Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://www.forum.bsmz.org/ |
|
Mój rower z silnikiem :) https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=28&t=5021 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | bunkier [ sobota, 22 wrz 2012, 21:59 ] |
Tytuł: | Mój rower z silnikiem :) |
Pod koniec lat 90-tych ubiegłego stulecia śmigałem po mieście i po lesie na rowerku z zamontowanym silnikiem. Silnik rowerowy produkcji włoskiej GARELLI nie jakaś tam tandeta chińska. Odkupiłem go od modelarza który chciał zamontować go w jakiejś replice samolotu, niestety konstrukcja silnika nie pozwalała na zamontowanie go w modelu. Kolega Aero pewnie więcej wie na temat planów zamontowania tego silnika. Jest to silnik dwusuwowy o pojemności 35 ccm, napęd przez rolkę korundową na tylne koło. Spalanie ok. 1,2 l/100 km. Jak widać na zdjęciach zbiornik paliwa dorabiany(moja wydumka ![]() ![]() Co niektórzy zapewne pamiętają jeszcze starsze konstrukcje silników rowerowych, chociażby nasz rodzimy GNOM z WSK Wrocław, produkowany w wersji do roweru oraz do kajaka. Rowerem z GNOMem też miałem przyjemność jeździć ale niestety brak miejsca zmusił mnie do sprzedaży bądź co bądź zabytku motoryzacji. GNOM miał również rolkę korundową która napędzała koło poprzez nacisk na oponę. Podczas zatrzymywania roweru należało odciągnąć dzwignią rolkę od opony, jak się tego nie zrobiło to można było poczuć swąd palonej gumy, gdyż rolka była zamontowana bezpośrednio na wale korbowym silnika. GARELLI nie ma tego problemu, posiada sprzęgło odśrodkowe. W obu silnikach jest odprężnik który pomocny jest przy uruchomieniu i wyłączeniu silnika. Czy ktoś jeszcze pamięta co to jest odprężnik ? ![]() Przepraszam za jakość zdjęć. Cyfrówki dopiero raczkowały ![]() ![]() Widoczna przedłużona ośka ![]() ![]() ![]() |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ poniedziałek, 24 wrz 2012, 05:43 ] |
Tytuł: | Re: Mój rower z silnikiem :) |
bunkier pisze: (...) Co niektórzy zapewne pamiętają jeszcze starsze konstrukcje silników rowerowych, chociażby nasz rodzimy GNOM z WSK Wrocław, produkowany w wersji do roweru oraz do kajaka. Czy ktoś jeszcze pamięta co to jest odprężnik ? ![]() Silniczki przy rowerach przyciągały uwagę przechodniów. I moją też. Ale byłem tylko zwykłym gapiem. Nie operowałem nazwami, ani silników, ani ich części. Najbardziej zapamiętaną przeze mnie wersją, jest ta montowana z przodu, nad przednim kołem. Ale czy to był Gnom?... W latach, chyba dziewięćdziesiątych, pojawiły się w sprzedaży nowe silniki. I być może ten na zdjęciu, jest jednym z nich. A jaką średnią i najwyższą prędkość osiągałeś na równej (poziomej) drodze? |
Autor: | bunkier [ poniedziałek, 24 wrz 2012, 08:38 ] |
Tytuł: | Re: Mój rower z silnikiem :) |
Jak montowany z przodu to mógł być GNOM. Poniżej rysunek z instrukcji obsługi GNOMa. I jeszcze taka ciekawostka techniczna - GNOM miał tłok z deflektorem. Na "moim" silniku mogłem jechać ze stałą prędkością 35 km/h,a na maxa wyciąga 45 km/h. Pod górkę, np. ul. Kujawską trzeba było mu pomóc. ![]() |
Autor: | monter1951 [ poniedziałek, 24 wrz 2012, 20:37 ] |
Tytuł: | Re: Mój rower z silnikiem :) |
Popularne w latach 60-tych, różne konstrukcje. Podwieszane, montowane z boku na tylnym kole i na przednich widełkach. Pamiętam że między innymi jeździli na takich rowerach leśnicy i konserwatorzy międzymiastowych linii telefonicznych. Intensywna eksploatacja powodowała pękanie konstrukcji roweru. Mój ojciec miał "Gnoma" na rowerze "Mewa" mogłem od czasu do czasu pojeździć. Opona szybko się zużywała. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |