Nie podważam tych planów. Są oryginalne.
Plany mogły zostać zmienione, a na stronie Architekturmuseum zachowały się tylko te jedne plany. Nie wiemy czy są kolejne plany. Nie podejrzewam aby Niemcy wykonali rysunki techniczne aby budować inaczej. Zakładam, że dokonali korekty planów, a my ich nie znamy. Jednak to tylko przypuszczenia.
Poniżej fakt. Upieram się przy swoim stanowisku
Ponad wszelką wątpliwość w śluzie Brdyujście była jedna zasuwa na wejściu do kanału obiegowego i przy wyjściu z kanału obiegowego
- śluzowy obsługiwał 4 zasuwy służące do napuszczania i spuszczania wody. Nie było dodatkowego mechanizmu widocznego na planie.
- w korytarzu nie ma fizycznie miejsca na dwie zasuwy i dodatkowo mechanizm obrotowy między nimi
- nie ma śladu po kolejnej zasuwie
- konserwacja odbywała się przez szandorowanie desek niejako od góry. Wgłębienia do szandorów są widoczne. Do tego służyły widoczne metalowe drabinki
- nie mogły być dwie zasuwy obok siebie, ponieważ brak jest również miejsca na dwa niezależne mechanizmy w 4 oryginalnych "domkach" obsługujących mechanizmy zasuw i wrót.
Uwaga. Śluza została przebudowana w czasie budowy jazu walcowego. Poziom wody się podniósł, wiec górny próg śluzy musiał zostać podniesiony. Nie znany jest zakres tych robót. Nie zakładam, aby przebudowywano kanały obiegowe i zrezygnowano z pary zasuw i przebudowano na jedną zasuwę.
Sumując:
Rysunek techniczny pokazujący dodatkowy mechanizm nie został zrealizowany w praktyce. Precyzując nie ma go obecnie i nie było po przebudowie śluzy
Zasuwy są 4 i służą/służyły do napuszczania i spuszczania wody.
Dodam precyzując, że wodę do komory śluzy napuszczano na Brdyujściu również przez dwie zasuwy w wrotach śluzy, które zachowały się do dnia dzisiejszego. Jednak ze względu na niewielki rozmiar zakładam, że służyły jako awaryjne rozwiązanie.
Tak więc zasuwy zasuwami, a woda obecnie przez śluzę przelewa się przez taką niewielką rurę po prawej stronie u dołu kadru...