Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://www.forum.bsmz.org/ |
|
Carbidfabrik Mühlthal - Smukała https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=101&t=2771 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | MWS [ poniedziałek, 11 lip 2011, 02:02 ] |
Tytuł: | Carbidfabrik Mühlthal - Smukała |
Kilka dat i faktów tytułem wprowadzenia: Karbid: - w 1862 roku Fryderyk Wöhler odkrywa węglik wapnia – karbid, który pod wpływem wody wydziela gaz – acetylen. Acetylen spala się jasnym płomieniem i akurat ta cecha, w tamtych czasach, zostaje uznane za jego największą zaletę. Ówczesny świat nauki wróży mu „świetlaną przyszłość” (dosłownie i w przenośni) jako medium oświetleniowemu. (palnik spawalniczy pojawi się dopiero w 1901r) - w 1894 roku Henryk Maisson opracowuje przemysłową metodę produkcji karbidu. Najwyższa pora, gdyż karbid jest coraz bardziej pożądany jako „paliwo” do wszelkiego rodzaju lamp – ulicznych, rowerowych, kolejowych, górniczych, wojskowych…….. . Technologia produkcji karbidu jest stosunkowo prosta. Jedyny problem to „czyste” piece osiągające temperaturę 2500 *C , a to wymaga dużych ilości energii. Energia (tania): - 1855 - James B. Francis opracowuje turbinę wodną swojego pomysłu - 1870 - Lester Allan Pelton opracowuje swój rodzaj turbiny - 1882 - uruchomiona zostaje na rzece Fox w Appleton, w stanie Wisconsin, pierwsza elektrownia wodna. (Edison Electric Light Company) Produkowana energia zasila papiernię. (moc około 12,5 kW). Technologia ta szybko dociera do Europy. Problemem okazuje się brak linii przesyłowych i urządzeń z nimi związanych co wymusza umieszczanie odbiorców (fabryk) blisko elektrowni. Dodatkowo, stosowany wtedy powszechnie prąd stały (technologia opracowana i preferowana przez Edisona) nie nadaje się do przesyłu na dalsze odległości. W 1897 roku zostaje zbudowana, w Trollhättan w Szwecji, pierwsza w Europie fabryka karbidu. (odkrycie Niemca; technologia Francuza, a projekt fabryki amerykański) W tworzeniu tego obiektu uczestniczy niejaki Kurt Erdmann Rosenthal – dobrze wykształcony syn niemieckiego fabrykanta, mocno zainteresowany wszelkimi nowymi technologiami. Już rok później (1898) organizuje on w Berlinie Międzynarodową Wystawę Acetylenu i zakłada biuro zajmujące się projektowaniem zakładów wytwórczych karbidu i handlem surowcami do jego produkcji. W tym samym czasie ów K.E. Rosenthal wraz z Alfredem M. Goldschmidtem (?) zakładają spółkę Brandenburgischen Carbidwerke GmbH, Spółka nabywa tereny i rozpoczyna budowę Wytwórni Karbidu w Steinbusch koło Woldenbergu - czyli w Głusku koło Dobiegniewu. (tworząc zakład podległy Carbidwerk in Steinbusch) Powstaje tam zapora spiętrzająca wody rzeki Drawy na wysokość 7,8 metra, oraz elektrownia wodna „Kamienna”, z dwoma generatorami o łącznej mocy 960 kW. Wytworzona energia elektryczna zasila pobliską fabryki karbidu, a w późniejszym czasie trzy okoliczne powiaty. Elektrownia istnieje i pracuje do dnia dzisiejszego. Więcej TUTAJ 1. Elektrownia w Głusku na Drawie ![]() W 1902 roku powstaje kolejna spółka - Wasserkraftanlage und Carbidfabrik Mühlthal GmbH, jako spółka podległa Brandenburgischen Carbidwerke GmbH. Cel – budowa i eksploatacja fabryki karbidu w Smukale /k. Bydgoszczy, gdzie też zostają zakupione tereny dla realizacji tego zadania, wraz z istniejącą już tam małą elektrownią wodną. Inspiracją dla tego przedsięwzięcia był stale zwiększający się popyt na karbid na rynku niemieckim . Produkcja krajowa nie zaspakajała bieżących potrzeb, a import powodował dodatkowe koszty, które przekładały się na cenę zbytu. Pozytywne doświadczenia z dotychczas uruchomionymi zakładami produkcji karbidu, opartych na energii czerpanej z sił wody, wskazywały, że pomimo dużych kosztów ponoszonych w związku a koniecznymi pracami hydrotechnicznymi, zakłady takie szybko osiągały rentowność (ok. 4 lata). Aby dodatkowo zwiększyć rentowność, zakład w Smukale miał oprócz karbidu wytwarzać nawóz sztuczny - azotniak (cyjamid wapnia, uzyskiwany przez azotowanie karbidu). Smukała, jako lokalizacja dla takiej produkcji, została wybrana nieprzypadkowo. Brda jest stosunkowo dużą rzeką, co umożliwia czerpanie z jej nurtu odpowiednio dużej energii. Bliskość Bydgoszczy z jej rozwiniętym handlem i transportem ułatwia zakup potrzebnych materiałów, sprzedaż produktu, a także dostęp do urzędów państwowych przy załatwianiu formalności. Istniejąca linia kolejki wąskotorowej, skomunikowana z koleją szerokotorową w Bydgoszczy i Koronowie, teoretycznie, rozwiązuje problemy transportu. (teoretycznie – gdyż układ ten został uznany za niewystarczający, w związku z czym za sprawą Wasserkraftanlage und Carbidfabrik Mühlthal GmbH powstało połączenie z Maksymilianowem). Istniejąca w Smukale od roku 189? (kto?; kiedy?; w jakim celu?) elektrownia wodna posiadała zbyt małą moc jak na potrzeby produkcji karbidu, ale była dużym udogodnieniem jako zasilanie placu budowy, pomp , maszyn , oświetlenia itp. Była to mała i stosunkowo prosta konstrukcja. Spiętrzenie wody dla turbiny uzyskano za pomocą drewnianej zapory. Wynosiło ono 1,3 m. Zapora miała 7 metrów długości i 4 regulowane przepusty. Istniał też przepust dla tratw. Był on zbyt wąski (3,2 m),w stosunku do typowych wymiarów spławianych tratw i zmuszał flisaków do ich rozpinania przed przeprawą. Szczyt tamy o szerokości 2,2 m i stanowił drogę transportową. W budynku maszynowni zainstalowany był generator o mocy 117 kW. 2. Orientacyjny przebieg koryta Brdy i lokalizacja pierwszej elektrowni. (na podstawie opisu, oraz oznaczonych na póżniejszej mapie: starego koryta Brdy i elementów starej elektrowni – improwizacja na temat) ![]() Budowa karbidowni rozpoczęła się w 1902 roku od kompleksowej niwelacji terenu, co miało umożliwić dokładne ustalenie wszelkich punktów wysokościowych związanych z planowaną nową zaporą. Już 01.10.1902 uruchomiono linię kolejki Smukała – Maksymilianowo – jak na razie bez przeprawy przez Brdę. Budowę karbidowni ukończono w roku1903. Rozpoczęcie prac nad nową zaporą opóźniało się z powodu perturbacji z wykupem terenów, które miały zostać zalane w wyniku jej powstania (16 ha). Wymagało to prowadzenia negocjacji z 48 właścicielami gruntów. W końcu, przy wydatnej pomocy dyrektor ds. administracyjnych Königlichen Bromberg, problem został rozwiązany i w 1904 roku ruszyła budowa tamy i elektrowni. W jej trakcie został zmieniony przebieg koryta Brdy. Urobek z wykopów pod nowe konstrukcje został wykorzystany do zasypania starego koryta i uzyskania wymaganej wysokości terenu. Dawne pomieszczenie turbiny i generatora wypełniono w dolnych partiach gruntem i użyto jako wzmocnienie nowej konstrukcji. Nowa zapora została wykonana jako zapora ziemna, z glinianym rdzeniem uszczelniającym o grubości 2 m. Jej wysokość przy średnim stanie wody – 8,4m. W miejscach, zasypanego, starego koryta Brdy zastosowano ścianki szczelne wbite na głębokość 13 m. Cała konstrukcja została zabezpieczona przed rozmywaniem materacami faszynowymi i płytami betonowymi. 3. Mapa – szkic z 1906 roku przedstawiająca elektrownię i wytwórnię karbidu w Smukale. ![]() Na prawej części zapory zbudowany został betonowy jaz. Posiadał cztery przepusty. Pierwszy, najbliższy prawego brzegu, był kanałem- przepustem dla tratw, o szerokości 5,3 m.i długości 80m , zamykanym za pomocą jazu bębnowego umieszczonego powyżej zapory, na wlocie kanału. (dzięki jego wymiarom można było spławiać normatywne tratwy o szerokości 4,3m) Z pozostałych trzech przepustów, jeden był przelewem stałym, dwa pozostałe wyposażone były w regulowane zastawy. Długość jazu - ok. 25m . Po jego zwieńczeniu, o szerokości 5,5m, prowadziła jezdnia i tor kolejki. 