Kilka zdjęć z pierwszego styczniowego przedpołudnia 2013 roku wykonanych na dawnej bocznicy Luftmuny rozebranej w ostatnich dniach. Co roku wiele razu jeździłem tędy na rowerze i nie zrobiłem zdjęć bocznicy, kiedy istniała myśląc, że będzie tu istniała jeszcze wiele lat. A tu niespodzianka.
Wiosną lub latem widziałem przejeżdżający przez Grunwaldzką pociąg. Musiałem się zatrzymać. Nie zdążyłem zrobić zdjęcia. To pewnie było wywożenie zawartości magazynów.
Likwidacja bocznicy oznaczonej symbolem wbk 513 jest działaniem planowym. Przetarg na te prace ogłosił 17.09.2012 bydgoski Rejonowy Zarząd Infrastruktury. Przetarg wygrało 29.10.2012 Przedsiębiorstwo Budowlano - Wyburzeniowe Grażyna Grabowska z Grudziądza i robi to za cenę 329846,45 zł, a szacunkowa wartość zamówienia ogłoszona w przetargu to aż 1067727,89 PLN.
Obecnie prace nadal trwają i obejmują usuwanie kamiennego tłucznia. Nie bardzo wiem jaki mają one sens, bo jak widać na zdjęciach, w miejsce wyrównanej na tym kamieniu powierzchni żwiru stanowiącej znakomitą drogę, powstaje nie nadająca się do chodzenia, ani jeżdżenia grząska i wyboista powierzchnia. Wybierania tłucznia nie ma w specyfikacji SIWZ, ani w specyfikacji technicznej, więc nie wiem, czy nie jest to jakieś działanie dla wyciągnięcia dodatkowych pieniędzy. Ale cóż, taki polski standard, ze coś się niszczy za 300 tysięcy, a potem można zrobić na nowo ścieżki rowerowe za dwa razy tyle.
Zakres przetargu obejmuje:
• Rozbiórkę torów 7853 m
• Rozbiórkę 11 rozjazdów
• Rozbiórkę rampy żelbetowej 210 m3
• Odtworzenie nawierzchni po przejedzie na Grunwaldzkiej
Bocznica zaczynała się przy ulicy Przejście niedaleko przejazdu kolejowego koło nastawni Prądy Pd. Pierwsze około 250 m bocznicy istnieje, gdyż na tym odcinku była ona współna dla magazynów wojskowych, jak i obecnego Drozapolu (nie wiem co wcześniej było w halach, które ta firma kupiła kilka lat temu). Zaraz za zwrotnicą rozdzielającą tory do Luftmuny są rozebrane. Pozostały dwa kawałki szyn – jeden w ulicy Grunwaldzkiej, który ma zniknąć zgodnie z zakresem przetargu i drugi w garażu lokomotywy manewrowej.
Wyjazd z bocznicy na tory przy nastawni Prądy.
Semafor, przy nim szyny zapasowe
Tu się kończy etap rozbiórki – na prawo Luftmuna, na lewo Drozapol
Na łuku bocznicy po południowej stronie Grunwaldzkiej
Przejazd przez Grunwaldzką – ostatnie chwile istnienia
Wybieranie tłucznia
Garaż lokomotywy ( dawniej tak wyglądał:
http://fotoforum.gazeta.pl/zdjecie/1908 ... -Gora.html)
Jeden z wjazdów do jednostki wojskowej
Bezsensowne niszczenie idealnej drogi pozostałej po torach – wybieranie tłucznia