Na naszym forum nie ma działu w którym można pośledzić temat drogi ekspresowej S5.
Są strony na których znajdują się szczegółowe informacje, relację ale pomyślałem, że warto by małe wzmianki pojawiły się i tutaj.
Kilka tematów na początek:
09.02.2017
http://metropoliabydgoska.pl/droga-s5-j ... ilianowie/Droga S5: Jest kilkaset milionów złotych na odszkodowania i kilkadziesiąt – na wiadukt w Maksymilianowie.
Wojewoda Mikołaj Bogdanowicz wspólnie z p.o. dyrektora bydgoskiego oddziału GDDKiA Jerzym Ptasznikiem i dyrektorem RDOŚ Dariuszem Wrzosem omówili aktualny stan zaawansowania prac nad trasą ekspresową.
– Nie ma zagrożeń związanych z realizacją drogi ekspresowej S5 w naszym województwie – zapewniali w czwartek zgodnie wojewoda Mikołaj Bogdanowicz i pełniący obowiązki dyrektora bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jerzy Ptasznik. W temacie środków, które pokryją odszkodowania za przejęte działki, tej zgodności już nie było.
Jeżeli ktoś spodziewał się rewolucyjnych informacji na temat kluczowej, liczącej blisko 130 kilometrów trasy przebiegającej od węzła Nowe Marzy do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z wielkopolskim na południe od Żnina, srodze się zawiódł. Konferencja w urzędzie wojewódzkim pod batutą wojewody Bogdanowicza przebiegała raczej pod dyktando peanów na cześć rządu oraz nowych szefów: regionalnego GDDKiA (tymczasowego, nominowanego po odwołaniu Mirosława Jagodzińskiego) oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska Dariusza Wrzosa.
Ten ostatni zapewnił, że już w piątek ma zostać wydana pierwsza decyzja będąca pokłosiem powtórnego badania oddziaływania inwestycji na środowisko (pierwsze wydano na przełomie 2010 i 2011 roku), a kolejne – systematycznie aż do końca pierwszej dekady marca. Ma być to ostatnia formalność przed wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). – Wydamy je tak szybko, jak to będzie możliwe – wtórował wojewoda Bogdanowicz.
Najdłużej na decyzję będzie czekał wykonawca odcinka trzeciego (Aleksandrowo – Tryszczyn) – konsorcjum Intercoru i Trakcji PRKiI. Został on bowiem podzielony na dwa etapy. Powodem tej decyzji były przedłużające się ustalenia dotyczące wiaduktu w Maksymilianowie, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę dużego węzła kolejowego, niewykluczone, że dwupoziomowego. – Dlatego też obiekt drogowy, który ma tam powstać, musi składać się z jednego przęsła – przypomina dyrektor Ptasznik. W odpowiedzi na nasze pytanie zapewnił, że dodatkowe środki (przypomnijmy, mowa o około 70 milionach złotych - na ten cel są już zabezpieczone. Wniosek o wydanie ZRID na drugi etap odcinka, zawierającego właśnie wspomniany wiadukt, złożono do urzędu wojewódzkiego jako ostatni dopiero 19 stycznia (dokumenty na pierwszy etap trafiły w październiku; pozostałe – jeszcze latem 2016 r.).
Języczkiem u wagi w kontekście budowy drogi S5 w regionie będzie konieczność przejęcia ponad 3500 nieruchomości i konieczność wypłaty z tego tytułu odszkodowań. Rzeczoznawcy będą mogli przystąpić do pracy dopiero po wydaniu decyzji ZRID. Do tej szeroko zakrojonej akcji ma zostać oddelegowanych 25 osób. Jakie koszty poniesie budżet państwa z tytułu wywłaszczenia na mocy specustawy drogowej? Tutaj jednomyślności nie było. Podszepty przy stole prezydialnym podczas konferencji zakończyły się ogólnikowym stwierdzenie wojewody Bogdanowicza, że będzie to „kilkaset milionów złotych”.
Budowa drogi ekspresowej S5 na obszarze Kujawsko-Pomorskiego ma zakończyć się w listopadzie 2019 roku.
2017-02-14
http://conadrogach.pl/informacje/archeo ... gi-s5.htmlArcheolodzy przekopią teren pod budowę drogi S5.
Ruszają pierwsze badania archeologiczne trasie przyszłej budowy drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Obowiązek wykonania badań narzucano został GDDKiA na etapie uzgodnień przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
13 lutego 2017 r podpisano umowy na wykonanie pierwszych badań archeologicznych na trasie przyszłej budowy drogi ekspresowej S5. Podpisane umowy dotyczą wykonania badań wykopaliskowych na wybranych stanowiskach archeologicznych 1 i 3 odcinka planowanej trasy S5 (Nowe Marzy-Dworzysko; Aleksandrowo- Tryszczyn).
Badania pozostałych stanowisk archeologicznych na trasie drogi ekspresowej S5, rozpoczną się dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID.
- W następnych tygodniach planowane jest podpisanie umów na kolejne stanowiska znajdujące się na trasie przyszłej budowy. Warto jednak zaznaczyć, że wszystkie stanowiska planowane do badań przed uzyskaniem ZRID, znajdują się wyłącznie na obszarach zarządzanych przez Skarb Państwa (Lasy Państwowe, Agencje Nieruchomości Rolnych, Gminy). Są to więc tereny, do których Inwestor (GDDKiA ) ma dostęp po zawarciu stosownych porozumień i uzyskaniu odpowiednich pozwoleń – informuje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga ekspresowa S5 to jedna z największych realizowanych obecnie inwestycji drogowych. Budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim podzielono na odcinki:
Nowe Marzy – Dworzysko
Dworzysko – Aleksandrowo
Aleksandrowo – Tryszczyn
Tryszczyn – Białe Błota
Białe Błota – Szubin
Szubin – Jaroszewo
Jaroszewo – gr. województwa
Droga ekspresowa S5 będzie liczyła około 365 km. Połączy Wrocław, Poznań, Gniezno, Bydgoszcz i Grudziądz. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Przez AOW będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4. W Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10. Tworzy obwodnice Trzebnicy, Żmigrodu, Rawicza, Leszna, Śmigla, Kościana, Stęszewa, Kostrzyna, Gniezna, Żnina, Szubina i Świecia, Wschodnią Obwodnicę Poznania, Żnina oraz Zachodnią i Północną Obwodnicę Bydgoszczy.