Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest sobota, 27 kwie 2024, 09:25

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
Post: sobota, 9 sie 2014, 13:33 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Była nieco młodszą siostrą niszczejącego 'okrąglaka'. Zbudowana, by mogły znaleźć w niej miejsce potężne parowozy z tendrami. Jeszcze w latach siedemdziesiątych XXw. rozpoczęła się przebudowa jej zachodniej części. Została ona podwyższona i 'unowocześniona'. Zbudowano tam np. zapadnię obsługująca kilka stanowisk i suwnicę. Jej stara część już się nie doczekała przebudowy. Od około połowy lat dziewięćdziesiątych, zaczęła pomału popadać w ruinę.

Andrzej pisze:
Pozostałości drugiej parowozowni, też w ruinie.
Obrazek


Wiosną tego roku, jej 'stara część', została rozebrana. Pokazał to jaras, w dolnej części strony:
viewtopic.php?f=96&t=913&start=120

Zdjęcie jarasa i moje.
Obrazek

Obiekt pewnie można by było potraktować jako zabytkowy, gdyby zachował swój stary wygląd. Obrotnica która go obsługiwała, też już chyba nie przyciąga uwagi, choćby zwykłych podróżnych.

Poniżej wygląd obecny 'nowej' części parowozowni wachlarzowej, z pustką po części 'starej'. Ten widok za miesiąc nie będzie już taki sam. Część 'nowa' ma być również niebawem rozebrana. A obrotnica, pewnie pójdzie na złom.


Załączniki:
wachlarzowa 1.JPG
wachlarzowa 1.JPG [ 66.7 KiB | Przeglądany 7635 razy ]
wachlarzowa 2.JPG
wachlarzowa 2.JPG [ 68.44 KiB | Przeglądany 7635 razy ]
wachlarzowa 3.JPG
wachlarzowa 3.JPG [ 77.22 KiB | Przeglądany 7635 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 10 sie 2014, 01:52 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 219
Lokalizacja: Bocianowo
Skąd tu rumuna nakulali!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 24 sie 2014, 11:35 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 113
archiwalna fotografia znaleziona na flickr.com


Załączniki:
PKP Ty2 bydgoszcz mini.jpg
PKP Ty2 bydgoszcz mini.jpg [ 165.07 KiB | Przeglądany 7465 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 sie 2014, 05:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
^^^ Dzięki :1
W drugiej połowie lat siedemdziesiątych, gdy 'zacząłem naprawiać parowozy', zwróciłem uwagę na pewną rzecz. O części parowozów po naprawie i próbach, starzy pracownicy mówili, że te 'idą w krzaki'. Że będą obsmarowane towotem i odstawione na złe czasy, w razie 'w'.(Czyli wojny). Nigdy nie dowiedziałem się, gdzie są te tajemnicze 'krzaki'. Czy to możliwe, że tak było i czy rzeczywiście może być gdzieś w kraju miejsce z tymi 'rezerwowymi parowozami'? Zakładając oczywiście, że były regularnie konserwowane?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 sie 2014, 07:42 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
To był tzw. zapas długotrwały. Była specjalna instrukcja PKP dotycząca przygotowania takiej maszyny do odstawienia jak i warunków składowania, ale rzadko ją stosowano. Jeszcze niedawno (nie wiem, czy wciąż) obowiązywało to w odniesieniu np. do Gagarinów - zapewnienie obsługi transportów wojskowych na wypadek W.
W czasopismach kolejowych jest masa zdjęć rzędów takich kopciuchów na zapasie długotrwałym ustawionych po prostu na bocznicach przy większych stacjach. Do przechowywania np. parowóz miał mieć zdjęte wiązary, ale komu by się chciało... Często po prostu maszyny odstawiano i tyle. Inna sprawa, to cmentarzyska parowozów, była np. relacja z lat 80tych ze złomowiska Zębiec, dosłownie hałdy mniej lub bardziej zdemolowanych lokomotyw włącznie z bardzo rzadkimi egzemplarzami, które nie załapały się na muzeum :(
Jakoś tak przez mgłę pamiętam rzędy parowozów odstawionych na torach ZNTK wzdłuż Rynkowskiej na wysokości ówczesnej jednostki wojskowej za cmentarzem, tak wczesne lata 80.te. Chyba, że były to sztuki oczekujące na remont?

