Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://www.forum.bsmz.org/ |
|
Rajd Czarnym Szlakiem Fortecznym po Toruniu - 14.02.2010 https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=37&t=1006 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | sebacyw [ niedziela, 14 lut 2010, 20:40 ] |
Tytuł: | Rajd Czarnym Szlakiem Fortecznym po Toruniu - 14.02.2010 |
Witam, Chciałbym zaprezentować "trailer" w postaci trzech zdjęć, które będą zachęceniem do obejrzenia fotorelacji, którą mam zamiar zaprezentować w przyszłym tygodniu (muszę wszystko przygotować) ![]() ![]() ![]() Co do wycieczki- w 100% udana, a atmosfera świetna ![]() P.S. Mam dość długi materiał filmowy-jeżeli tylko znajdę czas to zmontuję całość i wrzucę na forum. pzdr. |
Autor: | aleks [ niedziela, 14 lut 2010, 21:40 ] |
Tytuł: | Re: Rajd Czarnym Szlakiem Fortecznym po Toruniu - 14.02.2010 |
Super! Czekamy na więcej... Przy okazji, rób odstępy pomiędzy zdjęciami ![]() |
Autor: | sebacyw [ wtorek, 16 lut 2010, 14:26 ] |
Tytuł: | Re: Rajd Czarnym Szlakiem Fortecznym po Toruniu - 14.02.2010 |
O godzinie 8:10 tak jak było to planowane zebraliśmy się w holu głównym dworca PKP. Po zakupie biletów udaliśmy się na peron, gdzie czkał już na nas transport. Do Torunia dotarliśmy około godziny 9:30. Zbiórka 1. ![]() Widok na Dworzec Miasto w Toruniu 2. ![]() Po przejściu kilkudziesięciu metrów dotarliśmy do Bastionu I „Menniczy” 3. ![]() 4.Bastion znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO zespołu zabudowy staromiejskiej Torunia pomiędzy ulicami: Wola Zamkowa, Św. Jakuba i Bulwarem Filadelfijskim, zajmuje powierzchnię blisko 1 ha. Powstał w latach 1629-1631, według projektu inżyniera Antoniego Petersena oraz Piotra Moeninga i Kacpra von Wanken zgodnie z zasadami staroholenderskiej szkoły fortyfikacji. ![]() 5. ![]() 6. ![]() 7. ![]() 8. ![]() 9. ![]() 10. ![]() 11. Brama Ciemna-XIX wieczna brama, właściwie przelot w murze, zwana Finsteres Thor, czyli Brama Ciemna ![]() 12. ![]() 13. ![]() 14. Ruiny Zamku Krzyżackiego. Obecnie z zamku zachowała się wieża ustępowa zwana "gdaniskiem" oraz fragmenty murów i fundament ośmiobocznej wieży ![]() 15. Dwór Mieszczański i Baszta Wartownia ![]() 16. W kierunku Bramy Mostowej ![]() 17. Stoi u wylotu ul. Mostowej; została zbudowana w 1432 roku przez budowniczego miejskiego, Hansa Gotlanda. ![]() 18. Swoją obecną nazwę zaczerpnęła od nieistniejącego już drewnianego mostu. (Zbudowanego w latach 1497-1500, a ostatecznie spalonego w 1877) ![]() 19. Widok w kierunku wschodnim ![]() 20. Widok w kierunku zachodnim ![]() 21. Obok Hotelu Spichrz w kierunku płn ![]() 22. Hotel ![]() 23. Brama Mostowa od drugiej strony w kierunku Wisły ![]() 24. Baszta Żuraw ![]() 25. Gotycka baszta zbudowana na przełomie XIII i XIV w., w 1823 połączona z przyległym spichrzem i przebudowana na dźwig. Zachowane oryginalne mechanizmy z czasu przebudowy. ![]() 26. Po lewej stronie widoczny Limnigraf czyli budynek do pomiaru stanu wody w Wiśle zbudowany w 1899 roku. ![]() 27. Widok w kierunku wschodnim. ![]() 28. Brama Żeglarska-Zbudowana w pierwszej połowie XIV w., w XIX w. częściowo rozebrana. ![]() 29. Po przejściu przez Bramę. ![]() 30. Widok "od wewnątrz". ![]() 31. Nieopodal Baszty Gołębnik. ![]() 32. Gotycka Baszta z XIV w., w XIX służyła jako gołębnik dla gołębi pocztowych. ![]() 33. Hotel Bulwar. Koszary wzniesione w latach 1819-1822 dla oddziałów pruskiej piechoty i artylerii. Do przebudowy na hotel miały strop przeciwbombowy wypełniony piaskiem o grubości 1,6 m. ![]() 34. Krata Forteczna, którą zbudowano w celu ochrony zbiornika gazowego przed chociażby sabotażem. Podobno do tej pory nie było chętnych, aby przejść przez ten płot ![]() ![]() 35. W latach 1921-1938 mieściła się tu pierwsza polska Oficerska Szkoła Marynarki Wojennej. ![]() 36. Przechodzimy pod mostem. ![]() 37. Grodza V. ![]() 38. Zbudowana w latach 1819-24. Służyła do regulacji poziomu fosy zewnętrznej. Zamknięcie zastaw dolnego wylewu powodowało poniesienie lustra wody o około 2 m, do górnego otworu przelewowego. ![]() 39. W górnej części dzieła nadbudowano blokhauz ze strzelnicami artyleryjskimi i pomieszczeniami załogi. ![]() 40. Nasz Przewodnik- pan Adam. Obecnie w budynku grodzy znajduje się toaleta, za którą trzeba zapłacić uwaga-3 złote ![]() ![]() 41. Nieistniejący Hotel Kosmos (obecnie budowane tu dwa nowe). Oddany do użytku w 1969 r. Obecnie wyburzony, na jego miejscu powstanie nowy budynek hotelu. ![]() 42. Udajemy się w dalszą podróż. ![]() 43. Kolejnym celem naszej wędrówki jest Port Zimowy. ![]() 44. Port Zimowy-Zbudowany w 1879 roku, jako baza monitorów rzecznych operujących na Wiśle w okolicach Torunia. Obecnie znajduje się tutaj stocznia remontowa dla jednostek śródlądowych. ![]() 45. Chwila przerwy. ![]() 46. Prowadziła do niego bocznica kolejowa od dworca Toruń Miasto przez Bulwar Filadelfijski. ![]() 47. Następny cel wycieczki to Park miejski na Bydgoskim Przedmieściu. ![]() 48. Park miejski na Bydgoskim Przedmieściu jest największym parkiem Torunia. Powstał ok. 1822 roku. Posiada charakter naturalnego założenia typu angielskiego z regularnymi układami. ![]() 49. Nieczynne glinianki- Dawne wyrobiska iłu neogeńskiego do produkcji cegieł, aktualnie teren rekreacyjny. ![]() 50. A tutaj widok z tej ciekawej "konstrukcji". ![]() 51. Czas na małe "co nieco". ![]() 52. Zdjęcie grupowe. (kogoś chyba zabrakło ![]() ![]() 53. Po około 15 minutowej przerwie idziemy dalej (w tle widoczne Toruńskie Centrum Caritas) ![]() 54. Po prawej stronie znajdują się dawne Koszary Ułanów zbudowane w latach 80-tych XIX wieku. Obecnie budynki mieszkalne. ![]() 55. Po lewej stronie (chociaż nie do końca) widoczny Schron piechoty J-18 (A-3), a na wprost jeden z 3 głównych celów naszej wycieczki-Fort IX, następnie VIII i VII, po których oprowadzi nas pan Jerzy ![]() 56. Fort IX ![]() 57. Fort IX im. Bolesława Chrobrego, wg pruskiej numeracji fort IVa - Heinrich von Plauen. ![]() 58. Fort artyleryjski, lata budowy: 1882 - 1885. Powstał w pierwszym etapie budowy pierścienia zewnętrznego Twierdzy jako jedyny wówczas fort pośredni. ![]() 59. Obecnie przystosowywany dla potrzeb centrum konferencyjnego. Kolejny cel to Fort VIII. ![]() 60. Fort VIII im. Kazimierza Wielkiego, wg. numeracji pruskiej fort IVb im. Herzoga Albrechta. (w tle) ![]() 61. Na przeciwko Fortu znajduje się Wał Ochronny zapobiegający ostrzałowi i umożliwiający bezpieczne przedostanie się z jednego miejsca do