Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest niedziela, 15 wrz 2019, 23:43

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Parowozownia
Post: niedziela, 29 lis 2009, 18:41 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 289
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
W trakcie zwiedzania lokomotywowni (zorganizowanego przez Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei z okazji Dnia Kolejarza) udało mi się zajrzeć - przez okno - do starej parowozowni. Budynek jest widoczny z peronu 5. Jednak jego tragiczny stan można ocenić dopiero z bliska. Cóż, brak pieniędzy ... Szkoda, gdyż to jeden z nielicznych tego typu obiektów w kraju, oparty (prawdopodobnie) na projekcie pilskiego "okrąglaka". Na zdjęciach widoczne jest miejsce, w którym znajdowała się wewnętrzna obrotnica. W Pile kilka lat temu powstało stowarzyszenie mające na celu ratowanie zabytkowej parowozowni http://parowozownia.pilska.prv.pl/

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 mar 2010, 20:10 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Witam bydgoskich milosnikow zabytkow.

Zarazem przedstawie sie. Nazywam Piotr Ziółkowski. Jestem prezesem wspomnianego przez Andrzeja stowarzyszenia Parowozownia Pilska Okraglak. Zapraszam pod adres www.parowozownia.ovh.org W najblizszym czasie pojawi sie kilka nowych, aktualnych materialow prasowych, ktore przybliza Panstwu pilski problem.

Na Wasze forum trafilem calkiem przypadkowo.Szukajac wszelkich zdjec polskich parowozowni trafilem na fotografie bydgoskiego "okraglaka". Dotad bylem przekonany ze o stan tego budynku nie trzeba sie martwic. Ale to co zobaczylem mnie przerazilo. :o

Prawde mowiac zaniepokojny jestem rowniez stanem bydgoskiej parowozowni. Podobnie jak pilska i tczewska jest ona dosc charakterystyczna. W przypadku pilskiej maja miejsce starania stowarzyszenia, samorzadowcow, konserwatora zabytkow, prywatnych przedsiebiorcow branzy kolejowej oraz dyrekcji zmierzajace do uratowania i zagospodarowania obiektu. Podobnie w Tczewie. Tam samorzadowcy i milosnicy kolei pragna utworzyc kolejowy skansen.

Zatem mam pytania do Panstwa. Czy podobne dzialania maja miejsce w Bydgoszczy? Czy nadal jest to obiekt PKP S.A.? Czy sa jakies zamierzenia wobec obiektu?

Jesli nie to zachecam takze do publicznego podjecia tematu. W Pile to wlasnie na forum internetowym poswieconym historii miasta zrodzila sie idea utworzenia stowarzyszenia i ochrony zabytku. Po 3 latach dzialalnosci, po wyjsciu poza ramy internetu mozna juz mowic o pewnych sukcesach. Sluze swoimi doswiadczeniami i wiedza.

Mysle ze Bydgoszcz ze swoja parowozownia doskonale by sie wkomponowala w turystyke kolejowa pomiedzy parowozownie w Pile i Tczewie. 3 zagospodarowane okragle parowozownie mogyby byc niemala atrakcja.

Mysle ze Bydgoszcz ma wiekszy potencjal niz pozostale dwa miasta. Ponadto w Bydgoszczy istnieja prezne zaklady kolejowe Pesy, ktore byc moze zaineteresowane bylyby wsparciem w takiej czy innej formie ratowania kolejowego zabytku. Podejrzewam ze rowniez i w Bydgoszczy dostepne bylyby srodki europejskie. Dodam jeszcze ze tematyka kolejowa obecnie cieszy sie sporym zainteresowaniem. Pocieszajacy jest takze fakt ze i PKP S.A. widzi problem zdewastowanych zabytkow i niekiedy celem rowiazania problemu chce tych budynkow sie pozbyc.

Zachecam zatem do dzialalnosci. Dzialanosc ta acz ciezka bywa rowniez satysfakcjonujaca. :) Zachecam takze do wspolpracy. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 mar 2010, 20:21 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2009, 23:00
Posty: 627
Witamy u nas :)
Jeśli chodzi o okrąglak... mam wrażenie, że jego stan wyraźnie się pogorszył. Mi się jakiś czas temu udało tam zajrzeć, ale takich dziur w dachu, to nie widziałem.
Jeśli chodzi o własność, to bydgoski jest (z tego, co mi wiadomo) własnością Pesy właśnie :(
Firma jest duża i prężna, ale być może ten obiekt ja przerasta. Ale, jeśli macie pozytywne doświadczenia chętnie podejmiemy współpracę mającą na celu uratowanie tych obiektów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 mar 2010, 20:24 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44
Posty: 2838
Nie miałem pojęcia, że parowozownia jest w tak złym stanie. Wszak to teren zamknięty. Widać, jak po cichutku i w samotności "umiera". No i ten ustawiczny brak środków na ....wszystko.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 mar 2010, 20:31 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2009, 23:00
Posty: 627
Teren jest zamknięty (no, może bardziej trudno dostępny) , ale budynek niekonserwowany popada w ruinę :(
Najpierw zawali się dach, potem zaczną się sypać ściany


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 20 mar 2010, 12:59 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Eh. Czyli jest gorzej niz przypuszczalem.

Bylem przekonany ze Pesa wykarze sie wieksza ambicja i gospodarnoscia. A tym czasem jest wprost przeciwnie. W przypadku gdyby obiekt nalezal do PKP S.A. bylaby pewna nadzieja. Obecnie spolka ta wyzbywa sie zbednych nieruchomosci. Tym samym mozna byloby liczyc ze parowozownia trafi we wlasciwe rece. No ale tu mamy inna sytuacje.

Troche sie dziwie Pesie ze chocby dla dodania sobie prestizu madrze nie zagospodarowuje obiektu.

Spradzilem strone Waszego wojewodzkiego konserwatora zabytkow, ale niestety z tego co zauwazylem to w przeciwienstwie do wielkopolskiego nie publikuje on na stronie listy zabytkow wpisanych do rejestru. Takze nawet nie wiem jaki jest status tego budynku.

Szkoda wielka...

Moze udaloby sie i Pese i konserwatora zabytkow sklonic do jakis dzialan.Byc moze samorzadowcy zobacza w tym jakis interes. W Pile wlasnie taki tok dzialania obralismy. Jako grupa mieszkancow naklaniamy i podsuwamy pomysly tym ktorzy o czyms decyduja i przyznam nieskromnie ze daje to pierwsze rezultaty.

Moze warto podjac sie jakis rozmow, dzialan? Cos opublkowac itd. Acz przyznaje trzeba miec do tego niemaly zapal i upor. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 20 mar 2010, 19:59 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Niestety, "szopa" nie da się zaadaptować na centrum handlowe, więc władze Bydgoszczy nie wykażą nim zainteresowania.

Poza tym w świetlanych planach przebudowy okolic dworca PKP była mowa o przeniesieniu PESY za miasto, na miejscu zakładów miał powstać superkompleks handlowo-komunikacyjno-rozrywkowy, obecne budynki do wyburzenia.

Co się dziwić PESIE, to nie caritas, firma jest nastawiona na zysk, a jaki by miała z remontu starego budynku? Wdzięczność pasjonatów to trochę mało....

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 20 mar 2010, 22:11 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Jesli sugerowac sie wypowiedzia WDW to sytuacja w Bydgoszczy jest wprost przeciwna do pilskiej. W Pile i miasto i starostwo jest zainteresowane zachowaniem parowozowni. Takie stanowisko zajmuje rowniez Wielkopolska Organizacja Turystyczna wspolpracujaca z Urzedem Marszalkowskim. Sa rowniez przedsiebiorcy branzy kolejowej ktorym zalezy o mozliwosc prowadzenia dzialanosci w budynku.

Dzis widzialem material w Waszej regionalnej telewizji poswiecony rewitalizacji Wyspy Mlynskiej. Wniosek jaki plynal to ten ze rowniez Wasze wladze maja na uwadze ochrone zabytkow.

Miejscowy plan zagospodarowania zawsze mozna zmienic i budynek smialo moglby sluzyc celom uslugowym. W procedurze oprawocywania planu ma prawo brac udzial spoleczenstwo.Poznanski Stary Browar i lodzka Manufaktura to swiadectwa ze z czegos czemu grozi rozbiorka mozna zrobic glowna atrakcje. Bydgoski okragkly nietypowy budynek moglby byc ciekawostka dla wielu i niekoniecznie musi cieszyc tylko milosnikow kolei.

Krakow ma cos takiego: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/krak ... 85237.html Bydgoszcz moglaby miec cos podobnego lecz w wiekszej skali.

Ponadto wiele sie obiecuje po turystyce kolejowej. Niedaleko Bydgoszczy, bo w Pile beda mialy miejsce warsztaty starych parowozow i wspolczesnego taboru. Rowniez dosc niedaleko, bo w Tczewie bedzie funckjonowal skansen kolejowy. Pila, Bydgoszcz i Tczew polozone sa na trojkacie. Mysle ze trzy okragle parowozownie bylby niemala atrakcja dla turystow z kraju i z zagranicy. Latwiej byloby cos takiego rozpromowac. Dodam ze juz teraz do Pily przyjezdzaja zwiedzajacy z kraju i z zagranicy.

Skoro istnieja plany przeniesienia Pesy to mozna np. zastosowac model dorazny i np.jesli Pesa nie jest zainteresowana turystyka kolejowa to moze chociaz uzytkowac budynek jako magazyn. Dla niektorych milosnikow kolei sam fakt pozania histori i sfotografowania czegos cos co istnieje i ma sie dobrze to juz duzo.W kazdym razie cokolwiek by nie zrobiono w celu uratowania zabytku, to napewno by dodaloby to rozwijajacej sie spolce prestizu.

Najwazniejsze zeby budynek przetrwal Stad tez koniecznosc zainteresowania tematem obecnego wlasciela, konserwatora zabytkow, samorzadu. Dodam ze media i internet to rowniez niemala sila.

W przyszlym roku minie 160-lecie uruchomienia w Pile Ostbahnu. Byc moze dojdzie do uroczystosci,ktore swoim zasiegiem obejma rowniez Bydgoszcz. W przyszlym roku bedzie miala miejsce rowniez 160 rocznica urochomienia bydgoskiej stacji. Krotko mowiac przyszly rok moze byc bardzo dobra okazja by pochwalic sie rowniez bydgoskim osiagnieciami w zakresie coraz to popularniejszych w kraju inicjatyw ratowania kolejowych zabytkow.

Samorzadowe wybory sie zblizaja. Bydgoski okraglak moze byc tematem dla kampani i publicznej dyskusji.

Z tego co sie orientuje rowniez i w Bydgoszczy sa milosnicy kolei. Byc moze rowniez oni popra pomsyl. Mysle ze z kraju rowniez poplynelyby sygnaly poparcia.

Ale czy to wszystko stanie sie faktem od Was zalezy drodzy Bydgoszczanie! Do dzialania Was zachecam i trzymam kciuki!Naprawde malym wysilkiem mozecie zrobic wiele! :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 20 mar 2010, 22:55 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
No to zazdroszczę sytuacji w Pile i Tczewie.
Wyspa Młyńska jest rewitalizowana bo znajduje się o rzut kamieniem od ratusza. Parowozownia jest ciut dalej i nikt z decydentów tam nie zagląda. Do rewitalizacji nadaje się cała dzielnica, w której położony jest dworzec, a z kolejowych tradycji zostały w Bydzi same tradycje+zardzewiały Ty-42 na równie pordzewiałej obrotnicy w krzakach.
Wycieczki miłośników kolei do Bydzi były, nawet Niemcy przyjeżdżali w latach siedemdziesiątych pojeździć Pm-ami, ale wizyty skończyły się w 1994r. wraz z wygaszeniem ostatniego kopciucha.
Aż wierzyć się nie chce, że niegdyś na torach bydgoskiego węzła można było spotkać większość serii parowozów użytkowanych na PKP.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 21 mar 2010, 00:02 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2009, 23:00
Posty: 627
Hm... może jednak spróbować powalczyć...?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 21 mar 2010, 13:03 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Witam ponownie. Ciesze sie ze jest odzew. To juz duzo. :)

Adres do pilskiej strony juz Panie i Panowie znacie. Podsylam adres do tczewskiej strony
http://parowozownia-tczew.pro.wp.pl/index.html

Czyz nie pieknym jest pomysl organizacji pociagow retro na trojkacie Tczew-Bydgoszcz-Pila-Tczew? :)

Na poczatku mozna pomyslem zainteresowac media. Rownoczesnie badz nastepnie Pese i wysondowac jakie ma ona zamiary na przyszlosc. Jesli pomysl jej sie podoba to swietnie. Powtarzam nie musi to byc skansen kolejowy. Sam fakt ze budynek bedzie caly i bedzie mogl byc chocby z zewnatrz podziwiany to juz duzo.

Jesli Pesie jest ten obiekt zbedny i Pesa nadal ma zamiar wyprowadzki z tego miejsca to mozna zabiegac o to by budynek choc dotrwal do nowego wlasciela. Wydaje mi sie ze taki budynek moglby byc ciekawostka przyszlego centrum handlowego, a zatem wartosc dzialki z takim obiektem moglaby byc wieksza. Zatem pojawia sie i interes Pesy by obiekt zachowac i teren drozej sprzedac. Dzialania powinien tez sie podjac konserwator zabytkow, prawnie chroniac budynek badz tez rada miasta przewidujac zapis w planie miejscowym przewidujacy zachowanie zabytkow (jedno i drugie rozwiazanie przewiduje ustawa o ochronie zabytkow i opiece nad zabytkami).

Oczywiscie idealem w przyszlosci byloby by budynek byl zywym kolejowym skansnem. Czy sa na to szanse? Mysle, ze sa acz osiagniecie tego bedzie trudne. Mozna zatem przyjac i inne rozwiazanie. Np. uczynienie z budynku miejsca postoju pomnika parowozu/parowozow i innego taboru uzupelnionego o inne eksponaty. Gdyby i na to nie bylo szans mozna zrealizowac plan minimum czyli uczynienie z budynku miejsca imprez kulturalnych.Dla przykladu dodam ze slodownia przy poznanskim Starym Browarze wcale nie pelni dzis roli muzeum browarnictwa(acz moze i szkoda), lecz jest miejscem ciekawych imprez muzycznych. Pozostale historyczne budynki moglyby spelniac inne funkcje.

Najwazniejsze zeby okragly budynek i kompleks parowozowni przetrwal w swej formie. Mogl cieszyc oko, gdyz juz teraz jest wyjatkowy. Jaki wariant zostanie zrealizowany niech pokaze juz zycie. Najwazniejsze zeby nie pozostac biernym. :)

-- 21 mar 2010 --

W miescie Miedzyrzec pokuszono sie nawet o taka forme: http://nasza-klasa.pl/profile/16191261

Oczywiscie sam profil na Naszej Klasie to za malo, ale sam fakt ze sie pomysl promuje to juz duzo. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 24 mar 2010, 21:15 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
eh. nie widze entuzjazmu.
na forum tym nie otrzymuje powiadomien o odpowiedzi. zatem w razie potrzeby zapraszam do innych form kontaktu.

pozdrawiam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 25 mar 2010, 14:56 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2009, 23:00
Posty: 627
Z tematami technicznym proszę zwracać się do obsługi forum.
Co do samego obiektu... to dość trudny temat. Ale, że tu nie ma śladu, nie znaczy, że nic się nie dzieje ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 kwie 2010, 12:15 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Zatem ciesze sie ze cos w temacie bydgoskiego okraglaka ma miejsce. :) Zycze powodzenia, a przy okazji zapraszam do lektury: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... stydu.html

Zapraszam takze pod ten adres, gdzie toczy sie dosc zywa dyskusja: http://www.rynek-kolejowy.pl/15260/Bydg ... dworca.htm

Mysle zatem ze pojawila sie szansa rowniez dla bydgoskiej parowozowni. Warto ja wykorzystac i pojsc za przykladem innych. :)

Pozdrawiam. Wesolych swiat! :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 kwie 2010, 12:30 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5317
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Cytuj:
Przekonuje też, że dobrym pomysłem będzie wyburzenie obecnej hali dworca i ulokowanie kas w zabytkowym budynku, który stoi pomiędzy trzecim, a czwartym peronem.
No tak, jak zwykle najlepiej jest wysztstko wyburzyć zamiast przywrocić temu dawną świetność i zabytkowy charakter. Znając kilka dotychczasowych wizji naszej miejskiej pracowni urbanistycznej, możemy spodziewać się jakiegoś szklano-betonowego tworu, który na siłę będzie połączony z zabytkowymi elementami dworca (o ile takie w ogóle przetrwają tą przebudowę).

-- piątek, 2 kwi 2010, 13:32 --

Tu jeszcze link dla tych, którzy nie widzieli, jak budynek wyglądał w swoich latach świetności.
viewtopic.php?f=9&t=738


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 2 kwie 2010, 12:33 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
I jeszcze jedno, acz wybaczcie mi brak dokladnej znajomosci polozenia obiektow bydgoskiego wezla, niemniej pozwole sobie na sugestie.

Byc moze stworzenia poziemnego przejscia pod torami laczacego centrum handlowe i bydgoskie centrum przesiadkowe, a wypadajacego obok okraglej parowozowni byloby dobrym rozwiazaniem? :)

Pozdrawiam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 10 mar 2011, 18:18 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... worca.html

"Jedna z koncepcji przewiduje również przebicie tunelu pod dworcem, aby ułatwić dojazd od strony ul. Dworcowej do ul. Ludwikowo. Z kolei w trzecim etapie w okolicy stacji mogłyby powstać centra handlowe, biurowe oraz hotel."

Moze jednak? :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 kwie 2011, 09:09 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Polecam dzisiejszy artykuł w GW o modernizacji bydgoskiego dworca PKP.
Władzom PKP najbardziej podoba się projekt wyburzenia wszystkich obiektów kolejowych poza (!) poza budynkiem mikro-muzeum i wybudowanie dworca od nowa. Są na etapie rozmów z ratuszem, któremu podoba się ta opcja.
Masakra, nawet "środkowy" budynek ma być out, "szopy" same się walą...
Wyjątkowo mam nadzieję, że nie będzie na to kasy :(

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 kwie 2011, 16:38 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6984
WDW pisze:
Masakra, nawet "środkowy" budynek ma być out,


to już by było przegięcie...

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 kwie 2011, 13:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 11 sty 2011, 10:49
Posty: 227
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ciekawe gdzie jest ten "konserwator zabytków"? Pewnie działę dostał i siedzi cicho! :-x

_________________
Pozdrawiam Artur


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group