazek

Obrazek[/quote]



Nie wiele zostało już śladów po wąskotorowej kolejce w Koronowie. Dziś przypadkiem zauważyłem kawałek toru...
Obrazek

Przy okazji, obecny stan 'dostępności' do zabytkowego mostu...

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 3 maja 2012, 22:51 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
miałem sny ... jakby to było...

Obrazek

gdyby u nas jeździło ...

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 maja 2012, 18:28 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Mostek w Prosperowie:

http://www.wkp600mm.fora.pl/pozostalosc ... .html#3724

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 6 maja 2012, 22:32 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Prace posuwają się do przodu - choć nie tak szybko jak sam tego pragnę - ale w pojedynkę nie mam szans szybciej.

Oto jeden z powodów dla których jestem niezbyt aktywny na wszelkich forach, a tu filmik jak silniczek ładnie sobie pracuje...

http://youtu.be/Rp28qY8R-VM

Może ciut OT ale pojazd jest przeznaczony do służby na WKP która jest częścią byłych BKD więc chyba moderatorzy nie będą mieli uwag ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 35  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group