Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://www.forum.bsmz.org/

Śluzy starego Kanału Bydgoskiego
https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=101&t=5431
Strona 8 z 11

Autor:  BYDZIAK 1958 [ niedziela, 27 kwie 2014, 06:29 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

bunkier pisze:
Most uległ zniszczeniu podczas działań wojennych w styczniu 1945 roku. Drewniany pomost(kładka) została położona w 1946 roku i przetrwała do 1972 roku kiedy to cały most został zburzony a kanał zasypany.


^^^ Dodam, że zdjęcie porównawcze mostu sprzed i po wojnie, jest na pierwszej stronie w tym temacie.

Maciej Kulesza pisze:
(...)

Ciekawy kadr. Po prawej stronie wydaje się że stoi żołnierz ubrany w mundur, czapkę. Na plecach karabin AK-47. Czyżby pilnował porządku? Może pilnuje materiałów przed kradzieżą.



Ja obstawiam, że jest to jeden z saperów, którzy za kadrem, z lewej strony, (przy obecnym Realu), 'przygotowywali' mury śluzy do wysadzenia. Może miał 'chwilę przerwy', albo sprawdzał obszar do zabezpieczenia. Dla mnie zagadką na tym zdjęciu, są te belki głęboko w ziemi. Może to pozostałość po drewnianej śluzie, która była mniej więcej przy tym miejscu? Ciekawy jestem, jakie ma o tym zdanie Robert?
Szkoda Macieju, że Twój ciekawy materiał nie znalazł się na 'papierowej' gazecie.

Autor:  Maciej Kulesza [ niedziela, 27 kwie 2014, 10:32 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Dziękuję za uwagi.
Mnie owe drewniane belki ułożone poziomo w ziemi również zastanawiają.

Dodam jeszcze znane zdjęcie. Jest dobrej jakości.

Obrazek

Krajan sfotografował północną głowę górnych wrót śluzy. Południowa głowa znajduje się pod trawnikiem po prawej stronie kadru.
Pod koniec 2010 r. rozpoczęto budowę trakcji tramwajowej do dworca PKP. Część prac obejmowała modernizację ul. Focha na wysokości Grottgera, w miejscu, gdzie dziś znajduje się zasypana śluza. Po zerwaniu asfaltu po północnej stronie jezdni ukazał się fragment muru ceglanego.
Obrazek

Autor:  BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 28 kwie 2014, 06:05 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Śluza VI została wyremontowana i dostała nowe bramy, jeszcze w latach 80-tych XXw.
Śluza IV w latach 90-tych. Przed wyjęciem z niej bram, po jej zachodniej stronie, zbudowano przegrodę, z ułożonych poziomo belek. Jednak nie była szczelna i kilka metrów dalej, dodatkowo usypano 'tamę ziemną'. Zobaczyć to można na materiale z TVB (1992?) który nagrałem na VHS i teraz przerzuciłem na YT. :D
W owym czasie, przechodząc tam, zobaczyłem w śluzie wrak Syreny. Widok zamieniania tego miejsca w 'śmieciowisko', skłonił mnie do zadzwonienia do TV i podaniu im propozycji zrobienia o tym materiału do wiadomości lokalnych.
I tak powstał ten 'filmik'.

https://www.youtube.com/watch?v=llHAM9N ... e=youtu.be

Jeden z pierwszych kadrów.

Załączniki:
syrena.JPG
syrena.JPG [ 75.03 KiB | Przeglądany 5474 razy ]

Autor:  Maciej Kulesza [ poniedziałek, 5 maja 2014, 21:25 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Doskonałe porównanie Bydziaka :)
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... #LokBydTxt

Autor:  GrapHite [ poniedziałek, 5 maja 2014, 21:44 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Bydziak na prezydenta ;)

Autor:  BYDZIAK 1958 [ niedziela, 18 maja 2014, 07:47 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

^^^ Wciąż jestem pod wrażeniem twojej propozycji by Lemara, albo inna może barka, była zacumowana przy muzeum kanału. Muzeum i barka świetnie by się uzupełniały.
Obrazek
(Widok 'pożyczony' od krajana)

Autor:  kurgan [ niedziela, 18 maja 2014, 13:12 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Miejsce na barkę wręcz idealne. Przy muzeum, w pięknym parku. Tylko miasto by musiało bardziej monitorować to miejsce, żeby taka barka tam nie skończyła jak zrewitalizowana część parku...

