Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://www.forum.bsmz.org/ |
|
Fabryki rowerów i motocykli w przedwojennej Bydgoszczy https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=34&t=2152 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | DAWID [ środa, 9 lut 2011, 17:55 ] |
Tytuł: | Fabryki rowerów i motocykli w przedwojennej Bydgoszczy |
Szukam wszelkich informacji i fotografii lub rowerów części ,motocykli dotyczących Bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykl ,,Tornedo''Wilhelma Tornowa która była usytuowana przy ul. Dworcowej 49 i św Trójcy 34 .A także Wytwórni Motorów Jezdnych Stadie z ul.Gdańskiej 160.Prosze o jakiekolwiek wiadomości, fotki ,wycinki, relacje ,pojazdy. Dziękuje i zapraszam na mojego bloga o starej motoryzacji http://www.auto-nostalgia.pl/ ![]() Uploaded with ImageShack.us |
Autor: | bunkier [ środa, 9 lut 2011, 19:19 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Ten tekst pewnie znasz: http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=8 |
Autor: | Mac [ środa, 9 lut 2011, 20:24 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow. |
Autor: | Butler [ czwartek, 10 lut 2011, 15:32 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw. |
Autor: | DAWID [ czwartek, 10 lut 2011, 15:58 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
bunkier pisze: Ten tekst pewnie znasz: http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=8 Dziękuje znam to bardzo dobry tekst Jana Tarczyńskiego z książki ,,Polskie motocykle 1918-1945 '' sam też z niego korzystam Mac pisze: Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow. Bardzo interesujące wiadomości ,dziękuję bardzo .Czy mogę poznać żródło sam nie mogłem do niczego dotrzeć a jestem bardzo ciekawy i mam setki pytań ; Jakie to były motocykle(pojemność ,z jakich firm podzespoły ,a może cały motocykl innej firmy np.Victoria tylko pomalowany i nazwany po polsku)??????????? Jakie samochody??????????? Jak długo produkowali ,czy aż do wybuchu wojny???????? -- Cz, 10 lut 2011, 16:07 -- Butler pisze: Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw. Tak wiem i nawet pamiętam te obskurne budynki za płotem gdy było to w posiadaniu ,,Rometu''.Dowiedziałem się też coś wiecej o losach fabryki Tornedo . ,, Ponieważ Wilhelm Tornow, właściciel bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykli, był Niemcem – produkcję kontynuowano także po wrześniu 1939 roku. Jednak motocykle, które opuściły fabrykę podczas okupacji były już wyposażane w silniki Sachsa. Powstało ich jednak jeszcze mniej, niż przed wybuchem wojny. Nasze tornedo jest wyposażone właśnie w silnik Sachsa.'' A także co było po wojnie z książki "60 lat Rometu" ,, Romet - zakład ten powstał w 1924 roku. Centrum polskiego przemysłu rowerowego stała się Bydgoszcz. Powstało w tym mieście kilka zakładów produkujących rowery i akcesoria rowerowe. Ponadto w Bydgoszczy, w latach trzydziestych, wytwarzaniem i części do nich zajmowały się się również warsztaty rzemieślnicze. W skład tych zakładów zawierały wykonywane czynności takie jak : galwanizowanie, lakierowanie, tokarstwa drzewnego, tarcz polerskich , kartoników i tym podobnych. Zatrudniono przy tym około 200 pracowników. W 1938 wyprodukowano już w Bydgoszczy blisko 130 tysięcy rowerów co stanowiło 3/5 wszystkich rowerów wykonanych w Polsce w tym roku. Podstawę rozwoju przemysłu rowerowego w Polsce z jego centrum w Bydgoszczy, stworzyły przede wszystkim cztery bydgoskie fabryki rowerów i części rowerowych: "Tornedo" Fabryka rowerów i motocykli. Pomorska fabryka rowerów Willy Jahr, Fabryka wyrobów metalowo-masowych Wacław Milner, Fabryka wyrobów metalowych S.A. "Fema" oraz dwie wytwórnie po za Bydgoskie "Apollo". Wilhelm Tornow po powrocie z zakończonej klęską Niemiec I wojny światowej do Bydgoszczy, przystąpił do rozbudowy warsztatu zlokalizowanego przy ulicy Dworcowej 49 i 51, Od roku 1924 rozpoczął montować pilnie na rynku poszukiwane rowery z części sprowadzonych z Niemiec, do których zaczął sam produkować ramy. w latach 1927-1928 zakład produkował w nim tylko rowery turystyczne damskie i męskie w ilości 35 do 40 dziennie, w kolorze czarnym nazywane "Tornedo" i w kolorze wiśniowym "Orginal Tornedo". Rowery te były montowane na kołach 26 i 28 cali. Obręcze i błotniki dostarczała firma "Apollo" z Czechowic, a szprychy, niple i częściowo łańcuchy "Centra" z Poznania. Nabywane były u Nowackiego, który miał warsztat w Bydgoszczy na ul. Rycerskiej. Piasty, dzwonki, pompki, pedały oraz przekładnie, łańcuchy, szprychy do "Orginal Tornado" sprawdzano z Niemiec. produkcja dochodziła do 100 rowerów dziennie,a w 1938 roku wynosiła 300 - 350 rowerów dziennie. W końcu zmniejszył się import części i zaczęto produkować je w kraju. Pedały, pompki, hamulce, dzwonki i piasty przednie nabywano u Millnera, przekładnie w Femie. Piasty tylne samohamowne sprowadzano z Warszawy - marki AFS firmy A Feingenbaum i Syn. Stale wzrastające zapotrzebowanie na rowery i motorowery, przy braku możliwości dalszej rozbudowy pomieszczeń fabrycznych magazynowych przy ul. Dworcowej i Św Trójcy. zrodziło projekt budowy dużej, nowoczesnej fabryki we wschodniej części miasta w okolicy stacji kolejowej Bielawy. Zakupiony teren pod budowę, zlecono przygotowanie dokumentacji, ale w realizacji tego zamierzenia przeszkodził wybuch II wojny światowej. Druga największa fabryka powstała przy ulicy Petersona. gdzie atualnie znajduje się spółdzielnia "Tryb". POZDRAWIAM WSZYSTKICH DAWID |
Autor: | Mac [ czwartek, 10 lut 2011, 16:08 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Duzo wiecej niz kawalek z ksiazki niemieckiej nie znalazlem na temat tej firmy. http://books.google.de/books?id=tB8EAQA ... CC4Q6AEwAA Emil Stadie zmarl w lutym 1939. W Kujawsko-Pomorskiej Biblotece Cyfrowej znalazlem jeszcze info ze firma zajmowala sie naprawa rowerow i automobili...oraz holowaniem owych. ![]() Edit: Cytuj: Emil Stadie w 1920 r. prowadził fabrykę motocykli, a po ośmiu latach do hali produkcji motocykli dobudowano halę naprawy samochodów. Firma ta upadła wraz ze śmiercią swego założyciela, -- 10 lut 2011 -- Po jego smierci w "Dzienniku Bydgoskim" pojawila sie notka mowiaca o tym ze mimo ze byl niemieckiego pochodzenia, byl lojalnym obywatelem Polski. |
Autor: | DAWID [ piątek, 11 lut 2011, 21:57 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
DAWID pisze: bunkier pisze: Ten tekst pewnie znasz: http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=8 Dziękuje znam to bardzo dobry tekst Jana Tarczyńskiego z książki ,,Polskie motocykle 1918-1945 '' sam też z niego korzystam Mac pisze: Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow. Bardzo interesujące wiadomości ,dziękuję bardzo .Czy mogę poznać żródło sam nie mogłem do niczego dotrzeć a jestem bardzo ciekawy i mam setki pytań ; Jakie to były motocykle(pojemność ,z jakich firm podzespoły ,a może cały motocykl innej firmy np.Victoria tylko pomalowany i nazwany po polsku)??????????? Jakie samochody??????????? Jak długo produkowali ,czy aż do wybuchu wojny???????? -- Cz, 10 lut 2011, 16:07 -- Butler pisze: Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw. Tak wiem i nawet pamiętam te obskurne budynki za płotem gdy było to w posiadaniu ,,Rometu''.Dowiedziałem się też coś wiecej o losach fabryki Tornedo . ,, Ponieważ Wilhelm