drugiego. ![]() 62. W kierunku Fortu VIII ![]() 63. Stoi przed nami otworem- a może zobaczymy co jest w środku ![]() ![]() 64. Po pokonaniu kilku przeszkód dostaliśmy się do wnętrza. ![]() 65. Fort pośredni piechoty, rok budowy: 1890 - 1893. Cały dostępny, jednakże b. mocno zniszony, zarówno w wyniku rozbiórki powojennej jak i przez grasującą tam młodzież. ![]() 66. Obecnie fort jak i jego otoczenie są w trakcie oczyszczania ze znajdujących się tam śmieci i porastającej fosę roślinności. ![]() 67. Wejście do góry-w sumie nie wiem co tam dokładnie było bo nie wchodziłem, ale ponoć "nic ciekawego" ^^ ![]() 68. To co pozostało za nami. ![]() 69. Po przejściu kilkudziesięciu metrów wyszliśmy na zewnątrz, a naszym ostatnim celem został Fort VII. ![]() 70. Fort VIII. ![]() 71. Śniegu po kolana, w budach basen, a po drodze prawdziwy survival - ale czego nie robi się dla zwiedzania ![]() ![]() 72. ![]() 73. Po naszej lewej stronie znajduje się Schron piechoty J-16, a my w okolicy Aeroklubu kierujemy się dalej. ![]() 74. Aeroklub Pomorski ![]() 75. Tradytor T-11 ![]() 76. Kolejny Schron piechoty J-15, Na czole schronu pozostałości stanowisk dla przenośnych wieżyczek pancernych - Fahrpanzerów ![]() 77. Jesteśmy już prawie na miejscu. ![]() 78. Fort VII im. Tadeusza Kościuszki, wg. pruskiej numeracji fort IV - Friedrich der Grosse ![]() 79. Fort główny artyleryjski, zbudowany 1879 - 1884 ![]() 80. Obecnie miejsce pamięci narodowej (przy lewej kaponierze barkowej) ![]() 81. Wstępnie szacowano, że było to miejsce mordu. ![]() 82. Jednak informacja ta nie jest w pełni prawdziwa ponieważ to miejsce służyło do przestrzeliwania broni-w odległości 100 metrów ustawiano szczerbinki itp. ![]() 83. Kierujemy się po zewnętrznej stronie Fortu. ![]() 84. ![]() 85. "Wachlarz" - podobno jest to graffiti ![]() ![]() 86. Widok w stronę powrotną. ![]() 87. Kolejne przejście ![]() 88. Oficjalne zakończenie wędrówki i chwila przerwy-Korzystając z przerwy kilka osób poszło zobaczyć i sfotografować bramę wjazdową. ![]() 89. Ktoś zauważył dzwonek-nie trzeba było długo czekać, aż któryś z nas nie zadzwonił i nie zapytał o możliwość wejścia ![]() ![]() 90. Widok od wewnątrz. ![]() 91. Dzięki uprzejmości strażnika mogliśmy "na szybko" zwiedzić wnętrza. ![]() 92. ![]() 93. ![]() 94. ![]() 95. ![]() Po wyjściu spostrzegliśmy się, że reszty grupy nie ma więc ruszyliśmy w planowaną drogę na przystanek 27 z myślą, że już tam ruszyli. Okazało się, że się minęliśmy, a oni szukali nas na miejscu ![]() Na koniec jeszcze nasz pociąg miał opóźnienie około pół godziny, ale wszyscy wrócili do domu "cali i szczęśliwi" ![]() Organizatorem był pan Tomasz Stenka- wycieczka moim zdaniem w pełni udana i cały plan został zrealizowany. Co do zdjęć to nie są najlepsze ponieważ testowałem konwerter szerokokątny, która na zewnątrz kompletnie się nie nadaje (za dużo wad szkła-ale czego można się spodziewać po takim tanim sprzęcie ) Pozdrawiam Sebastian Cywiński |
Autor: | Marcin [ wtorek, 16 lut 2010, 20:19 ] |
Tytuł: | Re: Rajd Czarnym Szlakiem Fortecznym po Toruniu - 14.02.2010 |
fajne foty ![]() żałuję że nie mogłem być, po zdjęciach widać że wycieczka była arcyciekawa. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |