Dalsza część zdjęć fotografa Czesława Zycha

Barka motorowa BM-5244 przycumowana przy Poczcie Głównej. Na lewym brzegi jedna, na prawym przycumowane dwie barki motorowe. Pływanie między nimi po jednym torze wodnym wymagało sporych umiejętności. W centrum miasta barki cumowały wzdłuż nabrzeży. Wewnątrz mieszkały całe rodziny ogrzewając się kominkami węglowymi. Konstrukcja kadłuba barki typu bm-500 jest całkowicie spawana, o poprzecznym systemie wiązań. Barka wyposażona jest w 2 śruby napędowe, pracujące w dyszach Korta. WYMIARY GŁÓWNE BARKI: długość całkowita: Lc = 57,00 m długość konstrukcyjna: L = 55,50 m szerokość całkowita: Bc = 7,54 m szerokość konstrukcyjna: B = 7,50 m zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,70 m wysokość w burcie; H = 2,00 m wysokość nierozbieralna: hn = 3,90 m
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Plac Solny. Barka pchana przez pchacz typu Tur załadowana elementami konstrukcji.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka bez własnego napędu Ż-2112 (ex Wanda), Ż-2109 (ex Saba). Postój zimowy na Babiej Wsi. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Tabor pływający Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego, w tym statek inspekcyjny Brda i holownik Pomorzanin (ex Gerard) na przystani Stoczni Remontowej i bazy Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego. Widok z obecnych mostów Solidarności w kierunku Wyższej Szkoły Gospodarki. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Dziób barki motorowej BM -5224 cumującej przy Placu Solnym. Barki typu BM-500 były podstawowym środkiem przewozowym floty Żeglugi Bydgoskiej. Służyły w żegludze śródlądowej zarówno w przewozach krajowych jak i zagranicznych. Zaprojektowana na warunki dość dużej prędkości, jest wciąż przykładem statku śródlądowego o bardzo korzystnym stosunku mocy do nośności, o układzie napędowym wysokosprawnym. Pływały również po Renie, niestety pozbawione rezerwy mocy były statkami bardzo powolnymi w trudnych warunkach nawigacyjnych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka pchana z elementami konstrukcji przy Placu Solnym. W głębi holownik Wda. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Pchacz typu „Bizon” na Rybim Rynku. Po prawej na nabrzeżu zachował się oryginalna latania miejska. Niestety nie przetrwała do czasów współczesnych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Pchacz typu Bizon na Rybim Rynku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Rufa barki motorowej MB-5212 przy Placu Solnym. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Dwie barki motorowe. Pierwsza z prawej BM-5295 przystosowana do pchania. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka transportowa z dźwigiem na holu w zakolu Brdy na wysokości współczesnej Opery Nova. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Zaśnieżone drzewa przy obecnej ul. Tamka. Barki bez napędu na zimowisku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Cztery barki bez napędu Ż-2050 (ex. Wanda, Ż-2008, Ż-2034 (ex Gertruda), Ż-2064 (ex Basia) w czasie cumowania na zimowisku na Babiej Wsi. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Dwie barki bez napędu cumują pod Młynami Rothera. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka motorowa czasie cumowania przy Placu Solnym. Wzdłuż ul. Stary Port u wędkarze łowiący ryby. Zniszczony fragment nabrzeża na pierwszym planie. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Motorówka na Brdzie. W głębi flagowy Statek Pasażerski Żeglugi Bydgoskiej Ondyna na Rybim Rynku . Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Flagowy Statek Pasażerski Żeglugi Bydgoskiej „Ondyna” na Rybim Rynku. To stąd Ondyna wyruszała na rejsy turystyczne wożąc mieszkańców po Brdzie, Wiśle i Kanale Bydgoskim. Na parkingu parkują samochody marki m.in. Syrena, Żur, Warszawa oraz samochód ciężarowy Star z przyczepą. Pod spichrzami widoczna jest również postawiona armata. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Od lewej barka bez napędu, holownik Żeglugi Bydgoskiej "Pilica", Statek Pasażerski Żeglugi Bydgoskiej „Ondyna” na Rybim Rynku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Interesujące zdjęcie. Dwa statki typu SP 150. Jeden z nich jest „Ondyną”. Statki budowano w gdańskiej stoczni w latach 1958-1963. Wybudowano łącznie 20 jednostek typu SP 150. Pływały po Wrocławiu, Warszawie, Bydgoszczy i Giżycku. Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle pozyskało 1961 roku dwunasty stek z serii SP 150. . Ondyna miała zgodnie z założeniami projektowymi górny pokład słoneczny częściowo zadaszony. Na dolnym pokładzie głównym znajdował się niewielki bar z stolikami. Turyści korzystali również z dziobowego pokładu słonecznego. Na zdjęciu: dwa zacumowane statki przy Rybim Rynku. Na rufie obu jednostek napis „Bydgoszcz” drugi napis mało czytelny prawdopodobnie również „Bydgoszcz”.
Żegluga Bydgoska miała trzy bliźniacze jednostki SP 150 była to ONDYNA, WODNIK i DZIWORZONA.
Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Klasyczny kadr w wędkarzem nad Brdą w centrum miasta. W głębi zacumowany statek SP 150 „Ondyna”. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka bez napędu Ż-5004 (ex. Wenus) cumująca w czasie zimy na wysokości Babiej Wsi. W głębi zabudowania nieistniejącej gazowni miejskiej. Barka zacumowana przy pomocy stalowej liny i oparta o brzeg na bumsztakach utrzymujących jednostkę w odpowiedniej odległości od brzegu. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego
Zdjęcie jest wyjątkowo ciekawe. W głębi widać dwa wagony.

