^^^ To co widnieje na zdjęciu, to drugi z kolei most zbudowany w tym miejscu.
Pierwszy powstał w 1861-1865 roku. Był zbudowany z cegły i wspierał się na betonowych fundamentach.
Jego rozbiórka podyktowana była jedynie poprawą warunków żeglugowych.
Technicznie, w momencie wyburzenia (1912), most był sprawny, trwały i doskonałym stanie.
Rozbiórka filarów umieszczonych w rzece odbiła się wykonawcy „czkawką” (były tak mocne),
a przyczółki po przebudowie, służą do dnia dzisiejszego.
Zaprojektowanie i wykonanie nowego, jednoprzęsłowego, mostu, spełniającego warunki żeglugowe,
było jak na owe czasy sporym wyzwaniem.
Problemem było pojedyncze, długie przęsło, posiadające wymaganą wysokość i zabudowa przy ulicy,
tuż przy moście, ograniczająca pole manewru. W tej sytuacji w grę wchodziła jedynie konstrukcja żelbetowa.
Przetarg na budowę nowej przeprawy wygrała bydgoska firma „Windschild & Langelott” (za 108.000 marek).
Firma miała już za sobą, trzy lub cztery, wysoko oceniane realizacje mostowe, na zlecenie miasta.
Prace rozbiórkowe i budowlane rozpoczęły się w 1912 roku, a nowa konstrukcja została oddana do użytku w sierpniu 1913.
Nowy most posiadał system odwodnienia i specjalne kanały umożliwiające przeprowadzenie instalacji wodnych,
kanalizacyjnych, gazowych i elektrycznych.
Elementy elewacji otrzymały lica z kruszyw granitowych i sjenitowych w różnych odcieniach i gradacjach.
Pierwszy Victoriabrücke:

Budowa nowego mostu – zbrojenia przyczółka:
