Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest piątek, 19 kwie 2024, 18:01

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Następna
Autor Wiadomość
Post: piątek, 16 sie 2013, 11:32 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Katarzyna Milczarek pisze:
ziolek pisze:
Analizując dawny plan Bydgoszczy można zauważyć, że podobnie jak w Pile i w Tczewie w mieście tym znajdowały się dwie okrągłe parowozownie. Ktoś z Państwa ma przypadkiem jakieś informajce na ten temat?


Tak się składa że byłam wczoraj w Archiwum Państwowym w poszukiwaniu informcacji na temat parowozowni i mam kilka planów z zaznaczonymi wszystkimi parowozniami i lokomotywniami , które wówczas funkcjonowały jednocześnie przy dworcu. Polecam wycieczkę do archiwum bo tam jest naprawdę duzo materiałów. Nie wczytywałam się w pozwolenia budwlane, ale z samych rysunków wynika, że obie okragłe parowozownie powstały w tym samym czasie jako zespół w latach 70 XIX w., połączone za pośrednictwem Wasserstation czyli najprawdopodobniej budynku zawierającego pompę wodną. Niestety w archiwium nie ma materiałów dotyczacych dworca sprzed roku 1890 dlatego nie można się zapoznać z rysunkami rzutów i przekrojów akurat tych dwóch obiektów.


Przepraszam, iż za sprawą planów urlopowych mogłem odpisać dopiero dzisiaj i dziękuję Pani i Panu Bydziakowi za odpowiedź i podziwiam dociekliwość. :)

Przy okazji artykułu jaki pojawił się na temat kolejki w Myślęcinku pozwoliłem sobie na swój komentarz w tej sprawie i zamieszczenie linku do Państwa forum. W komentarzu oferującej pomoc kolejce Pesie zasugerowałem również dbałość o parowozownie, bowiem stan jej również nie przynosi chluby Bydgoszczy.

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... lo_ja.html

Niedawno miałem okazję udać się do Tczewa i zobaczyć tamtejszy okrąglak. Wnętrze obiektu na ile mi wiadomo niestety nie jest dostępne dla zwiedzających, ale dobrego stanu zewnętrznego można pozazdrościć. Szkoda, że podobny los nie spotyka innych okrągłych parowozowni.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 16 sie 2013, 12:00 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Polecam uwadze ten tekst:

"W XIX-wiecznym obiekcie do 1985 naprawiano tendery parowozów. Sławomir Marcysiak, miejski konserwator zabytków, chciał wpisać tenderownię, leżącą pośrodku zakładów PESA, do rejestru zabytków. - Firmie to się nie spodobało - mówi. W połowie tygodnia PESA odwołała się od decyzji konserwatora do ministra kultury.

Michał Żurowski, rzecznik PESA, zaznacza, że firma, żeby się rozwijać, musi remontować stare obiekty i budować nowe. Warunek to spełnianie przez budynek norm gwarantujących jakość produkcji i bezpieczeństwo ludzi.

- Niestety z punktu widzenia Pesy i naszych celów rozwojowych, zrujnowany budynek starej tenderowni tych norm nie spełnia i nie nadaje się po żadnym remoncie do produkowania w nim nowoczesnych pociągów. PESA to nie skansen architektury poprzemysłowej. Nie prowadzi się tutaj działalności muzealnej - podkreśla Michał Żurowski, zaznaczając, że zakład w ostatnich latach wydał dziesiątki milionów złotych na modernizację starych obiektów. Uratowano m.in. kuźnię z połowy XIX wieku, najstarszy budynek na terenie zakładów PESA."


Więcej tutaj:
http://bydgoski.pl/look/article.tpl?IdL ... cle=247584


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 20 sie 2013, 16:18 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Wątek bydgoskiej pojawił się na branżowym kolejowym portalu Rynek Kolejowy:
http://www.rynek-kolejowy.pl/47230/jaki ... szczy.html
http://www.rynek-kolejowy.pl/47283/kons ... gadza.html

oraz na profilu Rynku Kolejowego na Facebooku:
https://www.facebook.com/RynekKolejowy?fref=ts

Większość komentarzy wyraża oburzenie i poparcie dla pomysłu zachowania obiektu.

Ja pozostaje optymistą, iż Pesa zrozumie sprzeczność między ambicją bycia producentem nowoczesnego taboru, a niechęcią wobec kolejowego dziedzictwa i tym samym wyrazi ambicje bycia także liderem w zagospodarowaniu okrągłych parowozowni.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 4 wrz 2013, 00:45 
Offline
Gość

Rejestracja: poniedziałek, 12 sie 2013, 23:24
Posty: 7
Przeszedłem się na bydgoski dworzec i... co tu dużo mówić, zobaczcie sami :cry:

Obrazek

Jedyny + to że nie ma tam, żadnego ogrodzenia, a było w ogóle? Może też to, że nie da się wejść do środka, wszystkie okna zabezpieczone są do wysokości dorosłego człowieka blachą, daje to tyle, że nikt tam raczej nie wlezie i nie zaprószy ognia.

Stan obiektu fatalny...
Obrazek
Obrazek

Tu chyba najlepiej widać, jak wygląda "dach"...
Obrazek

Wnętrze:
Obrazek
Obrazek

Jeszcze raz "dach" :o
Obrazek

No i parowóz, a jakże, w krzakach.
Obrazek

Pozdrawiam, A.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 9 wrz 2013, 20:48 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Koszmar! Przykro na to patrzeć!

A swoją drogą ktoś się może orientuje jak potoczyły się losy wpisu do rejestru zabytków?

Ostatnia, kolejna i desperacka już myśl, jaka mi przyszła do głowy to wobec faktu obecnego właściciela do budynku, to demontaż i przeniesienie tego budynku w inne miejsce. Wiem, że taki wariant rozważano w Berlinie, gdzie jedna z dwóch okrągłych parowozowni przeszkadza w planach budowy nowoczesnego zaplecze dla pociągów DB.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 wrz 2013, 11:26 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa, 6 mar 2013, 21:29
Posty: 396
Lokalizacja: Bydgoszcz, Szwederowo
dzisiejsze info z wyborczej
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... #LokBydTxt

_________________
"Wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy" - Kubuś Puchatek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 wrz 2013, 14:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 4 sie 2011, 19:08
Posty: 470
o ile mi wiadomo przeniesienie budynku w inne miejsce to mega przedsięwzięcie, na które potrzeba jednak gigantycznych środków

ps... konserwator się popisuje, że coś robi?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 wrz 2013, 16:15 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 26 maja 2013, 20:20
Posty: 101
Moim zdaniem tzw Okrąglak to naprawdę historyczny obiekt.
Wątpię jednak a to aby Pesa chciała go wyremontować.
Obiekt tego typu nie przyda się w dzisiejszym planie produkcyjnym zakładu.
Co do planów inwestycyjnych to na razie Pesa ma jeszcze trochę terenu do zagospodarowania.
(wolnego terenu). Nie sądzę również aby zakład chciał tworzyć tam izbę pamięci. To ogromne wyzwanie wiążące się z kolosalnymi pieniędzmi. Pesa ma inne zmartwienia niż niszczejący budynek.
Przetargi, utrzymanie się na rynku krajowym i zagranicznym. A także utrzymaniem miejsc pracy dla tysięcy ludzi.

Osobiście wolałbym jednak aby obiekt pozostał.
Pzdr.

_________________
saper.lucim@wp.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 wrz 2013, 17:06 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
paschendaele pisze:
ps... konserwator się popisuje, że coś robi?

Przypomniało mu się jakie stanowisko piastuje.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 wrz 2013, 17:29 
Offline
Gość

Rejestracja: środa, 6 maja 2009, 23:00
Posty: 1753
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... #LokBydTxt
Zobaczcie jak ludzie głosują. Warto też poczytać komentarze. Jak można pisać takie bzdury.
Niektórzy uważają, że jeśli okrąglak nie zostanie zburzony to Pesa zbankrutuje przez co połowa bydgoszczan umrze z głodu. Moim zdaniem Pesa poczeka na wierszy wiatr, deszcz, ogień i do końca wszystko sie zawali. Obiekt piękny, zabytkowy, wyjątkowy. Róbcie zdjęcia, dużo czasu mu nie zostało :( . Zastanawiam sie czy nie powinien powstać nowy dział. "Zabytki, które zniknęły z krajobrazu Bydgoszczy za panowania Pana Marcysiaka"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 wrz 2013, 20:04 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 26 maja 2013, 20:20
Posty: 101
Lidka pisze:
"Zabytki, które zniknęły z krajobrazu Bydgoszczy za panowania Pana Marcysiaka"


Brawo - Ciekawe ile ich będzie?

_________________
saper.lucim@wp.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 13 wrz 2013, 21:01 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Pozwoliłem sobie na komentarz do sytuacji pod tym adresem:
http://www.rynek-kolejowy.pl/47866/pesa ... kadza.html


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 wrz 2013, 17:21 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
Ja osobiście nie wróżę dobrze bydgoskiemu okrąglakowi. Widać od dłuższego czasu jak w Bydgoszczy traktuje się kolejowe dziedzictwo . I Chyba nie da rady teraz odmienić tej sytuacji :evil:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 29 wrz 2013, 09:58 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Otrzymałem taką oto wiadomość:

"Pociąg specjalny do Królewca.
Łużycki Klub Parowozów przywraca parowozy Kolei Wschodniej - od 29 września do 5 października 2013 roku.
W "wojennym parowozie" serii BR 52 8079 z Berlina do Kaliningradu członkowie "Łużyckiego Klubu Parowozów zajmą swoje miejsce zgodnie z kupionymi biletami, a chętni fotografowie niech przygotują swoje aparaty by uwiecznić ten przejazd.
29.09. — pociąg wyjedzie z Berlina Wschodniego w kierunku Kostrzynia, Piły i Bydgoszczy
30.09. — przejazd z Bydgoszczy przez Tczew do Elbląga
1.10. — postój w Elblągu
2.10. — przejazd z Elbląga do Kaliningradu
3.10. — przejazd z Kaliningradu przez Tczew do Gdańska
4.10. — przejazd z Gdańska do Szczecina
5.10. — przejazd ze Szczecina przez Tantow do Berlina
W Berlinie Rumelssburgu, Pile, Bydgoszczy i Tczewie wszyscy uczestnicy przejazdu będą mogli zobaczyć okrągłe parowozownie Kolei Wschodniej."

Tu nieco szczegółów przejazdu:
http://www.zugparty.de/us_fahrtprogramm.html#130929
http://pl.misc.kolej.narkive.com/LL9gV9 ... konigsberg

Zgodnie z tym co napisano pociąg zawita do Bydgoszczy o godz.18:09.

Jak łatwo zauważyć przejazdy takie mogłyby w przyszłości nawiązywać do idei rewitalizacji i współpracy okrągłych parowozowni dawnej Kolei Wschodniej. :) Miłego fotografowania. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 29 wrz 2013, 16:16 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Przyjedzie z opóźnieniem,niemniej warto zobaczyć!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 29 wrz 2013, 19:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Spóźnił się tylko 40 min., ale warto było czekać. Dwa parowozy pod parą na Bydgoszcz Gł to piękny widok.
Niestety było ciemno i większość zdjęć kiepska.
Nagle para buch i snop iskier z komina, rewelacja :1


Załączniki:
TY.jpg
TY.jpg [ 152.91 KiB | Przeglądany 5436 razy ]
TYo.jpg
TYo.jpg [ 144.06 KiB | Przeglądany 5436 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 29 wrz 2013, 21:24 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 18 mar 2010, 19:14
Posty: 42
Piękny widok!:) A jaki długi skład... Byłem pod wrażeniem. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 29 wrz 2013, 22:52 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wagonów nie liczyłem, ale faktycznie skład był bardzo długi. Sam początek to dwa parowozy, węglarka i wagon techniczny. Dopiero za nimi wagon restauracyjny i wagony sypialne. Pewnie parowozy na trasie nuciły sobie: "pomóż bracie, pomóż bracie" w rytm stukotu kół :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 wrz 2013, 12:59 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5305
Lokalizacja: Bydgoszcz
Dzisiaj skład odjechał punktualnie.
Zastanawiam się, jeżeli niemieccy miłośnicy kolei obejrzeli bydgoskiego okrąglaka, który jest w opłakanym stanie to co sobie pomyśleli. Czy właścicielowi nie jest wstyd za taki stan budynku ?


Załączniki:
Par.jpg
Par.jpg [ 261.29 KiB | Przeglądany 5380 razy ]
Por.jpg
Por.jpg [ 215.42 KiB | Przeglądany 5380 razy ]
Pur.jpg
Pur.jpg [ 194.34 KiB | Przeglądany 5380 razy ]
Pir.jpg
Pir.jpg [ 200.84 KiB | Przeglądany 5380 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 30 wrz 2013, 13:39 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 4 sie 2011, 19:08
Posty: 470
jedna dosyć celna uwaga..
bunkier.. nie liczyłeś wagonów ale domyślam się, że ich było sporo

pamiętam jeszcze jak u prababci siedziało się na parapecie i liczyło wagony przejeżdżających pociągów
zwykle było ich od 30 do nawet 60

takie 2 parowozy mają ogromną siłę i pociągną nawet te 60 wagonów - przynajmniej miało to jakiś sens
teraz.. jedna albo nie wiedzieć czemu 2 lokomotywy ciągną 1, 2 lub w najlepszym przypadku 5 wagonów..
i nie wiedzieć w jaki sposób bardziej im się to opłaca niż w pierwszym przypadku
ale to je PKP - tego nikt nie zrozumie


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group