Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 1 lis 2024, 00:16

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Regulamin forum


Uwaga !!! W tym dziale prezentujemy pamiątki PRLu związane z Bydgoszczą



Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 8 gru 2013, 13:21 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Relacja z zwiedzania w Gazecie Wyborczej zamieszczonej na stronie internetowej w dniu 8.12.2013 roku pod tytułem:

Sprawdzili, jakie tajemnice kryją się pod rondem Kujawskim

Po raz pierwszy od zasypania w 2011 roku wejść do przejścia pod rondem Kujawskim podziemia zostały otwarte. Zwiedzała je grupa zorganizowana przez Stowarzyszenie Miłośników Zabytków "Bunkier".

W tej chwili o tym, że pod rondem są korytarze na powierzchni, przypomina tylko luk wentylacyjny na środku ronda. W 2011 roku uporządkowano bowiem teren, zasypując siedem z ośmiu wejść. Jedno pozostawiono, jako wejście serwisowe. Właśnie dzięki niemu grupa mogła w sobotę dostać się pod Rondo. Aby się pod nie dostać, trzeba było odspawać drzwi, które były dla bezpieczeństwa bardzo porządnie zamknięte.

Członkowie i sympatycy Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "Bunkier" jako pierwsi namówili Zarząd Dróg Miejskich do wejścia pod ziemię. W sobotę zorganizowali wycieczkę, podczas której uczestnicy nie tylko zobaczyli, co kryje się we wnętrzach tajemniczego ronda, ale i poznali jego historię.


Pozostałość po wielkich planach
Budowę Ronda i podziemnych przejść zaplanowano pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 1980 roku wykonano projekt w uzgodnieniu w Wojewódzkim Inspektorem Obrony Cywilnej, ponieważ pierwotnie podziemie miało spełniać warunki schronu. Nigdy jednak do tego nie doszło.

Nigdy nie doszło także do budowy linii tramwajowej, z powodu której powstały przejścia podziemne pod rondem Kujawskim. Pierwotnie skrzyżowanie miało być bowiem dużym węzłem przesiadkowym dla linii tramwajowych i autobusowych. Przejścia miały być jednym z elementów planu budowy linii tramwajowej łączącej Kapuściska z Błoniem. Tramwaj miał kursować ulicami Wojska Polskiego, Solskiego, Piękną i Szubińską. Dodatkowo zaprojektowano na rondzie pętlę tramwajową. Planowano również wybudować linię tramwajową w ciągu poszerzonej ulicy Kujawskiej do centrum. Na planach się skończyło. Linia tramwajowa nie powstała, a przejścia podziemne zamknięto na początku lat 90.

Zamknięte przejścia pojawiały się później co jakiś czas w przeróżnych planach, jeden z nich zakładał ich wykorzystanie np. na pasaż handlowy, ale do realizacji pomysłów nigdy nie doszło. W końcu w 2011 roku zostały zasypane.

Bunkier wchodzi pod ziemię
Otwarto je dopiero w sobotę, specjalnie dla wycieczki zorganizowanej przez "Bunkier". Pod ziemią na uczestników czekała jeszcze jedna gratka - znaleziony w archiwach Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji plan z 1980 roku o nazwie "Projekt Przystosowania Przejścia Podziemnego do Warunków Schronowych" - Plan wykonano w uzgodnieniu w Wojewódzkim Inspektorem Obrony Cywilnej. Uzgodnienie potwierdzono wpisem na zachowanym planie pod datą 29.08.1980 rok - opowiadał członek "Bunkra" Przemysław Kamiński. - Przejście podziemne jest wykonane w kształcie litery "H". Wykonanie komory schronowej planowano w centralnym korytarzu, a więc w części D, poprzez wybudowanie ścian poprzecznych z drzwiami gazoszczelnymi - tłumaczył z planem w ręku Kamiński. - Wewnątrz miały znajdować się toalety damskie i męskie, umywalnie, pokój obsługi, rodzielnia elektryczna, komora filtro-wentylacyjna. Do wnętrza miały prowadzić dwa wejścia poprzez podwójne śluzy powietrzne zabezpieczone gazoszczelnymi drzwiami. Schron był projektowany dla 580 osób na kilka tygodni przetrwania - przedstawiał nigdy nie zrealizowane plany przewodnik.

Kolejne wycieczki prawdopodobne
Sobotnie wejście pod rondo było pierwszą tego typu wycieczką, ale być może niejedyną. - Trudno mówić o atrakcji turystycznej, bo jest to raczej zapomniana ciekawostka, którą chcieliśmy obejrzeć. Ale jeśli będzie zainteresowanie zwiedzaniem obiektu, nie wykluczamy, że wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej będziemy raz na jakiś czas organizować zwiedzanie nietypowej budowli - informuje Jarosław Butkiewicz, prezes Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "Bunkier".

Wycieczki nie są jednak łatwą sprawą, bo w podziemiach nie ma oświetlenia. W sobotę oświetlano je świeczkami.

Cały tekst: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z2msoEcGLx


Jako uzupełnienie dodam, że plany powstania ronda to 1978 rok. Prace trwały prawdopodobnie do 1986 roku.

Zdjęcia z wycieczki

Widok głównego korytarza w kierunku wschodnim.
Obrazek



Obrazek



Obrazek



Widok głównego korytarza w kierunku zachodnim.
Obrazek


Obrazek


Plan schronu
Obrazek


Plan podziemi w kształcie litery "H". Widać planowany tory w kierunku zachodnim i wschodnim. Dodatkowo widać noty tramawjowe w kierunku centrum ul. Kujawską.
Obrazek


Usytuowanie pomieszczeń schronowych w środkowej części przejścia podziemnego.
Obrazek


Plan schronu z 1980 roku. Nigdy nie wykonany
Obrazek


Zachodni korytarz.
Obrazek



Korytarz główny
Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Korytarz północno-wschodni
Obrazek



Miś w korytarzu centralnym. Widok w kierunku wschodnim
Obrazek



Korytarz w kierunku północno-zachodnim. Po lewej widać zamurowane wejście na przystanek tramwajowy.
Obrazek



Pamiątkowy kadr :)
Obrazek



Resztki instalacji zwisającej z sufitu
Obrazek



Korytarz pólnocno-zachodni. Po lewej zamurowane kolejne wyjście na przystanek tramwajowy
Obrazek



Światło, widzę światło :)
Obrazek



Wejście techniczne
Obrazek



Wejście do wnętrza ronda
Obrazek


Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 8 gru 2013, 14:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
W sumie schron odwiedziła grupa 25 osób.

Jaka jest kubatura tego schronu :?: Ta liczba ilości osób dla których miał być ten schron jest trochę mała :D Chyba że to miał być schron dla "elyty" :):)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 8 gru 2013, 17:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 6 mar 2013, 21:29
Posty: 396
Lokalizacja: Bydgoszcz, Szwederowo
schron według opisu technicznego ma powierzchnię komory schronowej 406 m2
i był przewidziany na 580 osób
wieczorem postaram się wrzucić skan dokumentacji

_________________
"Wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy" - Kubuś Puchatek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 8 gru 2013, 17:50 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wychodzi na to że schron miał być przeznaczony dla tych "lepszych" obywateli miasta.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 8 gru 2013, 18:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
1. Myślę, że można postawić tezę, że schron miał być przeznaczony dla tych "lepszych" i ich rodzin. Czyli władza budowała sobie schron?

Na to pytanie odpowiedziałby Wojewódzki Inspektor Obrony Cywilnej który pełnił w tamtym czasie ową funkcję.
Dokumentacja może wiele wyjaśnić.

2. Rzuca się w oczy kolor podwieszanych sufitów. Naliczyłem kolory: żółty, pomarańczowy, chyba :) niebieski, czerwony. Zapewne miały oznaczać poszczególne kierunki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 9 gru 2013, 17:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pojawił się też art. na eMeMce:
http://www.mmbydgoszcz.pl/467246/2013/1 ... ory=photos


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 9 gru 2013, 20:58 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 6 mar 2013, 21:29
Posty: 396
Lokalizacja: Bydgoszcz, Szwederowo
dokumentacja o której pisałem
Z dokumentów wynika że już w 1974 Rada Miasta podjęła uchwałę żeby przejście planowane przejście podziemne można było przystosować do potrzeb ludności.

jest tam tam też jedno zdanie którego nie rozumiem
"...przystosowania na schron dla ludności typu I-go"

czy to oznacza to o czym pisał Jarek - schron dla wybranych ?


Załączniki:
1.jpg
1.jpg [ 77.89 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
2.jpg
2.jpg [ 94.81 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 96.09 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
4.jpg
4.jpg [ 107.43 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
5.jpg
5.jpg [ 88.99 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
6.jpg
6.jpg [ 86.21 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
7.jpg
7.jpg [ 129.69 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
8.jpg
8.jpg [ 89.2 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
10.jpg
10.jpg [ 64.82 KiB | Przeglądany 6172 razy ]
9.jpg
9.jpg [ 50.27 KiB | Przeglądany 6172 razy ]

_________________
"Wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy" - Kubuś Puchatek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 9 gru 2013, 23:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Typu I-go odnosi się do wytrzymałości stropu i ścian(odpowiednia grubość betonu). Ma wytrzymać ciśnienie 0,3 MPa (300 kPa). W dokumentacji podano 0,2 MPa.
Według ówczesnych przepisów powierzchnia zajmowana przez jedną osobę wynosiła 0,7 m2, czyli tak jak jest w dokumencie 406 : 0,7 = 580 osób, później przepisy zmieniono i dla jednej osoby było przeznaczone 2 m2 powierzchni, czyli do schronu zgodnie z przepisami mogły wejść 203 osoby.
Poniżej zdjęcia kibelków, postumentu prawdopodobnie pod zbiornik wody i studni która mogła być ujęciem wody.

Przejścia podziemne, parkingi podziemne, metro itp. są "naturalnymi" miejscami ukrycia się w czasie np. nalotu.
Zdziwiłem się że pod Rondem Kujawskim tak mało osób mogło znaleźć schronienie, wynikało to jednak z wydzielenia powierzchni przejścia. W całym kompleksie znalazło by schronienie kilka tys. osób.


Załączniki:
Komentarz: Ubikacja - kabiny
Kibelen.jpg
Kibelen.jpg [ 125.46 KiB | Przeglądany 6150 razy ]
Komentarz: Prawdopodobnie postument pod zbiornik wody
Postumenten.jpg
Postumenten.jpg [ 140.38 KiB | Przeglądany 6150 razy ]
Komentarz: Studnia
Studnien.jpg
Studnien.jpg [ 159.16 KiB | Przeglądany 6150 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 19:25 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Wszystko wskazuje na to przejście podziemne zniknie. Powodem jest przebudowa dwóch rond: Bernardyńskiego i Kujawskiego dla poprowadzenia linii tramwajowej.


W ramach inwestycji oprócz linii tramwajowej o długości ok. 600 metrów zostanie przebudowane ok. 300 metrów torowiska wzdłuż ul. Wojska Polskiego. Całkowicie zmieni się też układ ulicy Kujawskiej, na której zostaną wydzielone dwie jezdnie. W kierunku ronda Bernardyńskiego powstaną trzy pasy jezdni (w tym jeden buspas), w kierunku ronda Kujawskiego - dwa.

Tramwaj ulicą Kujawską pojedzie specjalną, dwumetrową niecką. - To konieczne. Spadek w tej chwili jest zbyt duży, aby została zachowana bezpieczna pochyłość - tłumaczył projektant Włodzimierz Hałas. Rondo Kujawskie będzie obniżone o ok. dwa metry w stosunku do obecnego poziomu. Z drugiej strony - od ronda Bernardyńskiego skarpa zostanie nieco spłaszczona.

Cały tekst: http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... z2vruR5M5J


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 22:29 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
więc jaki spadek będzie miało torowisko?

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 23:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
"Skarpa zostanie nieco spłaszczona" bo współczesne nowoczesne tramwaje nie będą mogły podjechać pod górkę :):)

Żeby kiełbasa smakowała to trzeba ją dobrze przyprawić :):) Ciekawe co się stanie z tą kiełbasą po wyborach :):)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 31 mar 2019, 07:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7060
Nadal nie mogę się zgodzić z tą argumentacją 'stromego podjazdu', wykorzystaną do rozwalenia przejść podziemnych. Na Perłowej tramwaje dają radę. Ta niecka na Kujawskiej, pokazana we wizkach, na dolnym odcinku, pewnie ma swoje uzasadnienie. Ale przejścia, wręcz 'podane na tacy', nie spodobały się jakiemuś projektantowi, który miał swoje pięć minut... bo teraz jest moda wychodzenia 'z podziemi' i czekanie na światłach, w deszczu, w zacinającym wietrze...
A rondo i tak już wtedy, w czasie budowy przejść podziemnych, zostało obniżone, być może z myślą o takiej inwestycji.
Poniżej początek likwidacji wizji 'starej konkurencji' przez nową, 'energiczną'..


Załączniki:
autor MISIO-JUL.JPG
autor MISIO-JUL.JPG [ 126.29 KiB | Przeglądany 3577 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 3 kwie 2019, 19:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Widziałem dziś jak koparka z głowicą w postaci młota wyburzeniowego zaczęła rozbijać betonowy strop korytarza po wschodniej stronie ronda. Zastanawiam się czy słuszność tej idei nie jest taka sama jak rozebranie Grunwaldzkiej w lesie celem wybudowania nowej w tym samym miejscu na podłożu z piasku i cienkiej warstwy kruszywa.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 9 kwie 2019, 19:44 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2948
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Wolno idzie rozbiórka bo jest dużo zbrojenia na stropie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 17 kwie 2019, 07:54 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7060
Wielki żal mnie ogarnia, patrząc na efekty czyjejś haniebnej i bezmyślnej decyzji o tym wyburzaniu. Nasze pieniądze inwestowane kiedyś 'w przyszłość', nowe pokolenie 'projektantów i decydentów' zamienia w gruzowisko.
(Zdjecia z ssc- Andbyd)


Załączniki:
Andbyd  ssc 1.JPG
Andbyd ssc 1.JPG [ 135.66 KiB | Przeglądany 3462 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 kwie 2019, 06:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7060
Być może jestem już taki stary, że nie mogę pojąć entuzjazmu i radości większości 'młodych', (głównie na ssc), którzy nie podzielają mojego zdania, że to rozwalanie jest pomyłką i porażką. :oops:
(Zdjęcie MISIO JUL)


Załączniki:
MISIO JUL.JPG
MISIO JUL.JPG [ 161.54 KiB | Przeglądany 3439 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 19 kwie 2019, 14:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2014, 13:58
Posty: 171
Może i jest pomyłką i porażką, ale stało to tyle lat nieużywane, więc po co to trzymać? Ma stać byle stało?

_________________
https://www.facebook.com/StaraBydgoszcz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 20 kwie 2019, 06:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7060
Wcześniej są opisy 'wycieczki' do wnętrza. mowa tam o solidności konstrukcji, która mogła również pełnić funkcję schronu, (pewnie niższej klasy). Fakt, że oddanie go do użytku, łączyło by się z 'dokończeniem budowy', - wykończeniem wnętrz. To by służyło nam na długie lata.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 5 maja 2019, 19:15 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 22 sty 2016, 01:28
Posty: 441
Z wczoraj:


Załączniki:
2019.05.04.jpg
2019.05.04.jpg [ 192.09 KiB | Przeglądany 3352 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 6 maja 2019, 03:18 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 22 sty 2016, 01:28
Posty: 441
BYDZIAK 1958 pisze:
Nadal nie mogę się zgodzić z tą argumentacją 'stromego podjazdu', wykorzystaną do rozwalenia przejść podziemnych. Na Perłowej tramwaje dają radę. (...)

Ratusz uznał, że obowiązujący od kilkudziesięciu lat rekord Polski w nachyleniu podjazdów pojazdów tramwajowych należy się ul. Perłowej ;)

Bardziej na serio.
Podjazd przy ul. Perłowej ma 4,8 %.
Niewyregulowana ul. Kujawska miejscami ma ponad 6 %.
Poprzez obniżenie poziomu ronda Kujawskiego o 2 – 2,5 m (i związane z tym zburzenie przejść podziemnych), podwyższenie ronda Bernardyńskiego o kilkadziesiąt centymetrów chcą zmniejszyć nachylenie ul. Kujawskiej do bezpiecznych w komunikacji szynowej ≤ 5 %.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 44 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group