Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest poniedziałek, 12 maja 2025, 19:05

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
Post: środa, 7 mar 2012, 00:18 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Chodząc dzisiaj na i pod wiaduktem zacząłem się zastanawiać nad jego historią.

Pierwsza sprawa - metalowe elementy po obu stronach. Jak podejrzewam mogły służyć do mocowania barek.

Obrazek

Obrazek

Druga sprawa - szyny wystające po obu stronach. Sugerują one przejście dla pieszych - czyli przebicia pod nasypem po obu stronach powstały później?

Obrazek

Trzecia sprawa - dziwne otwory po obu stronach. Teraz większość jest zamurowana. Pamiętam że za gówniarza rzucałem kamieniami do środka :D Taka zabawa - kto więcej wrzuci.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze jednej z dziur, około 1,2m głębokości:

Obrazek

Czwarta, ostania zagadka znajduje się u góry. Jest to betonowy element, z metalową podstawą. Wygląda to na podporę słupa trakcyjnego, ale jest zbyt duży. A po drugie jest tylko w jednym miejscu, nie ma go ani po drugiej stronie nasypu ani po drugiej stronie kanału.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 mar 2012, 18:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 18 sty 2010, 23:43
Posty: 159
Lokalizacja: Bydgoszcz Błonie
To i ja się przy okazji dołączę :). Od boku na dole mostu jest takie przejście male, o ile mnie pamięć nie myli, do czego ono służyło?

_________________
Audentes fortuna iuvat decoratque corona !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 mar 2012, 18:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Małe przejście służyło do odprowadzania nadmiaru wody. Roztopy czy ulewne deszcze były odprowadzane tym właśnie kanałem. Dzięki temu przejazd pod nasypek kolejowym nie był zagrożony zalaniem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 mar 2012, 21:32 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
W tamtych zamierzchłych czasach barki miały maszt (20 metrów) który trzeba było zdemontować i za mostem zamontować ,być może jest to jakaś pozostałość po urządzeniu wyciągowym.W książce "Bydgoszcz - Bromberg" jest wzmianka o takich urządzeniach w Brdyujściu na mostach kolejowych i drogowych, ale trudno jednoznacznie to ocenić.Stalowe kształtowniki z przykręconymi odbojami drewnianymi stanowiły tor wodny.(minimalna głębokość kanału to tylko metr). Przy przyczółkach mostu kanał nie był pogłębiany żeby nie podbierać przyczółków i nie osłabiać ich, pogłębiano tylko środek toru wodnego.
W kształtownikach brak otworów do mocowania desek po których można byłoby przechodzić.
Zastrzegam że to są tylko moje sugestie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 7 mar 2012, 22:24 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5990
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
monter1951 pisze:
W tamtych zamierzchłych czasach barki miały maszt (20 metrów) który trzeba było zdemontować i za mostem zamontować ,być może jest to jakaś pozostałość po urządzeniu wyciągowym.W książce "Bydgoszcz - Bromberg" jest wzmianka o takich urządzeniach w Brdyujściu na mostach kolejowych i drogowych, ale trudno jednoznacznie to ocenić.

Tą żelbetową konstrukcję datował bym raczej na lata późniejsze. Co do zamurowanych otworów, nie są to przypadkiem wnęki minerskie/saperskie (nie wiem jak to dokładnie się nazywa), służące do wysadzenia mostu w razie potrzeby?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 8 mar 2012, 19:41 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
W mostach budowanych w XIX wieku uwzględniono komory minerskie już przy ich projektowaniu. W tym przypadku tak właśnie jest. Podobnie jest z mostami kolejowymi nad Brdą, licząc od najstarszego z nich, czyli z 1851.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 10 mar 2012, 22:19 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
Ewing pisze:
monter1951 pisze:
W tamtych zamierzchłych czasach barki miały maszt (20 metrów) który trzeba było zdemontować i za mostem zamontować ,być może jest to jakaś pozostałość po urządzeniu wyciągowym.W książce "Bydgoszcz - Bromberg" jest wzmianka o takich urządzeniach w Brdyujściu na mostach kolejowych i drogowych, ale trudno jednoznacznie to ocenić.

Tą żelbetową konstrukcję datował bym raczej na lata późniejsze. Co do zamurowanych otworów, nie są to przypadkiem wnęki minerskie/saperskie (nie wiem jak to dokładnie się nazywa), służące do wysadzenia mostu w razie potrzeby?

Muszę się zgodzić z tym późniejszym datowaniem tej konstrukcji. Beton wkroczył chyba wraz z firmą "Winschild i Langelott" w 1889 roku, która specjalizowała się w budowie mostów (Most Królowej Jadwigi) rurach kanalizacyjnych, kesonach itp.Dzisiejszy "Prefabet-Białebłota".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 sty 2015, 18:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Proponuję przeniesienie tego wątku do działu: Mosty, mostki i wiadukty
Ten most powstał w 1872 r. w związku z budową linii kolejowej Bydgoszcz – Inowrocław, dla której był też budowany środkowy z trzech mostów kolejowych nad Brdą.


Załączniki:
m.JPG
m.JPG [ 99.78 KiB | Przeglądany 5170 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 10 sty 2015, 08:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7124
Warto przypomnieć, że szlak kolejowy w tym miejscu, przebiega wiaduktami zarówno nad kanałem, jak i tuż obok nad aleją parkową. Żelaznym i ceglanym.
Pierwotnie na nasypie był tor podwójny. W czasie budowy trasy kolejowej w kierunku Szubina i Żnina, nasyp poszerzono i dobudowany został na nim dodatkowy, trzeci tor. Żelazny wiadukt zyskał wtedy dla tego toru, dodatkowe przęsło po zachodniej stronie. Ceglanemu również dobudowano zachodnią część. Jest to dobrze widoczne, na jego wewnętrznych ścianach.


Załączniki:
wia kol kan 1.JPG
wia kol kan 1.JPG [ 119.9 KiB | Przeglądany 5107 razy ]
wia kol kan 2.JPG
wia kol kan 2.JPG [ 103.7 KiB | Przeglądany 5107 razy ]
wia kol kan 3.JPG
wia kol kan 3.JPG [ 100.23 KiB | Przeglądany 5107 razy ]
wia kol kan 4.JPG
wia kol kan 4.JPG [ 72.62 KiB | Przeglądany 5107 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group