Kapitalizm ma to do siebie, iż problemem dużym nie są dla niego granice państwa, a co dopiero miasta. Dziś zakład działa w jednym mieście, jutro podejmuje decyzje o rozpoczęciu działalności w innym. Pytanie czy kończąc działalność pozostawi po sobie zabytki czy też je wcześniej zniszczy. Nie twierdzę, że w Bydgoszczy tak być musi, ale znam przypadek w moim mieście, w którym w dawnym ZNTK umiejscowiono inną nowoczesną produkcję. Obiekty przystosowano do niej po czym zakład przeniesiono do innego miasta, a gasząć działalność wyburzono część budynków. Więć w tej chwili po przebudowie trudnym jest powrót do działalnośći zakładów kolejowych, a także nikt się nie wyryawa do prowadzenia innej działalności produkcyjnej. A również i nam obiecywano wiele miejsc pracy. Taki już jest współczesny kapitalizm. Najpierw oczekuje dogodnych warunków do działania, a gdy wyczuje inne dogodniejsze miejsce to bez sentymentów działalność tą przenosi.
A co z przypadkiem, w którym w sposób niezawiniony przez Pesę działalności należało zaprzestać? Kryzys, bakrutcwa etc.,itp.?
Dla Bydgoszczy oznaczałoby to i brak zakładów kolejowych i brak zabytku jakim jest parowozownia. Skąd ta krótkowzroczność? Skąd tak głębokie przekonanie, iż Pesa w Bydgoszczy będzie trwać wiecznie? Nie żal w takim przypadku zabytku? Z całym szacunkiem do Bydgoszczy, ale nie kojarzę by obfitowała ona w wyjątkowe obiekty? Powtarzam: nie posądzam Pesy o chęć wygaszenia produkcji, ale takowego wariantu nie można wykluczyć?
Pesę o zamiary wygaszania działalności nie podejrzewam. Uświadamiam tylko alterntyny scenariusz.Życzę oczywiście Bydgoszczy wielu miejsc pracy! Życzę oczywiście prężnie działających zakładów Pesy! Powyższę wywody miał być tylko polemikę z przyjętym chyba przez niektórych dogmatem, iż dany zakład prowadzić działalność będzie wiecznie. Chciałem uświadomić, że tak być nie musi i żal wówczas może być zabytku.
Mimo tego popieram pomysł przeniesienia obiektu jeśli miałoby to być koniecznym. I wówczas i wilk i syty i owca cała. Mam nadzieję, że grono Polaków znajdzie szybkie rozwiązanie, podejmie niezwłoczne decyzję i co najważniejsze szybko je wykona, tak by ocalały budynek w pełnej krasie poprzez łatwy dostęp do niego cieszył wielu.
A dla ostudzenia emocji i pokazania jak imponującą może być okrągła parowozownia ten oto link:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27531.1150Szkoda tylko, że w takiej a nie innej skali.
