lisiogonek pisze:
…… A wracając do Kanału zawsze ciekawiło mnie co to jest śluza workowa i jak ona wyglądała

……
Istniejąca do roku 1822 śluza miejska była konstrukcja drewnianą, posiadała zbyt małe rozmiary w stosunku do gabarytów ówcześnie używanych jednostek.
Jej lokalizacja, na połączeniu Brdy, wylotu kanału i jazu ulgowego Młynówki, była przyczyną problemów żeglugowych ze względu na występujące tam wiry
i silne prądy (wypadki), jak również małą ilość miejsca na manewry i postoje w oczekiwaniu na śluzowanie, czy to na Brdzie, czy też u wejścia do kanału.
Niedogodności te usiłowano rozwiązać budując nową śluzę i ze względu na specyficzne warunki, nadając jej nigdzie indziej nie spotykany kształt trapezu,
z dwoma parami wrót umieszczonymi na jednej ścianie komory.
Nowa konstrukcja została przesunięta w górę rzeki, w stosunku do poprzedniczki i wykonana z cegły. Budowa prowadzona była w latach 1882/1884.

- rysunki: http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/Jak się okazało w eksploatacji, nowa śluza wyróżniała się jedynie powiększonymi rozmiarami i trwałym materiałem z którego była wykonana.
Pozostałe problemy, głównie żeglugowo-manewrowe pozostały, a nawet wzrosły, gdyż statki i barki trzeba było wprowadzać do śluzy tyłem,
co wiązało się z uprzednim ich obracaniem.


Śluza miejska w formie trapezu funkcjonowała do 1913 roku, kiedy to zastąpiono ją nową konstrukcją. Stary basen został zasypany,
wrota zamurowane i tworzy on skwerek przed obecnie używaną śluzą.
W ramach planowanej, w tym roku, rewitalizacji bulwarów stara konstrukcja ma być odsłonięta i wyeksponowana.


.