Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER" https://www.forum.bsmz.org/ |
|
Parowóz w Krzyżu https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=71&t=7548 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | wichura [ piątek, 12 cze 2015, 22:29 ] | ||
Tytuł: | Parowóz w Krzyżu | ||
Gdzie stoi ten? Proszę podać nazwę stacji (bo znając Was zaraz przeczytam, że "na trawniku" albo pod drzewem" tudzież "na świeżym powietrzu" ![]()
|
Autor: | BYDZIAK 1958 [ sobota, 13 cze 2015, 07:16 ] |
Tytuł: | Re: Z cyklu "parozwozy świata" |
Ale nie zaproponowałeś tego najważniejszego wariantu. Że ta Oelka stoi 'na torze'. ![]() |
Autor: | wichura [ sobota, 13 cze 2015, 22:25 ] | ||
Tytuł: | Re: Z cyklu "parozwozy świata" | ||
BYDZIAK 1958 pisze: Ale nie zaproponowałeś tego najważniejszego wariantu. Że ta Oelka stoi 'na torze'. ![]() Bo to była najbardziej oczywista odpowiedź i byłem ciekaw kto się wyrwie ![]() ![]()
|
Autor: | jaras [ niedziela, 14 cze 2015, 15:47 ] |
Tytuł: | Re: Z cyklu "parozwozy świata" |
Tczew |
Autor: | wichura [ poniedziałek, 15 cze 2015, 22:16 ] | ||
Tytuł: | Re: Z cyklu "parozwozy świata" | ||
W Tczewie dosłownie 100 metrów od parowozu nie mamy takich charakterystycznych zabudowań. Tak więc bawimy się dalej ![]()
|
Autor: | WDW [ wtorek, 16 cze 2015, 21:01 ] |
Tytuł: | Re: Z cyklu "parozwozy świata" |
Stacja Krzyż? |
Autor: | Misia [ środa, 17 cze 2015, 14:01 ] |
Tytuł: | Re: Z cyklu "parozwozy świata" |
Tez obstawiam Krzyż. |
Autor: | wichura [ środa, 17 cze 2015, 20:45 ] | ||||
Tytuł: | Re: Z cyklu "parozwozy świata" | ||||
Tak to Krzyż. Kiedyś stacja bardzo ściśle związana z Bydgoszczą. W zasadzie mylnie się uważa, że rozwój Krzyża był związany z budową linii kolejowej z Berlina do Bydgoszczy. Wówczas była tu wioseczka, a właściwie nawet nie bezpośrednio przy stacji, a kawałek dalej. Osada kolejowa powstała po wybudowaniu linii z Poznania do Szczecina bo wówczas w miejscu przecięcia się obu linii powstała jedna z pierwszych stacji węzłowych na terytorium obecnej Polski. Po północnej stronie stacji powstała osada kolejowa, której terytorium szybko zabudowano w takim stylu, jak pokazuje to jedno z poniższych (i powyższych) zdjęć. Obecnie niestety zelektryfikowana jest jedynie trasa do Poznania i Szczecina. Odcinek do Piły i w przeciwnym kierunku (Gorzów Wlkp, Kostrzyn, Berlin) - nie jest. Zresztą w 1989 r. były plany elektryfikacji torów między Piłą a Krzyżem. Upadek PRL zniweczył jednak te plany. A szkoda... Pamiętam, jak w latach 90 - tych dwa pospieszne do Szczecina traciły 40 minut. Najpierw w Pile zmieniano elektrowóz jadący od strony Bydgoszczy (Olsztyna, Warszawy, Łodzi), by następnie w Krzyżu znów odczepiać spalinówkę na rzecz elektrowozu ciągnącego dalej skład do Szczecina. W tej chwili marszałkowie nie mogą się dogadać ze sobą na temat finansowania połączeń i istnieje groźba całkowitego wstrzymania połączeń na odcinku Piła - Krzyż, co z punktu widzenia bydgoszczan byłoby bardzo niekorzystne bo utrudni nam sprawny dojazd do Berlina, Szczecina czy Gorzowa. A największym paradoksem jest fakt, że pociągi na tej trasie jeżdżą tak zapełnione, że pasażerowie nawet na stojąco jeżdżą... Kolejny przykład na bezsens podziału dzielnicowego Polski i zbyt wielkiej władzy i braku odpowiedzialności za nią marszałków. A wracając do Krzyża Wlkp. (bo tak jest oficjalna nazwa miejscowości) to parowóz na dworcu ma symbolizować czasy świetności stacji oraz przypominać o korzeniach samego miasteczka, którego nawet nazwa ewidentnie przypomina o kolejarskiej genezie. I jeszcze na marginesie. Nigdy nie pojmowałem logiki, jaką się kierują przepisy kolejowe przy numeracji torów. Bo koło siebie mogą być tory o odległych numerach, ale oczywiście w Krzyżu nie ma przeszło stu torów na dworcu bo stacja musiałaby mieć z kilometr szerokości chyba wówczas ![]()
|
Autor: | jaras [ wtorek, 3 sty 2017, 00:36 ] |
Tytuł: | Re: Parowóz w Krzyżu |
Ol59-92 |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. [letni] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |