Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest wtorek, 16 kwie 2024, 11:48

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: wtorek, 17 lip 2012, 18:33 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6943
Poniższe posty zostały wydzielone z wątku viewtopic.php?f=96&t=4811 i są kontynuacją postu napisanego przez Hrab'a (poniedziałek, 16 lip 2012, 23:44) - Moderator


Hrab pisze:
Mapa z 1857roku nie zawiera jeszcze żadnych linii kolejowych w Bydgoszczy,
(...)


^^^ Możliwe, ze zaistniała jakaś pomyłka dotycząca datowania tej mapy. Od sześciu lat była już u nas kolej żelazna. Aż się nie chce wierzyć, by autor tej mapy, tego nie zauważył...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 18:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Nie była to pomyłka. W 1876 roku też nie było kolei na mapie. Zastanawiające są te dwa pasy terenu kolejowego w postaci białego tła. Ten szeroki i wąski. Może to ślady pierwotnych planów biegu linii kolejowych i ich rozgałęzienia po zachodniej stronie Brdy, z których ten wąski pas mógłby być planowaną wąskotorówką ? Jest na nim napis wrazlaw, może to końcówka słowa.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 19:13 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5908
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Ale przecież linia kolejowa biegnie dokładnie tak jak te dwa białe pasy. Doszedł tylko jeden most przez Brdę (ten betonowy).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 19:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Masz rację. Nie spojrzałem na mapę i myślałem, że rozgałęzienie jest dalej. Proporcje szerokości tych nitek są dziś odwrotne. To wrazlaw to będzie coś od Inowrocławia? Na pewno koncówka niemieckiej nazwy miasta.
Swoją drogą ciekawe, czemu na mapie brak torów. Po co te linie skrzyżowano w postaci takiej pętli ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 19:41 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5908
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Hrab pisze:
To wrazlaw to będzie coś od Inowrocławia?

Raczej nie, ponieważ akurat ta nitka biegnie w kierunku Piły.

Hrab pisze:
Po co te linie skrzyżowano w postaci takiej pętli ?

Linia na Piłę była pierwsza. Możliwe, że wpływ na tą pętlę miało ukształtowanie terenu (dolina w którą wkomponowano), a także to, że puszczając tor prosto na drugą stronę Brdy na drodze stała jedna ze śluz, którą trzeba było ominąć. Do tego pewnie doszły jeszcze wymogi co do wielkości łuku, po którym pociągi mogły zmieniać kierunek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 20:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Właśnie cieńka nitka (na starej mapie) północna biegnie na Inowrocław i krzyżuje się z tą południową, biegnacą na Piłę za Unileverem i na tyłach składnic przy Bronikowskiego. Powstaje taka dziwna pętla, której istnienia sobie nie uświadamiamy, bo krzyżówka jest poza widokiem z ulic miasta. Trzeba było zbudować wiadukt na krzyzówkę torów, by wyjść z tej pętli na własciwe kierunki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 20:30 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5908
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Trochę odbiegliśmy od tematu wąskotorówki ale faktycznie ta pętla jest zastanawiająca, zwłaszcza, że znalazłem właśnie mapę, na której wyrysowany jest projekt przebiegu torowiska na Poznań, które przechodzi dokładnie na wprost przez kanał, a następnie zaraz za nim skręca na zachód wzdłuż kanału i dopiero za Miedzyniem skręca na południe omijając szerokim łukiem Białe Błota. Mapa pochodzi z 1857 roku i opiera się o pomiary w latach 54/55.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 20:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
W międzyczasie wyjaśniłem z fachową pomocą sprawę pętli. To stara zasada projektowania i budowy kolei.
Na mapce analogiczny układ z Czerwonki. Wszystkie ważne linie projektowano bezkolizyjnie i wykonywano pętle, by tory obu linii zeszły się na stacji jako równoległe, ale by nie było przejeżdżania pociągów z linii na linię na stacji. Względy bezpieczeństwa i szybkości podróży. Nawet rozkłady jazdy planowano tak, by na stacji była przesiadka, a nie krzyżowe przejazdy po rozjazdach stacyjnych wymagające uwagi dyżurnych ruchu i czasów bezpieczeństwa na manewr, kiedy inne pociągi musiały stać. W układzie z pętlą można jechać czterema pociągami pędem bez zatrzymania w krzyżowych kierunkach i w obie strony.
A w rozkładach do dziś często nie ma pociągów skręcających na stacji na inną linię - na przykład z Piły do Gdańska. Przesiadka kiedyś była w takim wypadku zasadą.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 21:38 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2927
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Panowie jeśli nie ma torów na tych starych mapach to którędy pojechał pierwszy pociąg z Bydgoszczy do Krzyża w 1951r :?:
Z tym brakiem torów na mapach to różnie bywa tak jak na mojej z 1969r (str 18).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 lip 2012, 23:04 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
jaras pisze:
Panowie jeśli nie ma torów na tych starych mapach to którędy pojechał pierwszy pociąg z Bydgoszczy do Krzyża w 1951r :?:
Z tym brakiem torów na mapach to różnie bywa tak jak na mojej z 1969r (str 18).


