Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"
https://www.forum.bsmz.org/

Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim
https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=103&t=4063
Strona 1 z 1

Autor:  krajan [ środa, 7 mar 2012, 00:18 ]
Tytuł:  Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

Chodząc dzisiaj na i pod wiaduktem zacząłem się zastanawiać nad jego historią.

Pierwsza sprawa - metalowe elementy po obu stronach. Jak podejrzewam mogły służyć do mocowania barek.

Obrazek

Obrazek

Druga sprawa - szyny wystające po obu stronach. Sugerują one przejście dla pieszych - czyli przebicia pod nasypem po obu stronach powstały później?

Obrazek

Trzecia sprawa - dziwne otwory po obu stronach. Teraz większość jest zamurowana. Pamiętam że za gówniarza rzucałem kamieniami do środka :D Taka zabawa - kto więcej wrzuci.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze jednej z dziur, około 1,2m głębokości:

Obrazek

Czwarta, ostania zagadka znajduje się u góry. Jest to betonowy element, z metalową podstawą. Wygląda to na podporę słupa trakcyjnego, ale jest zbyt duży. A po drugie jest tylko w jednym miejscu, nie ma go ani po drugiej stronie nasypu ani po drugiej stronie kanału.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  jesion [ środa, 7 mar 2012, 18:35 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

To i ja się przy okazji dołączę :). Od boku na dole mostu jest takie przejście male, o ile mnie pamięć nie myli, do czego ono służyło?

Autor:  seth [ środa, 7 mar 2012, 18:48 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

Małe przejście służyło do odprowadzania nadmiaru wody. Roztopy czy ulewne deszcze były odprowadzane tym właśnie kanałem. Dzięki temu przejazd pod nasypek kolejowym nie był zagrożony zalaniem.

Autor:  monter1951 [ środa, 7 mar 2012, 21:32 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

W tamtych zamierzchłych czasach barki miały maszt (20 metrów) który trzeba było zdemontować i za mostem zamontować ,być może jest to jakaś pozostałość po urządzeniu wyciągowym.W książce "Bydgoszcz - Bromberg" jest wzmianka o takich urządzeniach w Brdyujściu na mostach kolejowych i drogowych, ale trudno jednoznacznie to ocenić.Stalowe kształtowniki z przykręconymi odbojami drewnianymi stanowiły tor wodny.(minimalna głębokość kanału to tylko metr). Przy przyczółkach mostu kanał nie był pogłębiany żeby nie podbierać przyczółków i nie osłabiać ich, pogłębiano tylko środek toru wodnego.
W kształtownikach brak otworów do mocowania desek po których można byłoby przechodzić.
Zastrzegam że to są tylko moje sugestie.

Autor:  Ewing [ środa, 7 mar 2012, 22:24 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

monter1951 pisze:
W tamtych zamierzchłych czasach barki miały maszt (20 metrów) który trzeba było zdemontować i za mostem zamontować ,być może jest to jakaś pozostałość po urządzeniu wyciągowym.W książce "Bydgoszcz - Bromberg" jest wzmianka o takich urządzeniach w Brdyujściu na mostach kolejowych i drogowych, ale trudno jednoznacznie to ocenić.

Tą żelbetową konstrukcję datował bym raczej na lata późniejsze. Co do zamurowanych otworów, nie są to przypadkiem wnęki minerskie/saperskie (nie wiem jak to dokładnie się nazywa), służące do wysadzenia mostu w razie potrzeby?

Autor:  seth [ czwartek, 8 mar 2012, 19:41 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

W mostach budowanych w XIX wieku uwzględniono komory minerskie już przy ich projektowaniu. W tym przypadku tak właśnie jest. Podobnie jest z mostami kolejowymi nad Brdą, licząc od najstarszego z nich, czyli z 1851.

Autor:  monter1951 [ sobota, 10 mar 2012, 22:19 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

Ewing pisze:
monter1951 pisze:
W tamtych zamierzchłych czasach barki miały maszt (20 metrów) który trzeba było zdemontować i za mostem zamontować ,być może jest to jakaś pozostałość po urządzeniu wyciągowym.W książce "Bydgoszcz - Bromberg" jest wzmianka o takich urządzeniach w Brdyujściu na mostach kolejowych i drogowych, ale trudno jednoznacznie to ocenić.

Tą żelbetową konstrukcję datował bym raczej na lata późniejsze. Co do zamurowanych otworów, nie są to przypadkiem wnęki minerskie/saperskie (nie wiem jak to dokładnie się nazywa), służące do wysadzenia mostu w razie potrzeby?

Muszę się zgodzić z tym późniejszym datowaniem tej konstrukcji. Beton wkroczył chyba wraz z firmą "Winschild i Langelott" w 1889 roku, która specjalizowała się w budowie mostów (Most Królowej Jadwigi) rurach kanalizacyjnych, kesonach itp.Dzisiejszy "Prefabet-Białebłota".

Autor:  Hrab [ poniedziałek, 5 sty 2015, 18:47 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

Proponuję przeniesienie tego wątku do działu: Mosty, mostki i wiadukty
Ten most powstał w 1872 r. w związku z budową linii kolejowej Bydgoszcz – Inowrocław, dla której był też budowany środkowy z trzech mostów kolejowych nad Brdą.

Załączniki:
m.JPG
m.JPG [ 99.78 KiB | Przeglądany 5169 razy ]

Autor:  BYDZIAK 1958 [ sobota, 10 sty 2015, 08:04 ]
Tytuł:  Re: Wiadukt kolejowy nad Starym Kanałem Bydgoskim

Warto przypomnieć, że szlak kolejowy w tym miejscu, przebiega wiaduktami zarówno nad kanałem, jak i tuż obok nad aleją parkową. Żelaznym i ceglanym.
Pierwotnie na nasypie był tor podwójny. W czasie budowy trasy kolejowej w kierunku Szubina i Żnina, nasyp poszerzono i dobudowany został na nim dodatkowy, trzeci tor. Żelazny wiadukt zyskał wtedy dla tego toru, dodatkowe przęsło po zachodniej stronie. Ceglanemu również dobudowano zachodnią część. Jest to dobrze widoczne, na jego wewnętrznych ścianach.

Załączniki:
wia kol kan 1.JPG
wia kol kan 1.JPG [ 119.9 KiB | Przeglądany 5106 razy ]
wia kol kan 2.JPG
wia kol kan 2.JPG [ 103.7 KiB | Przeglądany 5106 razy ]
wia kol kan 3.JPG
wia kol kan 3.JPG [ 100.23 KiB | Przeglądany 5106 razy ]
wia kol kan 4.JPG
wia kol kan 4.JPG [ 72.62 KiB | Przeglądany 5106 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/