Tornow, właściciel bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykli, był Niemcem – produkcję kontynuowano także po wrześniu 1939 roku. Jednak motocykle, które opuściły fabrykę podczas okupacji były już wyposażane w silniki Sachsa. Powstało ich jednak jeszcze mniej, niż przed wybuchem wojny. Nasze tornedo jest wyposażone właśnie w silnik Sachsa.'' A także co było po wojnie z książki "60 lat Rometu" ,, Romet - zakład ten powstał w 1924 roku. Centrum polskiego przemysłu rowerowego stała się Bydgoszcz. Powstało w tym mieście kilka zakładów produkujących rowery i akcesoria rowerowe. Ponadto w Bydgoszczy, w latach trzydziestych, wytwarzaniem i części do nich zajmowały się się również warsztaty rzemieślnicze. W skład tych zakładów zawierały wykonywane czynności takie jak : galwanizowanie, lakierowanie, tokarstwa drzewnego, tarcz polerskich , kartoników i tym podobnych. Zatrudniono przy tym około 200 pracowników. W 1938 wyprodukowano już w Bydgoszczy blisko 130 tysięcy rowerów co stanowiło 3/5 wszystkich rowerów wykonanych w Polsce w tym roku. Podstawę rozwoju przemysłu rowerowego w Polsce z jego centrum w Bydgoszczy, stworzyły przede wszystkim cztery bydgoskie fabryki rowerów i części rowerowych: "Tornedo" Fabryka rowerów i motocykli. Pomorska fabryka rowerów Willy Jahr, Fabryka wyrobów metalowo-masowych Wacław Milner, Fabryka wyrobów metalowych S.A. "Fema" oraz dwie wytwórnie po za Bydgoskie "Apollo". Wilhelm Tornow po powrocie z zakończonej klęską Niemiec I wojny światowej do Bydgoszczy, przystąpił do rozbudowy warsztatu zlokalizowanego przy ulicy Dworcowej 49 i 51, Od roku 1924 rozpoczął montować pilnie na rynku poszukiwane rowery z części sprowadzonych z Niemiec, do których zaczął sam produkować ramy. w latach 1927-1928 zakład produkował w nim tylko rowery turystyczne damskie i męskie w ilości 35 do 40 dziennie, w kolorze czarnym nazywane "Tornedo" i w kolorze wiśniowym "Orginal Tornedo". Rowery te były montowane na kołach 26 i 28 cali. Obręcze i błotniki dostarczała firma "Apollo" z Czechowic, a szprychy, niple i częściowo łańcuchy "Centra" z Poznania. Nabywane były u Nowackiego, który miał warsztat w Bydgoszczy na ul. Rycerskiej. Piasty, dzwonki, pompki, pedały oraz przekładnie, łańcuchy, szprychy do "Orginal Tornado" sprawdzano z Niemiec. produkcja dochodziła do 100 rowerów dziennie,a w 1938 roku wynosiła 300 - 350 rowerów dziennie. W końcu zmniejszył się import części i zaczęto produkować je w kraju. Pedały, pompki, hamulce, dzwonki i piasty przednie nabywano u Millnera, przekładnie w Femie. Piasty tylne samohamowne sprowadzano z Warszawy - marki AFS firmy A Feingenbaum i Syn. Stale wzrastające zapotrzebowanie na rowery i motorowery, przy braku możliwości dalszej rozbudowy pomieszczeń fabrycznych magazynowych przy ul. Dworcowej i Św Trójcy. zrodziło projekt budowy dużej, nowoczesnej fabryki we wschodniej części miasta w okolicy stacji kolejowej Bielawy. Zakupiony teren pod budowę, zlecono przygotowanie dokumentacji, ale w realizacji tego zamierzenia przeszkodził wybuch II wojny światowej. Druga największa fabryka powstała przy ulicy Petersona. gdzie atualnie znajduje się spółdzielnia "Tryb". POZDRAWIAM WSZYSTKICH DAWID DZIĘKI BYŁEŚ NAPRAWDE POMOCNY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DAWID |
Autor: | DAWID [ czwartek, 17 lut 2011, 10:43 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
![]() Uploaded with ImageShack.us |
Autor: | bunkier [ poniedziałek, 14 mar 2011, 01:18 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Reklama Pomorskiej fabryki rowerów Willy Jahr: http://www.bsmz.org/photogallery.php?photo_id=305 Reklama Fabryki wyrobów metalowo-masowych Wacław Milner: http://www.bsmz.org/photogallery.php?photo_id=316 |
Autor: | MWS [ poniedziałek, 14 mar 2011, 13:07 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Sklep firmowy „Tornedo” - ul Dworcowa. ![]() |
Autor: | Mac [ wtorek, 15 mar 2011, 08:01 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Fabryka "Tornedo" -- 15 mar 2011 -- Tu jeszcze lepsze ![]() |
Autor: | AERO [ środa, 16 mar 2011, 10:21 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Zdjęcia r e w e l a c y j n e. ![]() Nie myślałem , że ktoś posiada zdjęcia tego obiektu. Przy każdej okazji , jako dziecko ( lata 60\70 ) biegałem po widocznym murku , przyległym do chodnika. W tym czasie był to obiekt - filia Rometu. Wyburzony chyba w latach 80\90 Jezdnia górna prowadziła na nieistniejący, ceglany most nad kanałem, a dolna , to początek ul. Nakielskiej , gdzieś na wys. obecnego ZUS-u. W widocznych krzaczkach mieścił się miejski, blaszany szalet. ![]() |
Autor: | DAWID [ wtorek, 21 sie 2012, 08:11 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Dziękuje za wszystkie zdjęcia i wiadomości ,zbieram wszystkie te wiadomości w jednym miejscu jako Wirtualne Muzeum Bydgoskiego przemyslu rowerowego i motocyklowego pod adresem http://www.auto-nostalgia.pl/?page_id=7618 .Jako ciekawostkę podam że skontaktowałem się z wnukiem właściciela Walterem Tornow ale o tym przeczytacie na stronie Teraz mam kolejne pytanie dotyczące innej wytwórni.Szukam jakichkolwiek wiadomości o FABRYCE ROWERÓW REKORD- Willy Jahr P.F.R. Bydgoszcz(Bromberg).Będę wdzięczny za jakakolwiek pomoc. Pozdrawiam Dawid PS.Jeszcze jedno proszę o zaznaczenie budynków należących do fabryki tornedo na tej mapce ![]() |
Autor: | DAWID [ piątek, 24 sie 2012, 08:34 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Dziękuje rewelacyjne materiały,zawsze się zastanawiam gdzie trafiacie na takie cuda ? Pozdrawiam Dawid |
Autor: | Drzewol [ piątek, 24 sie 2012, 17:00 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
DAWID pisze: PS.Jeszcze jedno proszę o zaznaczenie budynków należących do fabryki tornedo na tej mapce Zaznaczać nie będę, bo mógłbym wprowadzić w błąd, ale daję linka do ciekawej "rekonstrukcji" tego miejsca, którą wykonał i wrzucił na innym forum udzielający się także tu użytkownik BYDZIAK1958 (mam nadzieję, że się za to nie obrazi). http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... stcount=51 Tu jeszcze zdjęcie porównawcze tego samego autora (jest też w innym temacie na tym forum, ale tak lepiej mi wkleić): http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=4002 |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ sobota, 25 sie 2012, 10:32 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Drzewol pisze: (...) mam nadzieję, że się za to nie obrazi). ^^^ Zawsze jestem otwarty, a takie pomaganie sobie nad wzajem, może najwyżej cieszyć. ![]() Z pewną nieśmiałością, mogę dodać tu jeszcze ten 'rekonstrukcyjny rysunek', na którym tez widac trochę wspomnianego obiektu. ![]() BYDZIAK 1958 pisze: (...)
A tak oto narysowałem to miejsce niecałe dziesięć lat po zmianach w tamtym miejscu... ![]() Myślę, że w rzeczywistości, ten murek w najwyższym miejscu mógł mieć najwyżej półtora metra, lub nie więcej niż dwa. |
Autor: | BYDZIAK 1958 [ wtorek, 28 sie 2012, 06:36 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
^^^ Możesz ![]() |
Autor: | DAWID [ piątek, 21 wrz 2012, 15:08 ] |
Tytuł: | Re: Fabryki rowerów i motocykli w przedwoennej Bydgoszczy |
Gdzie mieściła się POMORSKA FABRYkA ROWERÓW REKORD- Willy Jahr P.F.R. Bydgoszcz(Bromberg)??????????? Będę wdzięczny za jakakolwiek pomoc. |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |