Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest sobota, 20 kwie 2024, 00:11

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 4 paź 2010, 18:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 545
Lokalizacja: Bydgoszcz
Tak w 1943 na Bydgoszcz był wielki nalot. A tak serio

Nad Bydgoszcz nadleciał jeden rosyjski zabłąkany samolot. Z braku targetu zrzucił bomby gdzie popadło. Zapewne chciał trafić w tory kolejowe i mostek nad ulicą Grunwaldzką, jednakże z braku celności ( z tego co wiem lot odbywał się na pułapie 3-3 tys metrów) trafił w budynek przy ulicy grunwaldzkiej 92.

Zgineła wtedy 1 polska rodzina i ktoś jeszcze. Niemcy urządzili polskiej rodzinie uroczysty propagandowy pogrzeb. trumny polaków były okryte niemiecką flagą.

Jarku jeśli chcesz to moge odszukać bodajże dwa artykuły w tym jeden wspomnieniowy mieszkańca grunwaldzkiej na ten temat.

Co do nalotu na DAG to nie ma tam żadnej wzmianki.

-- poniedziałek, 4 paź 2010, 19:42 --

A co do DAG jeszcze to wątpię aby był to nalot. Możliwe, że Niemcy próbowali zatuszować swoją pomyłkę lub działania dywersyjne siatki konspiracyjnej znajdującej się na obiekcie. Na pewno nalot był dla nich tematem mniej śliskim.

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 4 paź 2010, 19:16 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podejrzewałem że chodzi o tego „ruska” ale nie byłem pewien, teraz już jestem. Temat znam.

Niemiecka propaganda wszystko wyolbrzymiała i dla nich jeden samolot to cała eskadra :)
Oczywiście że nie było nalotów na D.A.G. W sierpniu 1944 roku zrobiono zdjęcie lotnicze zakładu i zaznaczono strzałką target. Poczyniono przygotowania do bombardowania ale to wszystko.
Rozmawiałem że świadkiem który sypał piasek do kalamitek w celu „lepszego” smarowania łożysk kół cystern. Ciekawostką jest to że zapisywał sobie numery cystern które „podsypał” i cieszył się że przez dłuższy czas ta cysterna nie powracała do zakładu. W razie wpadki, przez notes w którym były zapisane numery mógł już do domu nie wrócić. Notes zachował się do dnia dzisiejszego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 paź 2010, 17:22 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 545
Lokalizacja: Bydgoszcz
a ja mam pytanie tak trochę z innej beczki czy wiadomo coś nowego o książce Pana Pszczółkowskiego??

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 paź 2010, 19:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Krzysztof Drozdowski:

"Nad Bydgoszcz nadleciał jeden rosyjski zabłąkany samolot. Z braku targetu zrzucił bomby gdzie popadło. Zapewne chciał trafić w tory kolejowe i mostek nad ulicą Grunwaldzką, jednakże z braku celności ( z tego co wiem lot odbywał się na pułapie 3-3 tys metrów) trafił w budynek przy ulicy grunwaldzkiej 92."

Jeden sowiecki samolot, miał nadlecieć nad Bydgoszcz w 1943 roku ???!!! Jakiego typu ? Bombowiec ? Rozpoznawczy ? To chyba jest żart, albo informacja jest nie do końca sprawdzona.
Inna sprawa, jeżeli cala akcja miałaby miejsce w drugiej połowie 44'.
Drugą sprawą jest cel jaki miałby być bombardowany. Linia kolejowa, lub most na Grunwaldzkiej ?!
Zakładając, że leciał od wschodu, to wybór celów, był znacznie większy a szanse na celny atak większe. Dziwna sprawa z tym nalotem. Jednak do wyjaśnienia, jak sądzę, bo lokalny "Deutsche Rundschau" z 1943 musiał o tym napisać !
Jeżeli mógłbym prosić o jakieś konkretne dowody, prócz relacji świadków, to będę wielce rad.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 paź 2010, 22:19 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
W tej chwili jedynym dowodem który posiadam to niemiecki raport w którym podana jest data nalotu. Trzeba zajrzeć do "Deutsche Rundschau", być może będzie jakaś informacja o tym incydencie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 paź 2010, 08:40 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Sowiecki DB-3 w 1943r. raczej dokulałby się do Bydgoszczy, skoro te samoloty już przed 1943r. miały na koncie propagandowe bombardowanie Berlina.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 paź 2010, 15:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Taak, DB-3 w 1943 :D Ile ich wówczas zostało w pierwszej linii ;) No i Bydgoszcz, to przecież żaden cel, gdzie nam do Berlina....no i nad Berlin wypuszczały się też TB-7, przy czym zasięg obu maszyn oscylował w granicach 4 do 5 tys. km. Jednak nie o zasięg tu chodzi, tylko o możliwości operacyjne Rosjan w omawianym okresie. Ale temat jest ciekawy i na pewno rozwojowy. Równie istotne jest to, że zakłady Nobla, nie podały ofiarą nalotu sił amerykańsko- angielskich. Czy są jakieś fotki z lotów rozpoznawczych z lat 1943-45 ???


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 paź 2010, 15:39 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 1102
Ja znalazlem tylko cos o nalocie 60 samolotow sowieckich...ale nie wiem z ktorego to jest roku w tytule jest "Juli-September 1941, Teil 2" (?!)
http://books.google.de/books?id=JAVoAAA ... CCkQ6AEwAA


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 paź 2010, 17:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
seth pisze:
Równie istotne jest to, że zakłady Nobla, nie podały ofiarą nalotu sił amerykańsko- angielskich.

Wiem, że nie na temat i nie w tym dziale, ale chciałem napisać, jakie były struktury organizacyjne i dlaczego bydgoskiego zakładu nie zbombardowano.
Po zajęciu Bydgoszczy przez Niemców decyzja o budowie i lokalizacji zakładu została podjęta w ciągu 8 tygodni i w listopadzie 1939 roku zaczęto prace przy wytyczaniu i ogradzaniu terenu zakładu. Zleceniodawcą było Naczelne Dowództwo Wojsk Lądowych (OKH - Oberkommando des Heeres) gdzie D.A.G.(Dynamit Aktiengesellschaft) wykonuje projekty, a firma Montan(Montan Industriewerke GmbH) zajmuje się budową. Montan zatrudnia do budowy firmy prywatne, D.A.G. tworzy spółkę Fabrik Bromberg, która dzierżawi teren i nieruchomości od firmy Montan. Nad tym wszystkim jest jeszcze IG Farben(Interessengemeinschaft der Farbenindustrie) jeden z największych koncernów przemysłu chemicznego w tamtych czasach. IG Farben ma 61 % udziałów w D.A.G. (dane z 1942 roku) I być może jest odpowiedź na pytanie, dlaczego alianci nie bombardowali bydgoskiego zakładu, dlatego że udziały w IG Farben mieli Amerykanie. Drugi powód to duża liczba pracowników przymusowych oraz jeńców wojennych(Anglicy, Włosi, Rosjanie, Belgowie), którzy mieszkali w obozach zlokalizowanych przy bramach wjazdowych na zakład. No i po trzecie, zakład był w budowie, założenia produkcyjne nie zostały w pełni zrealizowane.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 paź 2010, 19:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
...jest to jak najbardziej na temat......wszak piszemy o nalotach na Bydgoszcz, o przyczynach i skutkach.....

Planiści alianccy zwykle zakładali, że nalot będzie celny, a straty wśród pracowników cudzoziemskich będą nikłe. Jak wiemy, bywało różnie, bowiem ówczesny sposób bombardowań daleki był do doskonałości. Nawet to, że właścicielem części udziałów byli Amerykanie, nie wykluczał ataku na ten obiekt. Fabryki koncernu IG Farben były bombardowane bez pardonu, jako ważne obiekty strategiczne. Najciekawsze jest jednak to, że D.A.G była de facto inwestycją nie ukończoną, co, być może jest najistotniejszym powodem zaniechania nalotu.
Tym niemniej Twoja informacja, jest bardzo ciekawa.....no i drążmy ten temat dalej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 paź 2010, 07:14 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 15 sty 2009, 00:00
Posty: 458
Wracając jeszcze do ,,nalotu" z 1943 roku
W kwietniu i maju 1943 roku, w związku z przygotowaniami do kampanii letniej na froncie wschodnim, radzieckie lotnictwo dalekiego zasięgu przystąpiło do bombardowania obiektów na głębokim zapleczu nieprzyjaciela - głównym celem były węzły i stacje kolejowe oraz skupienia transportów wojskowych. W ramach akcji przeprowadzono kilkanaście nocnych nalotów na okręg Gdańsk – Prusy Zachodnie, bombardowano również Królewiec i Tylżę. Niemcy akcje takie określali jako loty nękające (Störflüge) - Deutsche Rundschau, 16.04.1943, nr 90, s. 3. Prawdopodobnie jedna z takich maszyn nocą z 14 na 15 kwietnia 1943, około północy, zrzuciła kilka bomb w rejon torów kolejowych na Okolu.
Z całą pewnością bomby zrzucił jeden samolot. Niemcy ogłosili, że była to maszyna angielska, wszystko wskazuje jednak na samolot radziecki. Około północy linią kolejową przy ulicy Grunwaldzkiej przejeżdżał planowy pociąg pasażerski relacji Bydgoszcz – Nakło. Jest prawdopodobne, że załoga samolotu zabłądziła, a widząc pod sobą arterię kolejową z poruszającym się pociągiem postanowiła skorzystać z nadarzającej się okazji i zrzuciła swój ładunek. Bydgoszcz, jako ważny węzeł transportowy, mogła być również celem zapasowym, przeznaczonym do zbombardowania w przypadku nie osiągnięcia celu głównego. Należy dodać, że tej nocy żaden z alianckich samolotów nie operował nad obszarem Polski; wszystkie zaangażowane były do akcji nad zachodnią Francją.
W wyniku nalotu zburzone zostały cztery parterowe domy mieszkalne na ulicy Grunwaldzkiej, o numerach 91, 95, 99 i 103 - łącznie zginęło wówczas 8 osób. Uroczystości pogrzebowe odbyły się 17.04.1943 roku na Nowym Rynku. Zmarłych żegnano z pełnym ceremoniałem - cztery trumny nakryte były flagami ze swastyką, ze specjalnego podium przemówienia wygłosili kreisleiter Rampf i prezydent miasta Ernst. Nie obyło się bez odśpiewania patriotycznych pieśni, z nieodłącznym w takich wypadkach ,,Ich hatt’ einen Kameraden” - Deutsche Rundschau, 19.04.1943, nr 92, s. 3.
Sulima - Kamiński z ironią zauważa, że zabitymi byli wyłącznie Polacy. Na okazały hitlerowski pogrzeb należy zatem patrzeć jako na kolejny smutny chichot historii

_________________
,,Powiedziałem im również, aby nie pracowali w firmach produkujących narzędzia mordu i żeby wyrażali pogardę dla ludzi, którzy myślą, że takie narzędzia są nam potrzebne" - Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer pięć


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 paź 2010, 09:20 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jeżeli bomby zostały zrzucone w pobliżu węzła kolejowego na Okolu to w takim razie odłamki mogły uszkodzić cysterny, które należały do D.A.G.
Robert, czy w „Deutsche Rundschau” jest wzmianka o zniszczeniu mienia kolejowego ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 paź 2010, 10:33 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Seth, co to za śmichy z ilości DB-3 w pierwszej linii w 1943? A jakie samoloty przez całą wojnę stanowiły podstawę lotnictwa bombowego dalekiego zasięgu? DB-3F/Ił-4. Chyba, że chodzi Ci o egzemplarze z pierwszych wersji jeszcze z lat 30tych....
Według rosyjskich źródeł od 1942 trwały naloty radzieckich bombowców na Gdańsk, Królewiec, Bukareszt itp. Naloty na Berlin miały miejsce już w okresie sierpień/wrzesień 1941. Po początkowym okresie nalotów "propagandowych" skupiono sie na nocnych nalotach na węzły kolejowe, lotniska i inne tego typu obiekty.
Może jako cel zapasowy dla Gdańska była Bydgoszcz jako ważny węzeł kolejowy na osi wschód-zachód i północ-południe.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 paź 2010, 12:24 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 15 sty 2009, 00:00
Posty: 458
Bomby trafiły wyłącznie w budynki mieszkalne - w gazecie nie ma wzmianki o uszkodzeniu czegokolwiek innego. Potwierdzają to również relacje świadków.
Według źródeł radzieckich, samą wiosną 1943 roku lotnictwo dalekiego zasięgu wykonało ponad tysiąc lotów bojowych. Zgadzam się z WDW, że niedoceniamy skali działań lotnictwa radzieckiego w tym etapie wojny.
Mimo niedostatku sprzętu, mankamentów technicznych i nierównego wyszkolenia załóg, samoloty z czerwonymi gwiazdami zdolne były do wykonywania ekstremalnie trudnych lotów na dalekim zapleczu nieprzyjaciela. Polecam choćby książkę Siergieja Uszakowa ,,Lotnicy dalekiego zasięgu"

_________________
,,Powiedziałem im również, aby nie pracowali w firmach produkujących narzędzia mordu i żeby wyrażali pogardę dla ludzi, którzy myślą, że takie narzędzia są nam potrzebne" - Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer pięć


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 paź 2010, 17:53 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
Dziękuję Robercie za tą wyczerpującą informację.....
Przewrotna historia przyniosła Bydgoszczy dwa naloty w których były ofiary, ten z 2 września 39' i ten z 14/15 kwietnia 43' oba niejako przez ....pomyłkę......


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 paź 2010, 19:01 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
No dobrze, ale co z nalotem z 23.07.1943 roku. Czyżby coś źle przetłumaczyłem ?

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 paź 2010, 19:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53
Posty: 2097
....i robi się coraz ciekawiej :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 1 lis 2010, 17:50 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 545
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jeśli chodzi o naloty wrześniowe to właśnie na wrzesień przygotowywana jest publikacja dwóch historyków, w której jeden z rozdziałów będzie traktował o tychże nalotach. Będzie również zamieszczone zdjęcie o którym kiedyś wspomniałem. Jak dojdzie do ustalenia konkretnej daty to podam na forum.

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 19 lis 2010, 17:04 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 5 sty 2009, 00:00
Posty: 4
Pewnych informacji nt. tych bombardowań♦ możesz zaczerpnąc w ksiązeczce ""Bydgoski Wrzesień" autorstwa Franciszka Bernasia i Julitty Mikulskiej - Bernaś wydanej przez wydawnictwo "Ksiązka i Wiedza" w 1968 roku.
Mam nadzieję, ze informacja się przyda. Pozdrawiam Kafar

_________________
Lekarze i generałowie wchodza do nieba wejściem dla dostawców towaru.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 21 lis 2010, 12:02 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Dziękuję za informację. Postaram się dotrzeć do tej publikacji.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group