4. Jaz w Smukale – widoczne przepusty i przerzutnia tratw (pierwsza z lewej) ![]() 5. Wjazd na jaz w Smukale od strony Opławca (prawy brzeg). Po lewej widoczne mechanizmy zastaw. W tle budynek mieszkalny pracowników administracji Wasserkraftanlage und Carbidfabrik Mühlthal GmbH. ![]() Oddzielną konstrukcją był kanał roboczy elektrowni. Położony po lewej stronie zasypanego koryta Brdy. Na całej jego długości zastosowano ścianki szczelne i 20cm nakład z gliny, podwyższone, miękko profilowane brzegi, oraz wał od strony „wyspy”. Kanał miał 11m szerokości (po lustrze wody) i 51m długości. Nad jego wlotem przerzucony był most betonowy (droga + tor kolejki). 6. Początek kanału roboczego elektrowni i most nad nim (zdjęcie powojenne) ![]() 7. Wjazd na most nad kanałem roboczym od strony Smukały (Maksymilianowa) ![]() Woda kanałem trafiała na filtry, zatrzymujące zanieczyszczenia, a następnie do komór turbin umieszczonych w budynku elektrowni. Pracowały tam dwie turbiny Francisa sprzężone z dwoma generatorami o łącznej mocy 1,45 MW. (= 3000V DC). Efektywny spad wody wynosił 6,4 m. Obok budynku elektrowni istniała dodatkowa zastawa – spust nieczystości wyłapanych przez filtry, oraz przepławka dla ryb. Wyprodukowany prąd przesyłany był do wytwórni karbidu znajdującej się na prawym brzegu Brdy, dwoma oddzielnymi liniami. 8. Budynek elektrowni (hala maszyn) w budowie. ![]() 9. Budynek elektrowni od strony „niskiej wody” Po prawej spust zanieczyszczeń z filtrów turbin (zastawa) i kanał przepławki dla ryb. ![]() 10. Hala maszyn. ![]() Prace na kompleksem zapora – elektrownia zostały ukończone w lutym 1906 roku, wtedy też nastąpiło napełnienie nowopowstałego zbiornika do założonego w projekcie poziomu. Posiadał on powierzchnię ok. 30 ha, rozciągał 9 km w górę rzeki, a jego objętość wynosiła ok. 1500000 m3 11. Widok ogólny elektrowni w Smukale. Od lewej: budynki wytwórni karbidu; jaz; „wyspa”; most i kanał roboczy elektrowni; budynek elektrowni. ![]() Budynki wytwórni karbidu umieszczone były na tarasach wyciętych w 12 metrowej skarpie. Ich układ był tak pomyślany, żeby transport technologiczny w trakcie produkcji (od materiału wyjściowego - do produktu końcowego) odbywał się zawsze „z górki”. Było to, z pewnością, sporym udogodnieniem. W budynkach pracowały trzy piece łukowe do wytwarzania karbidu. Produkowano też azotniak, wapno pokarbidowe, oraz opakowania do karbidu w postaci beczek (50; 100 kg) z blachy obołowionej. Gotowe wyroby były ładowane bezpośrednio na wagony kolejki wąskotorowej. Tą samą drogą zaopatrywano wytwórnię w kamień wapienny, koks i blachę – niezbędne do produkcji. Zakład posiadał własny zestaw kolejowy do przemieszczania ładunków w jego obrębie. Pracownicy mieli do dyspozycji zaplecze socjalne (szatnię, łazienki z prysznicami, stołówkę) Aby dostać się do jakiegokolwiek pomieszczenia nie trzeba było wychodzić z budynków. 12. Budynki wytwórni karbidu. U dołu budynku widoczne składy kolejki wąskotorowej. W głębi jaz zapory z przepustem dla tratw (po lewej). ![]() 13. Hala produkcji opakowań do karbidu ![]() Wszyscy pracownicy administracji, oraz część robotników, otrzymała mieszkania służbowe z własnymi ogródkami, a nawet polami uprawnymi. Na „wyspie” pomiędzy Brdą a kanałem roboczym znajdowały się: - budynek mieszkalny urzędników - remiza - stajnie - budynek starej maszynowni (pierwszej elektrowni) - przystanek kolejki wąskotorowej (Smukała-elektrownia) Po odzyskaniu niepodległości w 1920 roku, stanowiące do tej pory jeden organizm, wytwórnia karbidu i elektrownia, przeszły pod zarząd odrębnych instytucji - „Karbid Wielkopolski” SA i Zakład Sieci Energetycznej. Podzielone zakłady prowadziły działalność do września 1939 roku kiedy to wycofujące się polskie wojska wysadziły jaz unieruchamiając tym samym elektrownię i wytwórnię karbidu. 14. Wysadzony przez polskie wojsko jaz w trakcie prac rozbiórkowych. (1940) ![]() Okupanci usiłowali odbudować elektrownię siłami okolicznych mieszkańców i więźniów obozu przesiedleńczego zorganizowanego na terenie byłej wytwórni karbidu. Odbudowa ta prowadzona była w oparciu , istniejące już przed wojną, polskie plany zagospodarowania Brdy. Zgodnie z tą koncepcją nastąpiła ponowna zmiana przebiegu Brdy. Nominalny spad wody dla elektrowni podniesiono do 8,0 m. W ramach prowadzonych robót Niemcy zdołali wykonać główne budowle hydrotechniczne: zaporę, przerzutnię tratw, jazy, upusty i budynek siłowni mieszczący się w zaporze. Pomimo że budowa ta pochłonęła wiele ofiar, nie została ukończona. Po wojnie, wyposażenie elektrowni zostało dostarczone przez firmy niemieckie, zgodnie z zamówieniami złożonymi, przez okupantów, jeszcze czasie wojny. Zastosowano dwie turbiny Kaplana firmy Voith i dwa generatory Simens- Schukertverke o łącznej mocy 4 MW. Uruchomienie elektrowni nastąpiło 26 października 1951 roku. Likwidacja wytwórni karbidu (jako dużego klienta), jak również brak przeprawy przez Brdę, doprowadził do szybkiej likwidacji linii kolejki Smukała – Maksymilianowo. (została rozebrana w 1949 roku ) Budynki – schedę po „Karbidzie wielkopolskim” przejął Zakład Sieci Energetycznej, który w 1956 roku, przekazał te budynki Okręgowemu Ośrodkowi Dokształcania Zawodowego. 15. Budynek dawnej wytwórni karbidu w 1956 roku. Obecnie internat OODZ. ![]() 16. Elektrownia Smukała - wygląd obecny ![]() 17. Elektrownia Smukała - widok z góry: ![]() 18. Porównanie do układu przedwojennego: ![]() Materiały: - Drawieński Park Narodowy - Elektrownie wodne sp.z.o.o - OODZ Bydgoszcz (fot.15) - Portal osiedlowy Opławiec - Janowo – Smukała (fot.5;6;7;) - Industrie und Gewerbe in Bromberg - Bruno Böhm & Co. - Bydgoszcz - Historia, kultura, życie gospodarcze - pr.zb. |
Autor: | krajan [ poniedziałek, 11 lip 2011, 17:47 ] |
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal |
Świetna praca, gratuluję ![]() |
Autor: | seth [ poniedziałek, 11 lip 2011, 21:18 ] |
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal |
MWS gratulacje. Koparka opada. |
Autor: | lisiogonek [ wtorek, 2 sie 2011, 21:20 ] |
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal |
Bardzo długo (choć może niezbyt intensywnie) szukałem zdjęć mostu kolejki nad Brdą...Wyrazy uznania dla autora. |
Autor: | andant [ wtorek, 2 sie 2011, 23:35 ] |
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal |
Nie jestem pewien, czy po wojnie... w elektrowni pracują dwie turbiny. Rok produkcji 1942. Więc być może jeszcze podczas wojny były montowane, choć elektrownie uruchomiono po. |
Autor: | sebacyw [ czwartek, 4 sie 2011, 14:57 ] |
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal |
Wielkie dzięki za ten temat i bardzo ciekawe informacje. Pozdrawiam |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ środa, 13 lut 2013, 18:44 ] |
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal |
^^^ Dwie niesamowitości ![]() Niesamowicie ciekawy temat! Nie wiedziałem, że znajdę w nim tyle, co tu mówić, historycznych perełek! Brawo MWS. Wiele razy byłem na 'tamie' z tego tematu. Ale nie pamiętałem, (w rozmowie ze znajomym), czy jest tam przepławka. I posłałem w sieć pytanie o nią. I jedno z miejsc, do których mnie odesłało, to ten temat, tu na Bunkrze! I to jest ta druga niesamowitość. Że jestem tu już 'trochę', ponad rok i do tej pory, na to tu nie trafiłem! ![]() |
Autor: | Ewing [ środa, 13 lut 2013, 19:35 ] |
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal |
Przepławka jak najbardziej jest - między tamą, a elektrownią. ![]() |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ piątek, 4 kwie 2014, 17:07 ] | ||||
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal - Smukała | ||||
Mam współczesne zdjęcia widoku na zalew. Pozwalają one pomóc wyobrazić sobie, w których miejscach były dawne obiekty, w czasie gdy był poprzedni, dawny niższy poziom wody.
|
Autor: | BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 24 paź 2016, 18:51 ] | |||
Tytuł: | Re: Carbidfabrik Mühlthal - Smukała | |||
Pora, by pomału na nowo powstawiać zdjęcia ilustrujące opis fabryki i okolicy, który jest we wyższych wpisach, opracowany przez MWS. Poniżej widok ogólny na fabrykę i zbliżenie na dawny, nie istniejący już most.
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |