Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 09:32

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 1 lut 2015, 15:10 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
„Żelazny Most” – jak jest nazywany, to most wybudowany nad Brdą (obecnie Zalewem Koronowskim) na linii kolejowej ze Świecia przez Terespol Pomorski do Puszcza Bagienicy i dalej przez Więcbork do Złotowa. Z Więcborka do Złotowa już tory rozebrano lub są właśnie rozbierane.
Stronka o tej linii: https://www.facebook.com/linia240?fref=nf
Linia powstała w 1909 roku w ramach pruskiego programu aktywizacji gospodarczej tych rejonów drogą poprawy infrastruktury komunikacyjnej.
Ruch kolejowy zawieszono na niej - na odcinku obejmującym most w 1994 roku.
Most pojawił się w fotozagadkach:
viewtopic.php?f=71&t=3315&hilit=most+na+linii
http://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=71&t=1102


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 197.55 KiB | Przeglądany 5284 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 188.8 KiB | Przeglądany 5284 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 198.06 KiB | Przeglądany 5284 razy ]
4.JPG
4.JPG [ 194.75 KiB | Przeglądany 5284 razy ]
5.JPG
5.JPG [ 196.38 KiB | Przeglądany 5284 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 lut 2015, 21:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Na tym ciekawym blogu http://ambrozewski.bloog.pl/id,32948769 ... aid=614566 w szczegółowym opisie budowy Zalewu Koronowskiego, autor podaje informacje na temat prac związanych z mostami. Wynika z niej, że ten most był jednak podnoszony, a nasyp kolejowy podwyższany. Muszę się kiedyś przyjrzeć z bliska, bo na zdjęciach trudno zauważyć ślady tych prac na kamiennych przyczółkach. Może to było bardzo niewielkie podwyższenie, aby zapewnić minimalne wyniesienie przęsła ponad powierzchnię wody.


Załączniki:
DSC_0696.JPG
DSC_0696.JPG [ 194.59 KiB | Przeglądany 5184 razy ]
DSC_0683.JPG
DSC_0683.JPG [ 197.96 KiB | Przeglądany 5184 razy ]
DSC_0682.JPG
DSC_0682.JPG [ 193.5 KiB | Przeglądany 5184 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 lut 2015, 21:31 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Jeśli się dobrze przypatrzyć to ten fragment, który zaznaczyłem wygląda na domurowany - brak wiązań z pozostałą częścią oraz mniejsze kamienie.
Pytanie, czy taka sama warstwa została nadbudowana nad tymi betonowymi łukami?


Załączniki:
DSC_0682b.JPG
DSC_0682b.JPG [ 253.42 KiB | Przeglądany 5182 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 lut 2015, 21:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Obejrzę to dokładniej w naturze.


Załączniki:
most góra.JPG
most góra.JPG [ 163.4 KiB | Przeglądany 5181 razy ]
most dół.JPG
most dół.JPG [ 145.44 KiB | Przeglądany 5180 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 27 wrz 2015, 19:07 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Linia kolejowa 240 jest właśnie fizycznie likwidowana po 106 latach istnienia. Pracują przy tym robotnicy zza wschodniej granicy.
Mam nadzieję, że to jest legalna operacja, bo wąskotorówki jak rozbierali między Bydgoszczą a Nakłem, to też robili to z rozmachem i pokazywali policji kwity, a potem PKP się wyparła stwierdzając że kwitów nie wystawiali.
Znajomy, który to widział wyraził obawę o los żelaznego mostu, który blokuje możliwość przepływania jachtów żaglowych i większych łodzi, a teraz jest parcie na pozwalanie pływania na sprzęcie dowolnej wielkości i mocy, podczas gdy kilka lat temu była zgoda tylko na wiosła i silniczki elektryczne.
Szkoda, że ta świekatowska inicjatywa z drezynami nie znalazła poparcia.

Tu coż znalazłem - piszą że to złodziejstwo w majestacie prawa.
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 6136071817


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 paź 2015, 16:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
W najbliższym tygodniu rozbiórka dojdzie do mostu. Ida od wschodu. Mają jeszcze ze 3 km.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 paź 2015, 17:08 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
I jeszcze jedna informacja. Dostałem odpowiedź na moje zapytanie o legalność likwidacji linii i czy most zostanie zachowany.
Oczywiście nie jest to żadna merytoryczna odpowiedź lecz taka klasyczna spychologia.
Ciekawe czy ten gdański zarząd coś odpowie?
Nie rozumiem ostatniego zdania. Rozebrali już prawie całą linię i piszą o reaktywacji?
Ale po dokładnym przeczytaniu widzę, że pani nie wiadomo dlaczego pisze o innym moście (jakim dokładnie?) na zupełnie innej linii - tej Tuchola - Koronowo.


Załączniki:
Pismo PLK.JPG
Pismo PLK.JPG [ 46.55 KiB | Przeglądany 4741 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 5 paź 2015, 18:32 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Ostatnio rowerami latem śmigaliśmy po torach do mostu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 15 lut 2016, 10:49 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 4 wrz 2012, 20:33
Posty: 165
Udało mi się odszukać zdjęcie mostu podpisane jako: Koronowo most na Brdzie lata 1900-1939. Ilość przęseł i konstrukcja barierek zgadza się z mostem na linii nr 240.

Zdjęcie dostępne pod linkiem:

http://fotopolska.eu/778070,foto.html


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 15 lut 2016, 14:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Posty: 287
Lokalizacja: Bydgoszcz
Moim zdaniem to nie ten most co podałeś zobacz na konstrukcję, na samo zakończenie mostu... to niestety nie ten most a szkoda...

Obrazek

Obrazek


Ktoś gdzieś wspominał że go zamknęli dla "wycieczkowiczów" ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 15 lut 2016, 15:01 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Te mosty takie podobne do siebie .


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 15 lut 2016, 19:19 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Doszły mnie słuchy, że zamontowano płot uniemożliwiający wejście.
Trzeba to sprawdzić...

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 16 lut 2016, 11:23 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 4 wrz 2012, 20:33
Posty: 165
W dostępnych materiałach dot. budowy zalewu jest mowa o podwyższeniu mostu, więc konstrukcja mogła ulec zmianie. Problem w tym, że nie za bardzo wiem do jakiego innego mostu można go dopasować. Jeżeli jest to faktycznie "Most w okolicach Koronowa" (na zdjęciu nie jest to napisane, a w dobie internetu każdy może sobie podpisać zdjęcie jak chce), to most na lini 240 jest jedynym rozwiązaniem. W samym Koronowie istniały/istnieją dwa mosty kolejowe - w ogóle innej konstrukcji i o innym poziomie wody. Reszta to niskie mosty drogowe. W Wymysłowie istniał most drogowy, jednak tam przęsła były łączone górą. Reszta mostów powstała po II wojnie - podczas budowania Zalewu. Z tego co się orientuje to most o podobnej konstrukcji znajduje się gdzieś w pobliżu Tucholi. Może to ten?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 16 lut 2016, 17:42 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Pan Maciej Boinski, który ostatnio wędrował wzdłuż rzeki Brdy, był przy tym moście i potwierdził, że przy wejściu jest przyspawana krata i tablica informująca, że wejście grozi niebezpieczeństwem.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 17 lis 2016, 14:55 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
3 maja 2016


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 178.53 KiB | Przeglądany 3973 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 196.39 KiB | Przeglądany 3973 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 194.21 KiB | Przeglądany 3973 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 sty 2023, 16:33 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Znaki graniczne przy tej linii mają charakterystyczny "cesarski" znak żelaznego krzyża.


Załączniki:
Zn gr.jpg
Zn gr.jpg [ 159.46 KiB | Przeglądany 606 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 3 sty 2023, 19:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Obecnie nie ma już płotków zagradzających wejście na most. Stan bez zmian, tylko korozja coraz większa.


Załączniki:
Zelazny.jpg
Zelazny.jpg [ 157.17 KiB | Przeglądany 601 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 5 sty 2023, 09:30 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Na Fotopolska jest jeszcze taki most nad Brdą. Podobny, ale kratownica ma inny układ. Lokalizacja jest opisana jako Pruszcz i wstawiona mapka wskazuje na ten właśnie most. Ciekawe gdzie to w rzeczywistości. Chyba, że most był odtwarzany po jakimś wysadzeniu i dlatego jest inne skratowanie. Ta kładka dla pieszych hamowałaby ruch tratew. Też dziwne rozwiązanie.


Załączniki:
Most_1753313_Fotopolska-Eu.jpg
Most_1753313_Fotopolska-Eu.jpg [ 107.83 KiB | Przeglądany 579 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 5 sty 2023, 13:03 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
^^^
Na 'mapie google' tylko tyle się da powiększyć... Może być tym koło Pruszcza, na pokazanym wyżej zdjęciu.


Załączniki:
most koło P.jpg
most koło P.jpg [ 82.8 KiB | Przeglądany 575 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 5 sty 2023, 14:49 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
No tak, ta mapka na Fotopolska wskazuje ten właśnie most, ale czemu kratownica się nie zgadza. Zdjęcie jest przedwojenne. Może był wysadzony? Specjaliści od walk wrześniowych w tym terenie będą wiedzieć. Albo w 1945? No i ten mostek dla pieszych, jak się ma do działalności flisaków? Na starych mapach nad rzeką widać liczne bindugi, gdzie formowano tratwy.
W wątku zalewu i w tym też powyżej jest zacytowany blog/strona budowniczego zalewu. Niestety on chyba umarł, a strona z licznymi zdjęciami z budowy już nie działa :( Zdjęcia z archiwum budowy wyjaśniłyby sprawę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group