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 sie 2014, 08:08 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Zastanawiam się czy taki "parking" nie znajdował się przy lokomotywowni Bydgoszcz Wschód. Bliżej "Sahary" było kilka torów na których odpoczywały parowozy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 sie 2014, 09:12 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
Będąc małym chodziliśmy z rodzicami na Saharę, w pobliżu za betonowym płotem stali mnóstwo parowozów, całe, nie wyglądały na złom, wtedy też nie zbierało się tak złomu jak dziś. Teren byl cały czas bardzo dobrze pilnowany.

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 sie 2014, 18:45 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34
Posty: 491
Starsi miłośnicy kolei wspominają, że w latach 80tych SOK i MO ganiały nawet za spisywanie numerów parowozów odstawionych w zapas długotrwały (w zasadzie w krzaki). Mowy nie było o złomiarzach, czasy inne, ustrój inny. To wszystko nastało po 1990 r.
Co ciekawe, nawet parowoziki wąskotorowe trafiały na zapas długotrwały.
Pytanie Bydziaka przypomniało mi jeszcze coś - w moich czasach "polonezowych" jakieś 10 lat temu w sieci ktoś puścił legendę o wojskowych magazynach mobilizacyjnych pełnych nowiutkich Polonezów borewiczów i sanitarek - Nysek oczywiście. Spekulowano, czy tam nawet nie oczekują na generalskie tyłki takie perełki jak Polonez Coupe :):)

_________________
Situation Normal All F....... Up


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 25 sie 2014, 20:37 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 219
Lokalizacja: Bocianowo
Miejsce składowania takich lokomotyw jest obecnie przy stacji Toruń Kluczyki. Wcześniej tam królowały parowozy, więc podejrzewam, że obecnie gdzie stoją EN57 stały kiedyś klasyczne parowozy. W Bydgoszczy z lat dzieciństwa tylko pamiętam sznurek ET22 wymieszanych z ST44/SU45 na Wschodzie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 27 sie 2014, 06:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Zdobyłem kilka zdjęć wnętrza tej 'nowej' części, która niedługo przejdzie do historii. Jak wspomniałem, była tam zapadnia do wymiany zestawów kołowych. Pod kanałami, głębiej, w poprzecznym tunelu znajdowały się tory, po których przemieszczała się 'mała przesuwnica z windą'. Podjeżdżała pod konkretny kanał na który potem wjeżdżała lokomotywa. 'Odkręcona' oś została na windzie opuszczona i przesuwnicą przewieziona pod wolne miejsce w zasięgu suwnicy. Potem koła odstawiane były, pewnie do naprawy, a suwnica, tym razem podawała do zamontowania 'nowy' zestaw kołowy.


Załączniki:
wnetrze 1.JPG
wnetrze 1.JPG [ 63.99 KiB | Przeglądany 7322 razy ]
Komentarz: Suwnica
wnetrze 2.JPG
wnetrze 2.JPG [ 66.87 KiB | Przeglądany 7322 razy ]
wnetrze 3.JPG
wnetrze 3.JPG [ 62.87 KiB | Przeglądany 7322 razy ]
Komentarz: Widoczne zapadnie na kanałach
wnetrze 4.JPG
wnetrze 4.JPG [ 60.69 KiB | Przeglądany 7322 razy ]
Komentarz: 'Mostek' nad zapadnią w kanale
wnetrze 5.JPG
wnetrze 5.JPG [ 53.47 KiB | Przeglądany 7322 razy ]
Komentarz: Fragment 'przesuwnicy' w tunelu pod kanałem
wnetrze 6.JPG
wnetrze 6.JPG [ 60.63 KiB | Przeglądany 7322 razy ]
Komentarz: Rampy do niektórych prac, niedostepnych z poziomu podłogi.
wnetrze 7.JPG
wnetrze 7.JPG [ 71.83 KiB | Przeglądany 7322 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 20 wrz 2014, 07:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
W mijającym tygodniu zaczęło się wyburzanie. Zdjęcia kolegów z ssc. (truman-lodge i MISIO-JUL)

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 20 wrz 2014, 19:03 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2934
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Płot już stoi między torami :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 21 wrz 2014, 10:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 14 lis 2011, 00:33
Posty: 75
Mnie się udało uchwycić taki moment rozbiórki :)

Obrazek

_________________
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 28 wrz 2014, 17:14 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Wczoraj przewrócili pozbawioną już murów konstrukcję stalową parowozowni.
Dzisiejsze fotki.


Załączniki:
Komentarz: Ostatnie stojące ściany z wrotami, widziane od strony obrotnicy.
niedziela1.JPG
niedziela1.JPG [ 59.1 KiB | Przeglądany 7062 razy ]
Komentarz: Widok ograniczały stojące pociągi.
niedziela2.JPG
niedziela2.JPG [ 80.46 KiB | Przeglądany 7062 razy ]
Komentarz: Widok od 'wnętrza'.
niedziela3.JPG
niedziela3.JPG [ 64.17 KiB | Przeglądany 7062 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 28 wrz 2014, 19:51 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Posty: 219
Lokalizacja: Bocianowo
Kolejny symbol mojego dzieciństwa znika...

Miałem przyjemność być w tym tygodniu na targach InnoTrans w Berlinie, gdzie wystawiała się PESA, w prezentacji tak mocno akcentowali związanie z historią i tradycją, że brakowało mi tylko zdjęć rozbieranych budynków Parowozowni BG :):)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 2 paź 2014, 13:27 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 113
Fotka z facebooka rynku kolejowego...
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 2 paź 2014, 19:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
^^^ Ten płot, widoczny zaraz za drugim torem, patrząc od strony peronu, pewnie jest już nową 'granicą' Pesy. Jakoś ciasno się tam robi.

kurgan pisze:
Kolejny symbol mojego dzieciństwa znika...

Miałem przyjemność być w tym tygodniu na targach InnoTrans w Berlinie, gdzie wystawiała się PESA, w prezentacji tak mocno akcentowali związanie z historią i tradycją, że brakowało mi tylko zdjęć rozbieranych budynków Parowozowni BG :):)


Na kadrze z filmiku (użytkownika z ssc 17cm), dobrze widać coraz większą pustkę, w dawnym obszarze czasów świetności kolei...


Załączniki:
kolejowe relikty.JPG
kolejowe relikty.JPG [ 32.56 KiB | Przeglądany 6968 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 11 paź 2014, 12:24 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Pusty plac z kupą gruzu. tyle pozostało ze starej parowozowni wachlarzowej. Jest jeszcze obrotnica... Jeszcze...


Załączniki:
Komentarz: ('Telefotka')
pustka.JPG
pustka.JPG [ 61.82 KiB | Przeglądany 6865 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 24 paź 2014, 19:09 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Jak widać, obrotnica też zostanie zasypana. :shock:


Załączniki:
resztki obrotnicy.JPG
resztki obrotnicy.JPG [ 73.06 KiB | Przeglądany 6698 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 8 lut 2015, 19:38 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 6945
Znalazłem swój slajd z początku lat osiemdziesiątych XXw. Ujęcie ze starej wieży ciśnień. Trwała wtedy przebudowa zachodniej części parowozowni.


Załączniki:
wachlarz w przebudowie.JPG
wachlarz w przebudowie.JPG [ 68.6 KiB | Przeglądany 5840 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group