Akcja ratunkowa holownika motorowego „Wda” zatopionego na Rybim Rynku. Widoczni gapie obserwujący akcję z brzegu i mostu. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego.
Współcześnie przy podobnej akcji byłoby by setki zdjęć w sieci. Tu mamy to jedno jedyne.

Barki bez napędu Ż-2055 (ex Wanda), Ż-2008, Ż-2034 (ex Gertruda), Ż-2064 (ex Basia) podczas zimowiska na Babiej Wsi. W głębi kadru po lewej stronie dworzec autobusowy PKS. W tym miejscu barki cumowały na zimę ze względu na szerokie koryto Brdy. Wejście na marki prowadziło przez drewniany trap widoczny widoczny na zdjęciu. Po wybraniu trapu dostęp do barek był praktycznie niemożliwy. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego
Piękny kadr plus odbicie w rzece.

Zima w mieście. Od lewej barka bez napędu Ż-3004 (ex Elżbieta), i dwie barki motorowe na prawym brzegu BM-5284, BM-5263. Zdjęcie wyjątkowo ciekawe. Po lewej w głębi na wysokości Poczty Głównej widoczny stalowy dźwig. Podobny, większy dźwig widoczny na Rybim Rynku. Oba poruszały się na szynach i służyły do rozładunku i załadunku towarów w tym do „bunkrowania” węgla. Trzeci dźwig funkcjonował na Placu Solny (niewidoczny na zdjęciu). Do dnia dzisiejszego zachowały się po nim tory widoczne tuż przy nabrzeżu. Zdjęcie wykonane w zimowy słoneczny poranek. Widać mgłę unoszącą się nad rzeką. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka motorowa MB-5236. Plac Solny. Odbijanie od brzegu. Barka wypełniona workami prawdopodobnie z cementem lub wapnem. Na Placu Solnym parkują popularne autobusy „ogórki”. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Kolejny kadr tej samej barki motorowej MB-5236 która przed chwilą odbijała od brzegu przy Placu Solnym. Barka wypełniona workami prawdopodobnie z cementem lub wapnem. Na Rybim Rynku parkują autobusy. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka motorowa MB-5299. Prawdopodobnie początek lat 80-tych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka bez napędu cumuje pod Młynami Rothera. Za barką cypel z drzewami, który został rozebrany aby ułatwić podejście jednostek do cumowania. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego
Tabliczki WW widoczne pod oknem

Rybi Rynek. Dwie barki typ BM-500 i między nimi koszarka – rodzaj hotelu pływającego dla pracowników robót rzecznych. Prawdopodobnie początek lat 80-tych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka motorowa typu BM-500 przy Rybim Rynku. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barki motorowe typu MB-500 i między nimi koszarka (rodzaj pływającego hotelu „Barbara”) pod Pałacem Lloyda. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Zestaw pchany Bizon (pchacz Bizon i barka bez napędu) i zestaw kombi (holownik typu HM-300 i barka bez napędu zaadoptowana na barkę pchaną. Widoczne odkryte ładownie. W głębi holownik motorowy „Wda”. Na uwagę zasługują trzy oryginalne lampy świetlne zachowane z czasów przed II wojny światowej. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barka motorowa MB-5299. Prawdopodobnie początek lat 80-tych. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barki bez napędu Ż-2036, Ż-2024, Ż-204, Ż-2077 na zimowisku poniżej obecnych mostów Solidarności. Barki powiązane między sobą stalowymi linami i oparte o brzeg na bumsztakach. Dwa drewniane z nich widoczne są po prawej stronie od strony brzegu. Tuż obok drewniany trap prowadzący na sześć barek. Między barkami poruszać się można było po drewnianych trapach ułożonych w poprzek jednostek. Są doskonale widoczne za trzecią komorą ładunkową liczoną od dziobu. Widać wydłużone (kolor czarny) metalowe kominy które mocowano na czas zimowiska. W czasie sezonu żeglownego były demontowane aby zmieścić się pod nisko zawieszonymi mostami na śluzach Kanału Bydgoskiego. Zimą pełniły funkcję pływających magazynów przechowując w komorach zboże lub cukier. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barki bez napędu cumujące poniżej obecnych mostów Solidarności. W głębi powstanie Opera Nova. Po lewej kamienice w ciągu obecnej ul. Marszałka Focha. W tym miejscu mogło się zmieścić nawet pięć barek bez napędu cumując obok siebie. Barki zamieszkałe przez szyprów razem z rodzinami. Widoczne anteny telewizyjne i przedłużone wyloty kominów stalowych do odprowadzania dymu z węglowych piecyków na barce. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Barki bez napędu cumujące przy zakolu rzeki przy obecnej ul.Tamka. W głębi na pustym placu powstanie budynek Opery Nova. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskieg

Dźwig przeładunkowy (portowy) o napędzie elektrycznym. W głębi na drugim brzegu kolejny dźwig portowy. Na kabinie stalowa tabliczka z napisem „przebywanie w zasięgu pracy dźwigu surowo wzbronione”. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Dźwig portowy o nośności 15 ton ustawiony przy budynku Poczty Głównej. Dźwig poruszał się na szynach ułożonych wzdłuż nabrzeża. Dodatkowo obracał się wokół własnej osi. Po prawej stronie dzieci z wędkami. Autor Czesław Zych. Zbiory Marii Zych i Muzeum Kanału Bydgoskiego

Na koniec kadr którego lokalizacji nie potrafię określić. Mur wzdłuż rzeki... Zapewne rozwiążecie zagadkę.
Dziękuję Pani Marii Zych, że zgodziła się zdjęcia udostępnić. Dziękuję również Tomkowi Izajaszowi kustoszowi Muzeum Kanału Bydgoskiego.