Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 14 sie 2020, 14:43

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa, 12 mar 2014, 18:43 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6279
Trudne do rozpoznania miejsce na tej pocztówce. Czy to Bydgoszcz? Być może ktoś rozszyfruje opis i tajemnica się wyjaśni. Data korespondencji to, wydaje się 20.1.1963. :?:


Załączniki:
Bromberg.JPG
Bromberg.JPG [ 75.58 KiB | Przeglądany 4228 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 12 mar 2014, 19:29 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5480
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
BYDZIAK 1958 pisze:
Data korespondencji to, wydaje się 20.1.1963. :?:

Raczej 1903


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 12 mar 2014, 19:32 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 6 lis 2012, 20:33
Posty: 170
Tytuł pocztówki głosi: "Na pamiątkę wizyty Cesarza w Bydgoszczy 16.12.1904"

Nie mam pojęcia co jest napisane na samym obrazku. Być może "Der Begrüßung der Kaiser" - powitanie Cesarza. Natomiast pod zdjęciem prawie na pewno jest napisane coś zaczynające się na " König".... czyli Królewskie... pytanie co? Dość długie słowo. Königlichewehramt? Królewskie biuro rekrutacyjne? Mogę tylko domniemywać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 18:57 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6279
^^^ A czy ten 'namiot' stoi na jakimś peronie? Czy tez odnosicie wrażenie, że za nim stoi jakiś pociąg? (Wagony osobowe)


Ewing pisze:
Raczej 1903


^^^ :oops:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 19:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 428
Cytuj:
A czy ten 'namiot' stoi na jakimś peronie?

To chyba nie jest peron i w tym sęk.


Cytuj:
Czy tez odnosicie wrażenie, że za nim stoi jakiś pociąg? (Wagony osobowe)

Oczywiście. Stoi tam „Salonzug” pana Kaiser-a. :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 19:19 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5480
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Czyli wygląda na to, że zbudowali mu peron w formie tego namiotu :)
Pytanie tylko gdzie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 21:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 6 lis 2012, 20:33
Posty: 170
Orszak z Cesarzem szedł ulicą Gdańską w kierunku pomnika Wilhelma na Weltzienplatz (Plac Wolności).

Może to jest na wysokości koszar artyleryjskich, a tam po prawej biegnie ulica Gdańska? Kajzer wtedy tylko by wysiadał i już mógłby iść w kierunku Placu. Niestety nie wiem jak wyglądały wtedy koszary, poza tym że były tam baraki i stajnie, troszkę tylko można wywnioskować ze zdjęć Żydów w zorganizowanym na ich terenie obozie podczas wojny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 13 mar 2014, 22:01 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2721
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Jest to miejsce obecnie między peronami 3 i 4 z prawej strony widać ulicę Dworcową .


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 14 mar 2014, 17:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6279
^^^ Dla mnie, 'to z prawej', wygląda na jakiś wiadukt, albo most. Sugeruje to jego 'cień'...
Ale mogę się mylić..


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 14 mar 2014, 18:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6279
Pierwszy wysoki budynek z lewej, chyba jest 'bliżej' od sąsiedniego mniejszego. Wskazywała by na to wielkość okien. Ale zagadką jest jasny pas (na niebiesko), - rzeka? Usuniecie flagi i wypełnienie tła, też nie pomaga odgadnąć. Poniżej jest może płot...


Załączniki:
cztery szczegóły.JPG
cztery szczegóły.JPG [ 31.54 KiB | Przeglądany 4073 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 14 mar 2014, 22:02 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 6 lis 2012, 20:33
Posty: 170
Wysokością bym się nie sugerował w żadnym wypadku - Prusacy mieli dziwny zwyczaj dorabiania budynkom pięter na pocztówkach ;) Nie był to tak popularny zwyczaj jak wszędobylskie zeppeliny, ale występował. Swego czasu krążyła gdzieś pocztówka z Bydgoszczy z idealnym tego przykładem, ale nie mogę jej teraz znaleźć.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 14 mar 2014, 23:11 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1718
Może te widoki na Nowy Rynek i Pod Blankami są w tym stylu? viewtopic.php?f=67&t=3949&hilit=nowy+rynek#p24738
Dziwią mnie te wysokie budowle. Dziś niczego takiego tam nie ma.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 00:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 6 lis 2012, 20:33
Posty: 170
Hrab pisze:
Może te widoki na Nowy Rynek i Pod Blankami są w tym stylu? viewtopic.php?f=67&t=3949&hilit=nowy+rynek#p24738
Dziwią mnie te wysokie budowle. Dziś niczego takiego tam nie ma.


