Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 12:25

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
Post: poniedziałek, 16 kwie 2012, 15:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Pociąg specjalny KO-PIERNIK to impreza turystyczna wzdłuż Wisły na trasie Toruń
- Chełmża - Unisław - Bydgoszcz - Solec Kujawski - Toruń.

Wyjątkowy skład prowadziła lokomotywa parowa z serii Pm36, czyli "Piękna Helena", którą mogliśmy podziwiać w Bydgoszczy w lipcu 2011 roku

W sobotę 14 kwietnia 2012 na bydgoskim dworcu kolejowym od godziny 14. zaczęli gromadzić się ludzie zainteresowani powitaniem tego okazjonalnego składu.

http://www.bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszc ... _dymu.html

1Obrazek


2Obrazek


3Obrazek


4Obrazek


5Obrazek


6Obrazek


7[img]http://fotoforum.gazeta.pl/photo/5/xc/wd/tmln/TQgbjsATTrJZbBKh7X.jpg[/img


8Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 16 kwie 2012, 15:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 14 lis 2011, 00:33
Posty: 75
Jedna fotka "Pięknej Heleny" ode mnie :D

Obrazek

_________________
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 16 kwie 2012, 20:24 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
W całej okazałości nasza piękna
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 kwie 2012, 07:50 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 290
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
Z przejazdu pociągu przez Fordon (okolice przystanku Bydgoszcz Akademia).

1.
Obrazek
2.
Obrazek
3.
Obrazek
4.
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 17 kwie 2012, 19:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Nie dość że się spóźniła to jeszcze się odwróciła :) Łapałem ją na Stacji Bydgoszcz Łęgnowo.

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 kwie 2012, 20:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Dziś - 19 kwietnia 2012 – w godzinach porannych, na dworcu głównym w Poznaniu, zrobiłem zdjęcie parowozu Pm 36 podłączonego do pociągu osobowego Poznań – Wolsztyn i szykującego się do odjazdu. To chyba ta sama Piękna Helena, a pociąg zwykły – rejsowy, nie specjalny. Staruszka się napracuje. Ciągle pod parą.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 kwie 2012, 21:36 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 15 maja 2011, 15:53
Posty: 96
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ta sama - jedyna w swoim rodzaju:) Dobrze widzieć ją wciąż na szlaku :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 19 kwie 2012, 22:17 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 14 lis 2011, 00:33
Posty: 75
kris_bdg pisze:
Ta sama - jedyna w swoim rodzaju:) Dobrze widzieć ją wciąż na szlaku :)

Dobrze ja widzieć i dobrze skorzystać z przejażdżki póki można :)

Pozwolę sobie coś zacytować co nie napawa zbytnio optymizmem :cry:

Cytuj:
Za dwa-trzy tygodnie kończy się rewizja zewnętrzna tego parowozu oraz dopuszczenie do ruchu.

O ile wykonanie naprawy/przeglądu kotła oraz innych mechanizmów parowozu jest pracą do pewnego stopnia powtarzalną oraz będącą w zakresie możliwości finansowych PKP Cargo, to aktualnie z tym akurat parowozem pojawił się dodatkowy problem. Chodzi mianowicie o obręcze zestawów kołowych. Są to metalowe pierścienie naniesione na koła napędowe parowozu, które pełnią funkcję tarczy/bębnów hamulcowych. Do nich dociskane są klocki hamulcowe lokomotywy podczas hamowania. Obręcze ulegają zatem w ten sposób ścieraniu, do którego dokłada się zużycie wskutek kontaktu z szyną. Obręcze po czasie zmniejszają swoją średnicę. Istnieją normy, które przewidują do jakich wymiarów może postępować to zużycie. Gdy średnica osiągnie wartość krytycznie małą, obręcze muszą zostać wymienione pod rygorem niedopuszczenia pojazdu do ruchu po rewizji. W takiej właśnie sytuacji jest Pm36-2.

Oczywiście huty w Polsce posiadają możliwości techniczne, aby wykonać takie obręcze. Problem - jak można się domyśleć - leży w pieniądzach. Helena jest jedynym czynnym parowozem w Polsce, którego średnica kół napędowych wynosi 2000mm (2 metry!). Zatem jednostkowa i jednorazowa produkcja tak dużych elementów ponosi za sobą wielkie koszty (wg tego, co słyszałem chodzi tu o kwotę sześciocyfrową).

Tak więc jeśli ani PKP Cargo, ani żaden sponsor nie zdecyduje się wyłożyć takich pieniędzy, Helenę czeka niechybnie śmierć techniczna i los zimnego eksponatu do końca jej dni

Na chwilę obecną krążą wiarygodne słuchy, że Peema będzie miała przedłużoną rewizję o pół roku (istnieje taka możliwość w jednostkowych przypadkach), także być może będzie jeszcze kilka miesięcy mogła jeździć po szlakach kolejowych naszego kraju. To, co będzie z nią później, jest na razie jednym wielkim znakiem zapytania...

Tak, czy inaczej, póki Hela jest jeszcze pod parą, zachęcam do cieszenia oka tym stanem. Najbliższa okazja będzie na Paradzie Parowozów w Wolsztynie 28 kwietnia oraz tamże na zawodach maszynistów dzień później.

_________________
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 27 cze 2012, 20:59 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1854
Prawdziwa Piękna Helena była prezentowana na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku. Był to również Pm 36, ale w zupełnie innej wersji. Parowóz na zdjęciach w wątku korzysta tylko z nazwy tej legendarnej maszyny.
http://www.railwaypro.com/wp/?p=1093

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 27 cze 2012, 22:30 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
Obie maszyny Pm36-1 i Pm36-2 były podobne w konstrukcji, podobne też miały charakterystyki techniczno ruchowe. Były przeznaczone do prowadzenia lekkich składów ekspresowych (do 300t) z szybkością 120 km/h, dzięki otulinie aerodynamicznej Pm36-1 mogła rozwijać 140 km/h.Niemcy oczywiście zainteresowali się maszyną, ale podczas prób na stromych podjazdach wytopili bezpieczniki, pocięli na złom.
Pm36-2 po wojnie oznaczony jako Pm36-1 pełnił służbę w dyrekcji poznańskiej, używany do pracy pomocniczej. Nie było zapotrzebowania na lekkie pociągi ekspresowe. Tak czy inaczej piękny widok- maszyna pod parą.
Tu Pm 36-1 w negliżu:

http://imageshack.us/photo/my-images/201/img962.jpg/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 28 cze 2012, 08:06 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Nie no Panowie, Piękna Helena to ona jest ale od kilkunastu lat. Tabliczka z tą nazwą pojawiła się dopiero po odbudowie, zdaje się że był to ukłon w kierunku pasjonatów z UK (Wolsztyn Experience), którzy dofinansowali remont czy też późniejsze prace przy loku. Wielu miłośników starej kolei ta tabliczka razi do dziś, bo jest to obcy element dla naszej tradycji kolejarskiej.

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 31 paź 2012, 06:10 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
Hrab pisze:
(...) na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku. Był to również Pm 36, ale w zupełnie innej wersji.

Obrazek


Wielkie wrażenie robił widok takiego parowozu. W moich czasach 'chłopięcych' (w latach 60-tych) widziałem co najmniej dwa razy podobną niesamowitą rakietę. Był to Pm 3. W 1977 miałem okazję 'naoglądać się go od każdej strony'. Byłem jednym z tych którzy go 'naprawiali' na potrzeby muzeum kolei w W-wie. Również 'maczałem palce' w innych znajdujących się tam 'nietypowych' parowozach. (Np Pu 29, czy ostatnim TKz)
Poniżej zdjęcia Pm3
http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=pm3-5


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 31 paź 2012, 23:23 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Pm 36 w otulinie była piękna, ale świat wówczas pasjonował się już Latającym Hamburczykiem i innymi tego typu konstrukcjami. A i na ówczesnej PKP potrzebne były bardziej konie pociągowe magistrali węglowej Ty 23 niż ta piękność.
Do Wolsztyna czasem zawitają aerodynamiczne parowozy:

Obrazek
Obrazek

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 1 lis 2012, 19:05 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Posty: 290
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)
Może warto dodać, że niemiecki parowóz 18 201, opalany mazutem, jest obecnie najszybszym parowozem na świecie. W 1972 roku osiągnął prędkość ponad 180 km/h.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 lis 2012, 05:23 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6931
^^^ Andrzej wspomniał o obecnie najszybszym parowozie na świecie. Dodam do tego, że rekord prędkości parowozu, pobił kiedyś Mallard. Ponad 200 km/h (Też w otulinie) No ale obecnie jest chyba obiektem muzealnym. :D


WDW, przyznam, ze chyba pierwszy raz widzę tendrzaka w otulinie. Co to jest za parowóz?
Pewnie był do prowadzenie super lekkich składów...
WDW pisze:
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 lis 2012, 10:11 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
To skrzyżowanie czajnika bezprzewodowego z żelazkiem z to węgierska lokomotywa MÁVAG 242 (242.001). Z 1936 chyba. Wrażenie robiła niesamowite.
Tendrzaki wcale takie słabe nie były, raczej budowano je z myślą o wykorzystaniu na szlakach na których loki z tendrem by się nie sprawdziły (ruch podmiejski, teren górski, stare torowiska, szlaki z ciasnymi łukami itp.). Do lat 60tych tendrzaki spełniały rolę dzisiejszych ezt albo szynobusów (z wagonami oczywiście :) )

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 29 mar 2014, 10:45 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
KO-piernik znowu w Bydgoszczy - sobota 12 kwietnia, Bydgoszcz Gł. ok. godz. 15:00.
Skład poprowadzi Ol49 na trasie: Toruń - Chełmża - Unisław - Bydgoszcz - Solec Kujawski - Toruń


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 29 mar 2014, 16:37 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 28 mar 2009, 00:00
Posty: 726
Lokalizacja: Bydgoszcz
Propozycja ciekawa, w tym czasie będę na wsi w Toruniu tam go trzeba będzie złapać ;)

szczegóły

_________________
Bunkerites of Poland

Powyższy post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Złośliwość jest podstawą wszelkiej przyjaźni. Dowodzi inteligencji i zainteresowania drugą osobą


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 27 kwie 2015, 19:15 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 708
Pm36-2 w Ostromecku.


Załączniki:
IMG_8888.JPG
IMG_8888.JPG [ 65.82 KiB | Przeglądany 8775 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 27 kwie 2015, 19:19 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 25 lis 2012, 11:27
Posty: 708
Pm-36-2 na Bielawkach.


Załączniki:
IMG_8909.JPG
IMG_8909.JPG [ 70.55 KiB | Przeglądany 8772 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group