Autor:  GrapHite [ niedziela, 18 maja 2014, 17:24 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

BYDZIAK 1958 pisze:
^^^ Wciąż jestem pod wrażeniem twojej propozycji by Lemara, albo inna może barka, była zacumowana przy muzeum kanału. Muzeum i barka świetnie by się uzupełniały.
Obrazek
(Widok 'pożyczony' od krajana)


tym bardziej, że Muzeum Kanału to mały budyneczek, gdzie brak miejsca gdyby mieli więcej eksponatów (może i mają lecz miejsca na wystawienie brak).

Autor:  bunkier [ czwartek, 29 maja 2014, 18:16 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

V Śluza

Załączniki:
Piąta.jpg
Piąta.jpg [ 114 KiB | Przeglądany 5229 razy ]

Autor:  BYDZIAK 1958 [ niedziela, 20 lip 2014, 11:15 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Trzy ciekawe zdjęcia rozwidlenia kanału i śluz.
(autor kamilboski ssc)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  BYDZIAK 1958 [ czwartek, 14 sie 2014, 15:36 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Czy ktoś zna odpowiedź na pytanie, dlaczego wytyczony szlak budowy kanału od Nakła w kierunku wschodnim, przebiegał najpierw lekko ku północy? Źle przeprowadzono pomiary? Potem, w okolicy Pawłówka, zorientowano się (?) i zmieniono 'ukos' kierując budowę lekko w stronę południową? (Linia niebieska)
Gdyby kanał zbudowany był w 'linii prostej', odcinek z Nakła do Bydgoszczy byłby krótszy o kilka kilometrów. (Linia zielona)
A może pierwotnie 'celowano' w 'najbliższe' miejsce Brdy? (Linia czerwona)
Ale to, oznaczałoby, że jednak chodziło o drogę najkrótszą...

Załączniki:
położenie kanału..JPG
położenie kanału..JPG [ 20.51 KiB | Przeglądany 4951 razy ]
położenie kanału 1.JPG
położenie kanału 1.JPG [ 43.15 KiB | Przeglądany 4951 razy ]

Autor:  Ewing [ czwartek, 14 sie 2014, 17:16 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Linia czerwona zdecydowanie odpada - za duża różnica wysokości.
Taki przebieg związany był najprawdopodobniej właśnie z ukształtowaniem terenu w tej okolicy - kanał poprowadzono w dolinie zachowując przy tym jak najdłuższe proste odcinki.

Autor:  kurgan [ czwartek, 14 sie 2014, 21:28 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

No przez Łochowice kiepsko by było, zbyt duża różnica terenu. Linia czerwona praktycznie przez cały cza przebiegała by na wzniesieniu

Autor:  BYDZIAK 1958 [ piątek, 15 sie 2014, 02:20 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Prawdę mówiąc, to pytanie z mojej strony padło bez zastanowienia. Patrzyłem tylko na mapę i 'linie'. I nie pomyślałem nawet o ukształtowaniu terenu. :oops:

Jedna z pocztówek z netu. Spojrzenie na kamienny most, w kierunku obecnego Reala. Pod mostem widać zarys początku dawnej ul. Nakielskiej.

Załączniki:
starymost.JPG
starymost.JPG [ 112.02 KiB | Przeglądany 4912 razy ]

Autor:  Maciej Kulesza [ czwartek, 21 sie 2014, 19:32 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

BYDZIAK 1958 pisze:
Czy ktoś zna odpowiedź na pytanie, dlaczego wytyczony szlak budowy kanału od Nakła w kierunku wschodnim, przebiegał najpierw lekko ku północy? Źle przeprowadzono pomiary? Potem, w okolicy Pawłówka, zorientowano się (?) i zmieniono 'ukos' kierując budowę lekko w stronę południową? (Linia niebieska)
Gdyby kanał zbudowany był w 'linii prostej', odcinek z Nakła do Bydgoszczy byłby krótszy o kilka kilometrów. (Linia zielona)
A może pierwotnie 'celowano' w 'najbliższe' miejsce Brdy? (Linia czerwona)
Ale to, oznaczałoby, że jednak chodziło o drogę najkrótszą...



Myślę, że niebieska linia została poprowadzona jak najbardziej optymalnie. Tu nie ma mowy o pomyłce.
1.
Kanał został wykopany w części Pradolininy Toruńsko-Eberswaldzkiej
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pradolina_ ... erswaldzka
Czyli w miejscu gdzie dawniej płynęła Wisła w kierunku zachodnim. W tym miejscu jest najniższy poziom gruntu.

2. Kluczowa była tu obecna miejscowość Gorzeń widoczna na mapie Bydziaka. Tam jest most betonowy przez kanał - charakterystyczne miejsce. W tym miejscu kanał najbardziej zbliża się do południowego stoku pradoliny. Tzn jest położony najbliżej południowego brzegu pradoliny

Widać to w tym miejscu na zdjęciu. Zdjęcie zrobione tuż za mostem w miejscowości Gorzeń. Widok w kierunku wschodnim.
Po prawej widać stawy hodowlane i widać bliskość położenia południowej skarpy pradoliny.

Obrazek

Krótko mówiąc. Nie można było poprowadzić linii prostej (kanału) bardziej na południe ponieważ na przeszkodzie stała skarpa.

Autor:  Maciej Kulesza [ czwartek, 21 sie 2014, 20:01 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Jak jesteśmy przy samym kanale poniżej umieszczę kilka zdjęć kanału. Na poszczególnych kadrach widać jak Międzynarodowa Droga Wodna E70 ma różne szerokości. Pływanie po niej barkami wypełnionymi ładunkiem jest niemożliwe. Do momentu kiedy UE nie wymusi na rządzie RP modernizacji dróg wodnych i nie przeznaczy na to środków, barek o ładowności do 400 ton w Bydgoszczy nie zobaczymy. Pomijam w tym miejscu przeszkody "poziome" na śluzach jak kładki (śluza Miejska) czy mosty w poprzek (śluza Prądy, Okole). A takich przeszkód na wspomnianej drodze jest kilkanaście lub więcej. Zresztą nie ma znaczenia ile. Wystarczy jedna barka z ładunkiem nie przepłynie.

Tu mamy przykład śluza Prądy. 5-8cm i Łokietek już nie przepłynie. Po lewej stronie sterówki jest lampka przekręcona do poziomu w prawo. Gdyby nie to, że jest ruchoma, zostałaby urwana. Jest za wysoka.

Obrazek

Sami oceńcie czy minięcie się dwóch barek jest tutaj możliwe. Przypominam że dalej w kierunku zachodnim mamy Noteć która wygląda pod względem żeglownym jeszcze gorzej.

Po lewej stronie zarośla sięgają około 1,5m
Obrazek

To jest najszerszy odcinek.
Obrazek

Tu szerokość się zmniejsza.
Obrazek


Tutaj zarośla sięgają już 2-2,5 po lewej stronie
Obrazek


Tan odcinek nie nadaje się do żeglowania barkami.
Obrazek

Autor:  BYDZIAK 1958 [ sobota, 23 sie 2014, 05:47 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Maciej Kulesza pisze:
...
Do momentu kiedy UE nie wymusi na rządzie RP modernizacji dróg wodnych i nie przeznaczy na to środków, barek o ładowności do 400 ton w Bydgoszczy nie zobaczymy.
...


^^^ Czy UE ma takie narzędzia, by to 'wymusić'? A jeśli tak, to dlaczego jeszcze nie zaczęła wymuszać?

Autor:  Bukolcik [ sobota, 23 sie 2014, 13:05 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

^^^Ma narzędzia takie same jak w przypadku innych wymuszeń na rządzie danego kraju. Wystarczy że wprowadzą jakąś dyrektywę obowiązującą w każdym kraju UE i państwa muszą się dostosować, jeżeli nie to kara.

Autor:  Maciej Kulesza [ wtorek, 2 wrz 2014, 11:36 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

Kolejne doskonałe porównanie Bydziaka.

Na podstawie zdjęcia z okresu zasypywania Starego Kanału, Bydziak dokonał wnikliwego porównania zdjęć. Znalazł dwa podstawowe punkty odniesienia. Przy ich pomocy, określił z bardzo dużym prawdopodobieństwem lokalizację śluzy nr 2 przy ul. Grottgera.

Efekt można zobaczyć w Gazecie Wyborczej. Dostęp 02.09.2014
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/56 ... ypana.html

Autor:  BYDZIAK 1958 [ czwartek, 4 wrz 2014, 06:15 ]
Tytuł:  Re: Śluzy starego Kanału Bydgoskiego

^^^ Można by tu jeszcze dodać jedno, takie współczesne porównanie. Ułatwi ono, dla ciekawych tematu, zlokalizowanie miejsca na jezdni, pod którą znajduje się wspominany wyżej murek. Zdjęcia były zrobione niemal pod tymi samymi kątami.

Załączniki:
m1a.JPG
m1a.JPG [ 71.69 KiB | Przeglądany 4649 razy ]
m2a.JPG
m2a.JPG [ 54.65 KiB | Przeglądany 4649 razy ]

Strona 8 z 11 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/