O godzinie 8:10 tak jak było to planowane zebraliśmy się w holu głównym dworca PKP.
Po zakupie biletów udaliśmy się na peron, gdzie czkał już na nas transport.
Do Torunia dotarliśmy około godziny 9:30.
Zbiórka
1.
Widok na Dworzec Miasto w Toruniu
2.
Po przejściu kilkudziesięciu metrów dotarliśmy do Bastionu I „Menniczy”
3.
4.Bastion znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO zespołu zabudowy staromiejskiej Torunia pomiędzy ulicami: Wola Zamkowa, Św. Jakuba i Bulwarem Filadelfijskim, zajmuje powierzchnię blisko 1 ha. Powstał w latach 1629-1631, według projektu inżyniera Antoniego Petersena oraz Piotra Moeninga i Kacpra von Wanken zgodnie z zasadami staroholenderskiej szkoły fortyfikacji.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11. Brama Ciemna-XIX wieczna brama, właściwie przelot w murze, zwana Finsteres Thor, czyli Brama Ciemna
12.
13.
14. Ruiny Zamku Krzyżackiego. Obecnie z zamku zachowała się wieża ustępowa zwana "gdaniskiem" oraz fragmenty murów i fundament ośmiobocznej wieży
15. Dwór Mieszczański i Baszta Wartownia
16. W kierunku Bramy Mostowej
17. Stoi u wylotu ul. Mostowej; została zbudowana w 1432 roku przez budowniczego miejskiego, Hansa Gotlanda.
18. Swoją obecną nazwę zaczerpnęła od nieistniejącego już drewnianego mostu. (Zbudowanego w latach 1497-1500, a ostatecznie spalonego w 1877)
19. Widok w kierunku wschodnim
20. Widok w kierunku zachodnim
21. Obok Hotelu Spichrz w kierunku płn
22. Hotel
23. Brama Mostowa od drugiej strony w kierunku Wisły
24. Baszta Żuraw
25. Gotycka baszta zbudowana na przełomie XIII i XIV w., w 1823 połączona z przyległym spichrzem i przebudowana na dźwig. Zachowane oryginalne mechanizmy z czasu przebudowy.
26. Po lewej stronie widoczny Limnigraf czyli budynek do pomiaru stanu wody w Wiśle zbudowany w 1899 roku.
27. Widok w kierunku wschodnim.
28. Brama Żeglarska-Zbudowana w pierwszej połowie XIV w., w XIX w. częściowo rozebrana.
29. Po przejściu przez Bramę.
30. Widok "od wewnątrz".
31. Nieopodal Baszty Gołębnik.
32. Gotycka Baszta z XIV w., w XIX służyła jako gołębnik dla gołębi pocztowych.
33. Hotel Bulwar. Koszary wzniesione w latach 1819-1822 dla oddziałów pruskiej piechoty i artylerii. Do przebudowy na hotel miały strop przeciwbombowy wypełniony piaskiem o grubości 1,6 m.
34. Krata Forteczna, którą zbudowano w celu ochrony zbiornika gazowego przed chociażby sabotażem. Podobno do tej pory nie było chętnych, aby przejść przez ten płot
35. W latach 1921-1938 mieściła się tu pierwsza polska Oficerska Szkoła Marynarki Wojennej.
36. Przechodzimy pod mostem.
37. Grodza V.
38. Zbudowana w latach 1819-24. Służyła do regulacji poziomu fosy zewnętrznej. Zamknięcie zastaw dolnego wylewu powodowało poniesienie lustra wody o około 2 m, do górnego otworu przelewowego.
39. W górnej części dzieła nadbudowano blokhauz ze strzelnicami artyleryjskimi i pomieszczeniami załogi.
40. Nasz Przewodnik- pan Adam. Obecnie w budynku grodzy znajduje się toaleta, za którą trzeba zapłacić uwaga-3 złote
41. Nieistniejący Hotel Kosmos (obecnie budowane tu dwa nowe). Oddany do użytku w 1969 r. Obecnie wyburzony, na jego miejscu powstanie nowy budynek hotelu.
42. Udajemy się w dalszą podróż.
43. Kolejnym celem naszej wędrówki jest Port Zimowy.
44. Port Zimowy-Zbudowany w 1879 roku, jako baza monitorów rzecznych operujących na Wiśle w okolicach Torunia. Obecnie znajduje się tutaj stocznia remontowa dla jednostek śródlądowych.
45. Chwila przerwy.
46. Prowadziła do niego bocznica kolejowa od dworca Toruń Miasto przez Bulwar Filadelfijski.
47. Następny cel wycieczki to Park miejski na Bydgoskim Przedmieściu.
48. Park miejski na Bydgoskim Przedmieściu jest największym parkiem Torunia. Powstał ok. 1822 roku. Posiada charakter naturalnego założenia typu angielskiego z regularnymi układami.
49. Nieczynne glinianki- Dawne wyrobiska iłu neogeńskiego do produkcji cegieł, aktualnie teren rekreacyjny.
50. A tutaj widok z tej ciekawej "konstrukcji".
51. Czas na małe "co nieco".
52. Zdjęcie grupowe. (kogoś chyba zabrakło
)
53. Po około 15 minutowej przerwie idziemy dalej (w tle widoczne Toruńskie Centrum Caritas)
54. Po prawej stronie znajdują się dawne Koszary Ułanów zbudowane w latach 80-tych XIX wieku.
Obecnie budynki mieszkalne.
55. Po lewej stronie (chociaż nie do końca) widoczny Schron piechoty J-18 (A-3), a na wprost jeden z 3 głównych celów naszej wycieczki-Fort IX, następnie VIII i VII, po których oprowadzi nas pan Jerzy
56. Fort IX
57. Fort IX im. Bolesława Chrobrego, wg pruskiej numeracji fort IVa - Heinrich von Plauen.
58. Fort artyleryjski, lata budowy: 1882 - 1885. Powstał w pierwszym etapie budowy pierścienia zewnętrznego Twierdzy jako jedyny wówczas fort pośredni.
59. Obecnie przystosowywany dla potrzeb centrum konferencyjnego. Kolejny cel to Fort VIII.
60. Fort VIII im. Kazimierza Wielkiego, wg. numeracji pruskiej fort IVb im. Herzoga Albrechta. (w tle)
61. Na przeciwko Fortu znajduje się Wał Ochronny zapobiegający ostrzałowi i umożliwiający bezpieczne przedostanie się z jednego miejsca do drugiego.
62. W kierunku Fortu VIII
63. Stoi przed nami otworem- a może zobaczymy co jest w środku
?
64. Po pokonaniu kilku przeszkód dostaliśmy się do wnętrza.
65. Fort pośredni piechoty, rok budowy: 1890 - 1893. Cały dostępny, jednakże b. mocno zniszony, zarówno w wyniku rozbiórki powojennej jak i przez grasującą tam młodzież.
66. Obecnie fort jak i jego otoczenie są w trakcie oczyszczania ze znajdujących się tam śmieci i porastającej fosę roślinności.
67. Wejście do góry-w sumie nie wiem co tam dokładnie było bo nie wchodziłem, ale ponoć "nic ciekawego" ^^
68. To co pozostało za nami.
69. Po przejściu kilkudziesięciu metrów wyszliśmy na zewnątrz, a naszym ostatnim celem został Fort VII.
70. Fort VIII.
71. Śniegu po kolana, w budach basen, a po drodze prawdziwy survival - ale czego nie robi się dla zwiedzania
72.
73. Po naszej lewej stronie znajduje się Schron piechoty J-16, a my w okolicy Aeroklubu kierujemy się dalej.
74. Aeroklub Pomorski
75. Tradytor T-11
76. Kolejny Schron piechoty J-15, Na czole schronu pozostałości stanowisk dla przenośnych wieżyczek pancernych - Fahrpanzerów
77. Jesteśmy już prawie na miejscu.
78. Fort VII im. Tadeusza Kościuszki, wg. pruskiej numeracji fort IV - Friedrich der Grosse
79. Fort główny artyleryjski, zbudowany 1879 - 1884
80. Obecnie miejsce pamięci narodowej (przy lewej kaponierze barkowej)
81. Wstępnie szacowano, że było to miejsce mordu.
82. Jednak informacja ta nie jest w pełni prawdziwa ponieważ to miejsce służyło do przestrzeliwania broni-w odległości 100 metrów ustawiano szczerbinki itp.
83. Kierujemy się po zewnętrznej stronie Fortu.
84.
85. "Wachlarz" - podobno jest to graffiti
86. Widok w stronę powrotną.
87. Kolejne przejście
88. Oficjalne zakończenie wędrówki i chwila przerwy-Korzystając z przerwy kilka osób poszło zobaczyć i sfotografować bramę wjazdową.
89. Ktoś zauważył dzwonek-nie trzeba było długo czekać, aż któryś z nas nie zadzwonił i nie zapytał o możliwość wejścia
90. Widok od wewnątrz.
91. Dzięki uprzejmości strażnika mogliśmy "na szybko" zwiedzić wnętrza.
92.
93.
94.
95.
Po wyjściu spostrzegliśmy się, że reszty grupy nie ma więc ruszyliśmy w planowaną drogę na przystanek 27 z myślą, że już tam ruszyli. Okazało się, że się minęliśmy, a oni szukali nas na miejscu
Na koniec jeszcze nasz pociąg miał opóźnienie około pół godziny, ale wszyscy wrócili do domu "cali i szczęśliwi"
Organizatorem był pan Tomasz Stenka- wycieczka moim zdaniem w pełni udana i cały plan został zrealizowany.
Co do zdjęć to nie są najlepsze ponieważ testowałem konwerter szerokokątny, która na zewnątrz kompletnie się nie nadaje (za dużo wad szkła-ale czego można się spodziewać po takim tanim sprzęcie )
Pozdrawiam
Sebastian Cywiński