Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://www.forum.bsmz.org/ |
|
Most Królowej Jadwigi https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=103&t=7288 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Ewing [ sobota, 28 lut 2015, 17:02 ] | ||
Tytuł: | Most Królowej Jadwigi | ||
Na początek jedna fotka, którą dziś zobaczyłem po raz pierwszy. Ciekawe ujęcie z barki.
|
Autor: | MWS [ sobota, 28 lut 2015, 22:58 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
^^^ To co widnieje na zdjęciu, to drugi z kolei most zbudowany w tym miejscu. Pierwszy powstał w 1861-1865 roku. Był zbudowany z cegły i wspierał się na betonowych fundamentach. Jego rozbiórka podyktowana była jedynie poprawą warunków żeglugowych. Technicznie, w momencie wyburzenia (1912), most był sprawny, trwały i doskonałym stanie. Rozbiórka filarów umieszczonych w rzece odbiła się wykonawcy „czkawką” (były tak mocne), a przyczółki po przebudowie, służą do dnia dzisiejszego. Zaprojektowanie i wykonanie nowego, jednoprzęsłowego, mostu, spełniającego warunki żeglugowe, było jak na owe czasy sporym wyzwaniem. Problemem było pojedyncze, długie przęsło, posiadające wymaganą wysokość i zabudowa przy ulicy, tuż przy moście, ograniczająca pole manewru. W tej sytuacji w grę wchodziła jedynie konstrukcja żelbetowa. Przetarg na budowę nowej przeprawy wygrała bydgoska firma „Windschild & Langelott” (za 108.000 marek). Firma miała już za sobą, trzy lub cztery, wysoko oceniane realizacje mostowe, na zlecenie miasta. Prace rozbiórkowe i budowlane rozpoczęły się w 1912 roku, a nowa konstrukcja została oddana do użytku w sierpniu 1913. Nowy most posiadał system odwodnienia i specjalne kanały umożliwiające przeprowadzenie instalacji wodnych, kanalizacyjnych, gazowych i elektrycznych. Elementy elewacji otrzymały lica z kruszyw granitowych i sjenitowych w różnych odcieniach i gradacjach. Pierwszy Victoriabrücke: ![]() Budowa nowego mostu – zbrojenia przyczółka: ![]() |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ niedziela, 1 mar 2015, 07:52 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi | ||
Pierwszy, solidnie zbudowany most, był konstrukcją raczej na tamte czasy, wieku XIX-go. Dynamicznie rozwijający się transport wodny, wymusił wprowadzenie szeregu zmian w najbliższym rejonie. Mapa z samego początku XXw. pokazuje, że dla ułatwienia tam żeglugi, nie tylko postanowiono zmienić śluzę miejską czy 'wyprostować Brdę', ale i również zmienić most. Tym, co najbardziej przeszkadzało w koncepcji nowej drogi wodnej, był owe flary, które przeszkadzały by szerszym pływającym jednostkom. Na pokazanych na mapce planach, są również i one przekreślone.
|
Autor: | seth [ niedziela, 1 mar 2015, 12:10 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
A wszystko to przez budowę Nowego Kanału. To on wymusił zmianę konstrukcji mostu cesarzowej Victorii. Świetne pocztówki i zdjęcia. ![]() |
Autor: | Maciej Kulesza [ niedziela, 1 mar 2015, 20:42 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
Ja również pierwszy raz widzę takie pocztówki i zdjęcie. Doskonałe! |
Autor: | Andrzej [ poniedziałek, 2 mar 2015, 16:03 ] | ||||
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi | ||||
Zdjęcia i rysunek pochodzą z pisma "Deutsche Bauzeitung" nr 15 z 1913r. Jest tam też opis, niestety, nie znam niemieckiego ![]() Całość dostępna na http://opus4.kobv.de/opus4-btu/frontdoo ... docId/2481
|
Autor: | krajan [ wtorek, 3 mar 2015, 07:30 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
Też pamiętam ten most tymczasowo. Nawet jak go demontowali to byłem oglądać wyciąganie 'rur' z dna Brdy - służyły jako podpory wbite pionowo niedaleko linii brzegowej. Dobrze pamiętam, że ten most był dużo niżej w porównaniu do mostu obok? |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ wtorek, 3 mar 2015, 07:48 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
^^^ Tymczasowy, był na poziomie ulicy przed i za obecnym mostem. Największa różnica była w połowie mostów. Most Kr.J. ma w tym miejscu 'garb', więc był tam nieco wyższy od tymczasowego. |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ niedziela, 8 mar 2015, 14:36 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi | ||
^^^ Tak sobie pomyślałem, że może Maciej ma dojścia w archiwach GW i znajdzie zdjęcia tego mostu tymczasowego. Jest raczej prawdopodobne, że fotoreporterzy i Expressu i GW, porobili wtedy zdjęcia. Dopiero stosunkowo nie tak dawno dostrzegłem, że na moście pojawiły się herby. ![]() Zostały pewnie zamontowane w tym samym czasie, w którym przywracano 'stare lampy'.