Pierwszy pociąg odjechał sto lat wcześniej ;)

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lip 2012, 09:45 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 15 maja 2011, 15:53
Posty: 96
Lokalizacja: Bydgoszcz
Aj tam, sto lat jeszcze nikogo nie zbawiło:P
Ale swoją drogą niechcący ciągnąc OT, ciekawie by wyglądał Miedzyń z linią kolejową do Poznania biegnącą u podnóża skarpy. ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lip 2012, 13:22 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2927
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Panowie jeśli nie ma torów na tych starych mapach to którędy pojechał pierwszy pociąg z Bydgoszczy do Krzyża w 1851r :?:
Z tym brakiem torów na mapach to różnie bywa tak jak na mojej z 1969r (str 18)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lip 2012, 18:41 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6943
^^^ Trochę pogubiłem się co do znaczenia słowa 'pętla' w tych torowych przypadkach. Mi to się na ogół kojarzy z zawracaniem, jak np w przypadku pętli tram. Być może nie pokazuje mi się jakaś mapka... O jaką pętlę chodzi?
kris_bdg pisze:
(...)
Ale swoją drogą niechcący ciągnąc OT, ciekawie by wyglądał Miedzyń z linią kolejową do Poznania biegnącą u podnóża skarpy. ;)

Być może była by stacja Bydgoszcz - Wilczak. :D
By nie robić OT, skoro wywiązała się mowa o 'innych' torach, może warto by moderator, przeniósł te odbiegające wątki do np 'Zapomniane tory'... Nazwa wątku bardziej odpowiednia...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lip 2012, 21:27 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5908
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Zgodnie z sugestią wydzieliłem posty, jednak do zupełnie nowego wątku. Proponuję wstawiać tu i omawiać to co widać na różnych mapach, a co dotyczy kolei normalnotorowej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lip 2012, 22:20 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Ktoś może mi powiedzieć czy po przecięciu ulicy Grunwaldzkiej była jakaś stacja?

Obrazek

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 lip 2012, 17:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6943
Pewnie chodzi ci o ten 'prostokąt', wrysowany w linię kolejową zaraz za dawnym przejazdem przecinającym ul Grunwaldzką... Z tego co wiem, nie było tam żadnego przystanku. Najbliższy w stronę Nakła jest zaraz za ul Flisacką.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 lip 2012, 21:41 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2927
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Ten prostokąt to chyba tzw górka rozrządowa o ile pamiętam była gdzieś w tamtym rejonie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 lip 2012, 22:07 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Może to jest lekko przesunięta stacja wąskotorowa? Trudno przypuszczać aby był tam jakiś przystanek - może ewentualnie jakiś peron do skomunikowania pociągów pasażerskich normalnotorowych z "małą ciuchcią"...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 2 paź 2012, 19:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
BYDZIAK 1958 pisze:
^^^ Trochę pogubiłem się co do znaczenia słowa 'pętla' w tych torowych przypadkach. Mi to się na ogół kojarzy z zawracaniem, jak np w przypadku pętli tram. Być może nie pokazuje mi się jakaś mapka... O jaką pętlę chodzi?

Pętla bydgoskich linii kolejowych, czyli węzeł. Stąd nazwa stacja węzłowa.
Na mapce zaznaczyłem wariant, kiedy linia na wchód biegła jeszcze wzdłuż Kamiennej.
Układ taki sam, jak w pokazanej wcześniej Czerwonce.
Na stacji Bydgoszcz Główna pociągi krzyżujących się linii poruszają się bezkolizyjnie, gdyż krzyżowanie się linii nie ma miejsca tu lecz w rejonie połączenia starego i nowego kanału (w kółku).
Zdjęcie tej krzyżówki od strony parku nad kanałem w kierunku Bronikowskiego. Górą na Inowrocław, dołem na Piłę.

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 4 paź 2012, 16:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6943
Hrab pisze:
(...)
Pętla bydgoskich linii kolejowych, czyli węzeł. Stąd nazwa stacja węzłowa.
(...)


^^^ Taki stary jestem i dopiero tu się dowiaduję, że węzeł kolejowy, to również pętla.
Tak się jakoś dziwnie składało (w moim przypadku), że w czasie mowy o takowych, nigdy nie padało słowo 'pętla'. No ale jak to się mówi - człek uczy się przez całe życie. :D
Dzięki za wyjaśnienie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group