Byłbym skłonny tak założyć.

Obrazek

1 - skrzydło lewe
2 - budynek
3 - prześwit
4 - budynek po prawej
5 - niższa partia budynku

(Budynek 3d jest nieco przesunięty w lewo od faktycznego położenia.)

Czyli budynek po lewej mógłby być Nowym Rynkiem 6, a po prawej - dawną Dyrekcją Kolei i dzisiejszymi kancelariami. Według mnie pasuje zarówno położenie - tuż przy zalesionej skarpie, w linii prostej od Fary, jak i układ budynków (nieco mi się spłaszczył budynek po lewej, jest szerszy na pocztówce)

Oczywiście po wspomnianym wyżej retuszu. Równie dobrze mogła to być fantazja rysownika, choć w tym miejscu już od 1848 roku był budynek DK.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 00:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1718
Pewnie masz rację. Mnie się wcześniej zwykle wydawało, że jest to widok nad tymi budynkami na obszar Pod Blankami.
Wracając do tematu, obstawiam teren końca ulicy Kościuszki - łąka gdzie obecnie jest Jutrzenka. W dali widać wzgórza myślęcińskie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 15:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6279
A jak myślicie, co to jest po lewej stronie? Jakiś wiadukt, czy coś pochylonego?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 18:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Wiadomo że cesarz Wilhelm II przybył do Bydgoszczy w związku z 200 rocznicą istnienia Grenadier-zu-Pferd-Regiment Freiherr von Derfflinger (Neumärkisches) Nr 3. Pułk ten stacjonował przy Szubińskiej. W tym przypadku mamy jakieś tam tło, jednak należy założyć że wysiadł on gdzieś w rejonie linii Berlin -Bydgoszcz. Z dworcem głównym włącznie.
Z tego okresu zachował się po dziś dzień zapis filmowy. Niestety nie jest on dostępny w sieci.

http://www.film-zeit.de/Film/8259/DIE-2 ... 904/Links/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 20:03 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1718
Cesarz Wilhelm II odbierający 16 grudnia 1904 defiladę regimentu grenadierów na ul. Gdańskiej. Rozpoznajecie jaki to fragment ulicy?
Wiadomo że orszak z cesarzem przybył na Plac Wolności. Ja obstawiałbym, że jednak przyjechał w okolice Gdańskiej. Miał bliżej do celu.


Załączniki:
Cesarz  Bydgoszcz   1904.jpg
Cesarz Bydgoszcz 1904.jpg [ 191.68 KiB | Przeglądany 3972 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 20:24 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5480
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Ta fotka jest kopią zdjęcia z czasopisma widocznego w tym wątku viewtopic.php?f=77&t=4991


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 20:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1718
Zgadza się. To zdjęcia z gazety "Deutsches Volksblatt" Niemiecki Dziennik Ludowy. Podobnie jak kolejna fotka – parada grenadierów na Placu Wolności.
Cesarz nie pojechał do grenadierów na Szubińską. To grenadierzy przybyli na Plac Wolności pod pomnik jego dziadka cesarza. Dlatego zakładam, że wysiadł blisko krzyżówki kolei z Gdańską. Mógł wysiąść na dworcu, ale fotka z „namiotem peronowym” na to nie wskazuje.

Inna sprawa to niezgodność daty w tekście na pocztówce. Jeśli to jest 1903 to coś tu nie gra.


Załączniki:
Parada W II  na PW.jpg
Parada W II na PW.jpg [ 185.08 KiB | Przeglądany 3960 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 15 mar 2014, 20:37 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5480
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Moim zdaniem ten namiot stoi właśnie na rogu Gdańskiej i Kamiennej - widok w stronę Placu Wolności, a po prawej stronie widoczny jest przejazd kolejowy w tym miejscu.
To co w tle wygląda na wzgórza - wydaje mi się, że mogą to być kamienice.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group