|
Autor: | BYDZIAK 1958 [ niedziela, 29 mar 2015, 07:44 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi | ||
Ok 1980 roku, w czasie jakiegoś spaceru, utrwaliłem, (nie pamiętam dlaczego), widok w stronę mostu. ![]()
|
Autor: | Maciej Kulesza [ wtorek, 31 mar 2015, 20:37 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
Popytam w Gazecie. W którym roku był ten most tymczasowy? Bydziaku ładny szkic! Ta latarnia miała u dołu napis Makrum. Jeszcze 4 czy 5 lat temu stały lub stała jedna lampa. Nie mogę odszukać w sowim archiwum właśnie tego zdjęcia. |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ środa, 1 kwie 2015, 07:29 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
Maciej Kulesza pisze: Popytam w Gazecie. W którym roku był ten most tymczasowy? Bydziaku ładny szkic! Ta latarnia miała u dołu napis Makrum. Jeszcze 4 czy 5 lat temu stały lub stała jedna lampa. Nie mogę odszukać w sowim archiwum właśnie tego zdjęcia. ^^^ To było na przełomie wieków. Nie dalej niż w 2005. Raczej w latach 90-tych. |
Autor: | szczepan522 [ środa, 1 kwie 2015, 08:07 ] |
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi |
Stare lampy na bulwarach, dodatkowo bulwary jeszcze przed rewitalizacją (3.01.2011r) ![]() Oraz most również 2011r. ![]() |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 10 lip 2017, 16:44 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi | ||
MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową.
|
Autor: | BYDZIAK 1958 [ środa, 31 sty 2018, 08:30 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi | ||
Szukając na starych zdjęciach różnych detali, potrzebnych mi do zrobienia pewnego 'starego widoku', odkrywam różne ciekawostki i może zagadki. BYDZIAK 1958 pisze: MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową. Nie pamiętam co było na wspomnianym wyżej zdjęciu, być może MWS to przeczyta, i ponownie je wstawi. Może i tam są niespodzianki. Tą przypadkiem dostrzeżoną zagadką jest położenie mostu tymczasowego, w czasie rozbiórki starego, ceglanego. W moim poprzednim wpisie, ze zdjęciem z budowy nowego mostu, ten 'tymczasowy', jest po stronie wschodniej, (pokazany na czerwono, strzałka pokazuje 'GSF'). Szósty wpis w tym temacie wstawił Andrzej. Na jego drugim zdjęciu, pokazującym rozbiórkę reszty środkowego przęsła 'most tymczasowy' jest po stronie zachodniej. (Zaznaczony na żółto. Można zwrócić uwagę na północną ścianę budynku przy K J 21. Zastanawiam się, czy jej 'zdobienie', również odtworzyć... ![]() EDIT: To zdjęcie ze zbrojeniami, to jednak może być widok w stronę północną, czyli tymczasowa przeprawa była 'tylko' po stronie oznaczonej na żółto.
|
Autor: | BYDZIAK 1958 [ niedziela, 4 lut 2018, 06:39 ] | ||
Tytuł: | Re: Most Królowej Jadwigi | ||
'Zagadka' o której pisałem wyżej, wynikła z mojego wcześniejszego wpisu: BYDZIAK 1958 pisze: MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową. ^^^ Zasugerowałem się wtedy położeniem tymczasowego mostu w czasie ostatniego, przeprowadzanego tam remontu... Przypuszczam, że nikt nie zauważył, lub nie zwrócił uwagi na to, że źle opisałem miejsce jego ustawienia. A ja kontynuowałem dalej... ![]() No ale dzięki temu przypadkowemu powrotowi do tematu, błąd można było sprostować. Poniżej, jedno, prawdopodobnie to zdjęcie z tych, które zniknęły z wpisu MWS.
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |