Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 19 kwie 2024, 00:43

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa, 6 kwie 2011, 18:25 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
wyczytałem, że projekt przewiduje pozostawienie budynków pomiędzy torami (peronami)
w innym miejscu przeczytałem, że te budynki jak i główny mają być zastąpione innym :?
są chyba jeszcze różne warianty :?

w internecie znalazłem pewien projekt
autorem jest Paweł Gonia

https://picasaweb.google.com/pawelgonia ... BYDGOSZCZ#

najnowsze info:

Cytuj:
Nowy bydgoski dworzec w 2015 roku? Tak, jeśli w sierpniu projekt zatwierdzi Komisja Europejska

W Bydgoszczy może powstać terminal kolejowy na europejskim poziomie. Warunkiem jest jednak wpisanie wartej 140 mln zł koncepcji PKP na listę projektów unijnych. Decyzja Komisji Europejskiej zapadnie w sierpniu.

O tym, że długo wyczekiwany przez bydgoszczan projekt przebudowy Bydgoszcz Głównej ma szansę realizacji, jest przekonana Grażyna Ciemniak. Posłanka uczestniczyła w ostatnich rozmowach przedstawicieli Grupy PKP z władzami Bydgoszczy.

Dworzec Główny w Bydgoszczy jednak do remontu?

- Kluczową sprawą jest wpisanie planu modernizacji bydgoskiego dworca na listę projektów indywidualnych w ramach programu Infrastruktura i Środowisko - zaznacza posłanka. - Lista zostanie uaktualniona w sierpniu. By projekt mógł otrzymać unijne dofinansowanie, musi być - po pierwsze - świetnie przygotowany, a po drugie - musi być zaakceptowany przez Komisję Europejską.

Głównym inwestorem projektu będzie spółka PKP Dworce Kolejowe SA. Ale w realizacji inwestycji niezbędna jest pomoc miasta. Bydgoski ratusz ma uregulować kwestie własnościowe terenów wokół obecnego dworca. Projekt zakłada bowiem całkowitą przebudowę gruntów leżących wzdłuż ulicy Zygmunta Augusta.

- Tak się składa, że możemy dojść do porozumienia z Dworcami Kolejowymi przy okazji budowy nowej linii tramwajowej - wyjaśnia Piotr Kurek, rzecznik prezydenta Bydgoszczy. - Chodzi o skorelowanie dwóch inwestycji. Nasza rola polegałaby też na określeniu roli i częściowym zagospodarowaniu nowych budynków.

Przedstawiciele spółki proponowali trzy warianty przebudowy obecnego dworca. Dwa z nich zakładały częściową ingerencję w obecne zabudowania stacji kolejowej. Do realizacji wariantu trzeciego, wstępnie zaakceptowanego przez miasto, konieczne byłoby wyburzenie całego dworca. Zostałyby tylko zachowane dwa historyczne budynki, usytuowane przy wewnętrznych peronach. Będą częścią nowej bryły.

- Przygotowujemy właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności inwestycji - mówi Paulina Jankowska, z zespołu prasowego PKP SA. - Nowy dworzec będzie skomunikowany z dworcem PKS i bydgoską obwodnicą. Dwa etapy realizacji projektu zakładają między innymi budowę kładki nad obecnymi peronami.

W przeszklonym przejściu znajdzie się miejsce na biura i działalność usługową. Przedłużony będzie również istniejący obecnie tunel wiodący na perony.

Koszt inwestycji to 140 mln zł, z tego 80 proc. będzie stanowiło unijne dofinansowanie.



źródłl: Gazeta Pomorska

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 17 kwie 2011, 18:31 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 17 kwie 2011, 14:26
Posty: 2
no a czy wiadomo coś więcej odnośnie odnowienia parowozowni ?? może by zorganizować tam wycieczkę ?? a przy okazji w PESA ?? i ew. zainteresować tematem władze PESA ??
szkoda budynku ... jutro pójdę i zobaczę jak to wygląda o ile jest jakieś wejście ...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 17 kwie 2011, 18:57 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
parowozownia zabita dechami, wejście nie jest zbyt bezpieczne
do PESY wycieczki nigdy nie było - nie są otwarci na pokazywanie swoich hal, szkoda :(

Może za jakiś czas wybierzemy się chociaż połazić po dworcu i okolicach - damy znać!

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 19 kwie 2011, 17:23 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 17 kwie 2011, 14:26
Posty: 2
GrapHite pisze:
parowozownia zabita dechami, wejście nie jest zbyt bezpieczne
do PESY wycieczki nigdy nie było - nie są otwarci na pokazywanie swoich hal, szkoda :(

Może za jakiś czas wybierzemy się chociaż połazić po dworcu i okolicach - damy znać!

od strony zakładu wejścia na pewno nie ma ... wszystkie okna są zamurowane ...
hmmm ciekawe ... bo przynajmniej raz w miesiącu jest jakaś wycieczka ... co prawda tylko na hali montażu pojazdów ale na pewno da się temat ogarnąć ....


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 26 lip 2011, 21:17 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 15 maja 2011, 15:53
Posty: 96
Lokalizacja: Bydgoszcz
Swego czasu rozmawiałem ze znajomym który interesował się losami parowozowni. Widziałem na własne oczy plany techniczne tego budynku, łącznie z szczegółowymi detalami. Jednak jak powiedział znajomy: "To zabytek, a w tym kraju jest na to sposób, po co remontować, zburzyć nie można ale poczekać aż samo się rozpadnie to już dozwolone".
Swoja drogą to samo dzieje się z parowozem Ty42-149 który wciąż stoi w krzakach na terenie dworca...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 31 lip 2011, 22:43 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Witam ponownie.

Z tego co sie zorientowalem to bydgoski konserwator zabytkow jest przychylny rewitalizacji tego obiektu. Ponoc kiedys jakies przymiarki juz byly.

W kazdym razie moze warto odswiezyc ten temat. Wejsc w kontakt z samorzadami, konserwatorem zabytkow, PESA. Mozeby zaproponowac Pesie stworzenie malego centrum edukacyjnego, wystawieniczego, konferencyjnego sluzacemu prezentacji przeszlosci zakladu i wspolczesnych osiagniec. Pomysl mysle ze zjadliwy. :)

W Pile malymi kroczkami do przodu. Samorzad wojewodztwa oglosil konkurs na opracowanie koncepcji rewitalizacji obiektu, miasto pozostaje w kontakcie z PKP, konserwato zabytkow dyscyplinuje obecnego wlasciciela, coraz czesciej na teren kompleksu parowozowni zajezdza lokomotywa parowa prowadzaca turystyczne sklady, a stow. Okraglak stara sie robic swoja robote czyli promowac idee rewitalizacji obiektu. Ponadto jest zainteresowanie tematem za granica, zarowno w Niemczech jak i w Rosji. W tym drugim panstwie, w Obwodzie Kaliningradzkim zrodzila sie idea wspolpracy transgranicznej w opraciu o projekt tego typu: http://www.lt-pl-ru.eu/news.php

Jaka bedzie przyszlosc idei rewitalizacji parowozowni w Pile trudno mi powiedziec, zwlaszcza gdy nie tylko ode mnie ona zalezy.

W kazdym razie i Was Bydgoszczanie zachecam do dzialan, w tym rowniez nawiazujacych do parowozowni w Berlinie, Pile, Bydgoszczy i Czerniachowsku. Nawiazujac do wspolnej idei moze bedzie nam latwiej. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 11 sie 2011, 21:18 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
A tu coś na zachętę: http://instergod.ru/news/160-lat-ostbahn.html#more-7443 :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 lut 2012, 12:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6944
Właśnie przejrzałem ten temat. Na początku mogę powiedzieć, że ten budynek w pesie (i dawnym zntk) nazywany był i jest tendrownią. Do 1985 roku, czyli do czasu naprawienia w zntk ostatniego parowozu, w tym budynku były naprawiane ich tendry. Na początku lat 90-tych, w tendrowni były modernizowane warszawskie 'wukadki'. Potem właściwie, już nic na większą skalę tam się nie działo. Pobliskie 'peesy', czyli zlokalizowany (na terenie zakładu) np w budynku dawnej przychodni, czy stołówki zakład laminatów, borykający się z brakiem konkretnego magazynu, dostał w miarę nie dawno 'nowy' obiekt w pobliżu tendrowni... Czyli pesie 'nie opłacało się' jej np zaadoptować na ten cel (czyli wyremontować). A szkoda. Bo to jest jednak ciekawy obiekt. Ale tam rządzi majątkiem 'gość z przypadku' nijaki A.W., znany z tego, że jest człekiem pozbawionym sentymentów...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 15 mar 2012, 20:27 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
BYDZIAK 1958 -> eh. Krotko mowiac nie brzmi to poki co optymistycznie.

Niemniej zapraszam wszystkich milosnikow Bydgoszczy do wspolpracy, chocby w ramach niedawno uruchomionego, miedzynarodowego internetowego portalu poswieconego okraglym parowozowniom! :)

www.oooooo.eu

Kazdy z opisanych na portalu przypadkow rowniez swego czasu nie napawal optymizmem. Dzis, m.in. dzieki staraniom spolecznym mozna powiedziec, ze dla kazdego z "okragalakow" pojawia sie szansa, iz ponownie one beda cieszyc oko. Jako przyklad podam pilski przypadek, gdzie pod nazdorem konserwatora zabytkow, juz w najblizszym czasie maja zostac przeprowadzone roboty reastauratorskie. :)

Zainteresowanych zapraszam do wspolpracy i kontaktu, badz poprzez nowouruchomiony portal, badz tez poprzez pilska strone www.parowozownia.ovh.org


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 15 mar 2012, 23:32 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Nie wiedziałem że zaprzyjaźniony z TWKP (zaprzyjaźniony - bo kilka osób wymienionych w "porozumieniu trójstronnym" znam osobiście z Towarzystwa :) ) "Okrąglak" ma tak ambitne plany. A już w ogóle nie wiedziałem że w Bydgoszczy jest inicjatywa mająca na celu uratowanie bydgoskiego "okrąglaka"...Zastanawiam się tylko jaką formę przybierze to ratowanie i jaką rolę mieli by do spełnienia miłośnicy?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 16 mar 2012, 09:40 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Zwroc prosze uwage, iz o bydgoskiej parowozowni na stroanch, do ktorych podalem linki nie ma niemal mowy. Incjatywa spoleczna i w Bydgoszczy kiedys byla. Dzis niestety nie wiem jakie sa jej losy. Licze zatem na reaktywacje tej dawnej inicjatywy, badz zawiazanie nowej i do tego wlasnie chcialem swym wczesniejszym postem zachecic.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 16 mar 2012, 15:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wkrótce po parowozowni zostaną tylko zdjęcia. Takiego mamy konserwatora w Bydgoszczy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 16 mar 2012, 16:38 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Towarzystwo Miłośników Kolei nie działa w tym temacie? :(

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 16 mar 2012, 21:18 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Niestety i w pierwszym i w drugim przypadku moje maile pozostały bez odpowiedzi. Może Panie i Panowie będziecie mieli więcej szczęścia.
Faktem jest, że bydgoska parowozownia to przede wszystkim problem bydgoszczan, ale faktem jest także, że tak jak spalona kolejka w Myślęcinku, tak każda ruina budynku mogącego cieszyć oko bulwersuje i boli również i tych, którzy w Bydgoszczy nie mieszkają. Zatem kwestia i wizerunku i prestiżu powinna mieć swoje znaczenie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 22 mar 2012, 19:12 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6944
A tak wygląda obecnie, w środku...

Obrazek

I od strony północnej.

Obrazek

Obrazek

Mijająca właśnie zima, była jeszcze za słaba, żeby 'pomóc' zawalić się bardzo dziurawemu dachowi...
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 22 mar 2012, 19:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Totalna ruina. Bywałem tam jeszcze w latach 70/80, kiedy budynek tętnił życiem i buchał parą. Ręce opadają.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 22 mar 2012, 19:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6944
Właściwie teraz tak sobie pomyślałem, że gdyby jakiś 'świąteczny zając', przyniósł worek pieniędzy i obiekt by odbudowano... Czy nadal miał by służyć kolei? (pesie?) A może by mógł być wykorzystany w innym celu? Np. spore planetarium mogło by tam być... A dogodne dojście, by pewnie tez i zrobiono... A może stał by się siedzibą pasjonatów... :)
Pomarzyć, dobra rzecz... :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 22 mar 2012, 23:29 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Właściwie to można by połączyć siły i utworzyć "lokalną grupę wsparcia" wzorem kolegów z Piły. Ale to wymaga pozyskania poparcia wielu znaczących ludzi - a i tak teraz efekt zależy od przychylności (lub obojętności bądź niechęci) właściciela. Sam włączyłbym się działalność takiej organizacji i mógłbym uczestniczyć w pracach - tak jak to robię w TWKP. Ale powołanie takiej organizacji nie jest łatwe...wielu działaczy "połamało zęby" na braku aktywnych ludzi ...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 23 mar 2012, 19:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Pomysł jest dobry, szanse na realizację znikome. Nawet w przypadku lokalnego sukcesu, zagospodarowanie obiektu jest wyzwaniem ponad siły.
Lokomotywy odeszły w przeszłość, a teraz czas na infrastrukturę. Żal.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 23 mar 2012, 22:12 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Witam ponownie.

Sluchajcie Panie i Panowie. :)

Moze pomyslem, acz kosztownym byloby przeniesienie obiektu. Skoro obecny wlasciciel nie jest nim zainteresowany, a wrecz moze obiekt ten mu wadzi, a dostep do niego jest utrudniony to moze uzasadnionym byloby jego przeniesienie. Taki pomysl rozwaza sie w Berlinie, gdzie w miejsce jednego z okraglakow ma powstac lokomotywonia kolei duzych predkosci, a obecny bardzo utrudniony dostep do tego okragala czyni bardzo trudnym zagospodarowanie tego terenu na cele inne niz kolej wspolczesna.

Kolejna kwestia to pytanie czy bydgoski okraglak musi sluzyc zabytkom kolei, czy tez doposzczamy inny wariant jego zagospodarowania, o ktory ze wzgledu na wyjatkowosc konstrukcji tez warto sie starac.

No i kwestia zorganizowania sie.

Osobiscie mimo, iz zawiaduje stowarzyszeniem rejestrowym to uwazam ze na etapie walki o zachowanie budynku taka zbiurokratyzowana forma jest zbedna. Latwiejsza i wystarczajaca forma jest stowarzyszenie zwykle, jako bardziej spontaniczne i najlepiej z dosc zwiezlym regulaminem. Pilski przypadek ze stowarzyszeniem rejestrowym wynika z ambicji zagospodarowania czesci parowozowni przez stowarzyszenie. Jesli natomiast mialaby to byc walka tylko o ochrone zabytku to stowarzyszenia zwykle moim zdaniem zupelnie wystarcza.

Ponadto Wam bydgoszczanom byloby latwiej niz nam pilanom w 2006 roku. Wowczas pojecia nie mielismy o losach okraglakow w innych miastach i czulismy sie w swoich staranich osamotnieni. Dzis mozna mowic ze i w innych miastach maja miejsce starania o zachowanie tych zabytkow i malo tego zawiazana zostala miedzynarodowa wspolpraca takich lokalnych inicjatyw.
Dzis mozecie Panstwo w Waszym miescie powolywac sie na pozytywne dzialania w innych miastach. W Pile juz niebawem ma miec miejsce remont. W Tczewie powaznie zaczyna sie mowic o ulokowaniu w okraglaku muzeum kolejnictwa. W Czerniachowsku pojawili sie inwestorzy chcacy zagospodarowac obiekt i co wazne udostepniac go. Nie inaczej jest w Berlinie Pankowie. A w Berlinie Rummelsburgu rozwaza sie przeniesienie okraglaka do innego niemieckiego miasta na potrzeby utworzenia muzeum kolei. Malo tego to zachecam do udostepnienia materialow na strone http://www.oooooo.eu i dalszego zaciesniania wspolpracy. Takze drodzy bydgoszczanie, uwazam ze i dla Was jest szansa. :)



"Petersburski Regionalny Odział Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych (ICOMOS), w otwartym liście do Kaliningradzkiej Regionalnej Służby Ochrony Zabytków i do Berlińskiego Urzędu Ochrony Zabytków, zaleca nadać wszystkim sześciu zachowanym parowozowniom (w Czerniachowsku, Tczewie, Bydgoszczy, Pile i w Berlinie) status zabytku historyczno-kulturowego dziedzictwa Europy."

To informacja ze strony www.oooooo.eu

Mysle, ze czas i na polskie zaangazowanie w tej sprawie. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group