Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://www.forum.bsmz.org/ |
|
II-gi Kanał Bydgoski https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=101&t=7361 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Stanislaw [ niedziela, 22 mar 2015, 14:52 ] | ||
Tytuł: | II-gi Kanał Bydgoski | ||
W przewodniku z 1956-go roku znalazłem wzmiankę o budowie II-go szlaku żeglownego. Plany ambitne, ale życie jest życiem...
|
Autor: | GrapHite [ niedziela, 22 mar 2015, 16:04 ] |
Tytuł: | Re: II-gi Kanał Bydgoski |
łoł... nieżle. w sumie... ominięto by miasto... no i tereny rekreacyjne Myślęcinka nabrały by koloru ![]() |
Autor: | zecer [ poniedziałek, 23 mar 2015, 15:53 ] |
Tytuł: | Re: II-gi Kanał Bydgoski |
To chyba jest rozwinięcie pomysłów międzywojennych kanału Śląsk-Gdynia. |
Autor: | Stanislaw [ poniedziałek, 23 mar 2015, 17:43 ] |
Tytuł: | Re: II-gi Kanał Bydgoski |
Póki co, Kanał Bydgoski łączy zachód Polski z Bałtykiem. Śląsk nie po drodze... |
Autor: | Maciej Kulesza [ poniedziałek, 23 mar 2015, 20:06 ] |
Tytuł: | Re: II-gi Kanał Bydgoski |
O tych planach już była na Forum. Chyba nawet była mapa. Nie pamiętam niestety gdzie. |
Autor: | zecer [ wtorek, 24 mar 2015, 10:27 ] |
Tytuł: | Re: II-gi Kanał Bydgoski |
Nie wiem czy ten plan jest na forum, ale tak wyglądał pomysł z 1937 ominięcia Gdańska. Moim zdaniem nierealny. Choćby ze względu na różnicę wysokości i budowę licznych śluz. Plan z 1937 r. ![]() Natomiast co do planów Śląsk - Gdynia: Od Warty pod Koninem do Gopła miał być wykonany nowy kanał - Kanał Ślesiński - (z wykorzystaniem Kanału Morzysławskiego), natomiast odcinek do Kanału Bydgoskiego (Kanał Górnonotecki, który spełniał zadanie zasilania w wodę KB) miał zostać przystosowany do barek wrocławskich 600 t (wobec dotychczasowych 250-tonowych berlinek). Poniżej Bydgoszczy brano pod uwagę chyba jedynie pogłębienie Wisły. Jednym z wariantów mógł być kanał omijający Bydgoszcz i Brdę. Jak obliczano odcinek z Konina do Gdańska pociąg (holownik plus 3-4 barki) miał pokonać w obie strony 16 dni + 6 dni na czynności wyładowczo-załadowcze i 4 dni na oczekiwanie w portach. Kosz wykonania kanału Warta-Gopło szacowano na 12 mln zł. Takie założenia były w początkach lat 30. Plany z drugiej połowy lat 30. mają związek z budową COP-u, czyli dochodzi regulacja Wisły praktycznie na całej jej długości. Zresztą pomysłów na budowę kanałów w okresie międzywojennym było wiele. Oprócz kanału ze Śląska do Bydgoszczy, w planach były kanały Wisła-Dniestr czy Tczew-Gdynia. |
Autor: | WDW [ środa, 25 mar 2015, 12:15 ] |
Tytuł: | Re: II-gi Kanał Bydgoski |
Idea budowy kanału Śląsk - Gdynia powstała juz w latach dwudziestych, gdy rozważano możliwości skomunikowania polskiego wybrzeża ze Śląskiem. Pomysł budowy kanału miał wielu zwolenników ze względów społecznych - jego budowa wpłynęłaby znacznie na obniżenie bezrobocia w kraju. Ostatecznie zwyciężyła kalkulacja ekonomiczna i wygrał pomysł budowy francuskiej węglówki. |
Autor: | zecer [ środa, 25 mar 2015, 14:05 ] |
Tytuł: | Re: II-gi Kanał Bydgoski |
WDW pisze: Ostatecznie zwyciężyła kalkulacja ekonomiczna i wygrał pomysł budowy francuskiej węglówki. W drugiej połowie lat 30., wraz z planami COP-u, widać powrócono do koncepcji kanałowej. Kolega kiedyś zapodał taką fotkę (plany 1938 u Bisagi): Załącznik: kolo-bydgoszcz-gdynia.jpg [ 58.83 KiB | Przeglądany 8609 razy ] |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |