Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 09:29

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: sobota, 30 sty 2021, 01:06 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 29 sty 2021, 23:16
Posty: 11
Cześć. Od dawna napotykałem w internecie informacje o Stowarzyszeniu BUNKIER, więc je sobie upatrzyłem. Postanowiłem się w końcu zarejestrować, bo ciekawią mnie zabytki, tajemnicze obiekty, historia Bydgoszczy i nie tylko - zwiedzam Polskę. Jak ostatnim razem dołączyłem do grupy pasjonatów (wypraw górskich), to grupa upadła.

Nie wiem na ile znana jest wam Rokada. To z grubsza dawna tajna wojskowa sieć łączności kablowej z czasów PRL, kolejne generacje były obsługiwane potem przez TP SA, nieczynna jest mniej więcej od czasu prywatyzacji TP SA, a od kilku lat porzucone obiekty tej sieci (stacje wzmacniakowe, węzłowe, centrale telefoniczne) wychodzą na jaw. Najbardziej znany jest pod Poznaniem. Wchodzi się przez dziurę w płocie, mokro tam do kostek, czuć stęchliznę, a farba odłazi ze ścian. Sieć obejmowała cały kraj, w okolicach Bydgoszczy też są takie obiekty. Dużo jest niewiadomych, ale według aktualnych informacji równolegle podobną sieć posiadały PKP. Z tego co zdążyłem się zorientować, jeden z obiektów sieci łączności PKP znajduje się w piwnicach budynku Dyrekcji Kolei Pruskiej przy Dworcowej. Cechy są dość charakterystyczne - stalowe okiennice w części dolnych okien od strony mostu tramwajowego, można też znaleźć typowe wyjście ewakuacyjne ze schronu, tzw. grzybek. I tutaj pytanie, czy ktoś ma więcej informacji na temat podziemi tego budynku? Może warto byłoby spróbować uzyskać informacje od zarządcy budynku, zweryfikować je i ewentualnie zwiedzić, jeśli coś interesującego tam pozostało?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 1 lut 2021, 13:00 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Można spróbować. Trzeba by tylko zlokalizować kontakt do kogoś kompetentnego, który byłby władny wydać pozwolenie na ewentualne zwiedzanie.
O ile oczywiście jest co tam zwiedzać :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 2 lut 2021, 22:51 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02
Posty: 437
Coś jest „na rzeczy”. W latach 70-80 kanalizacja kablowa PKP (podobno właśnie łączność) przebiegała w poprzek ulicy Kr. Jadwigi -na wprost ul. Rejtana. Nie była oznaczona na planach geodezyjnych, uzyskiwanych dla celów inwestycyjnych i stanowiła swoistą „niespodziankę” dla wykonawców robót w tym rejonie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 3 lut 2021, 09:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jak PKP, to bardziej KATS, albo BASA.
W piwnicach tego budynku w latach 80-tych, był również magazyn broni LOKu.

"Ładna" Rokada jest w Szubinie ;)

Zdjęcie okiennic zapożyczone:


Załączniki:
PKPe.jpg
PKPe.jpg [ 80.73 KiB | Przeglądany 1716 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 3 lut 2021, 23:38 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Potwierdzam że to była "łączność" gdyż podczas budowy nowego dworca zostały uszkodzone kable które nie były na planach i tzw linie kolejowe straciły łączność.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 17 lut 2021, 02:35 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 29 sty 2021, 23:16
Posty: 11
Napisałem do sekretariatu CM "Nad Brdą" z pytaniem i prośbą o przekierowanie do kogoś decyzyjnego. Jeśli odpiszą, to dam znać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 17 lut 2021, 09:02 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
scrapid pisze:
Napisałem do sekretariatu CM "Nad Brdą"

Tutaj jest trzech właścicieli ;)

W budynku znajdowała się centrala systemu KADS, typowo kolejowa, łącząca poszczególne węzły kolejowe.
Niestety niewiele po niej zostało, wkrótce więcej szczegółów i foty.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 17 lut 2021, 20:35 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
scrapid pisze:
...jeden z obiektów sieci łączności PKP znajduje się w piwnicach budynku Dyrekcji Kolei Pruskiej przy Dworcowej.

Centrala KADS znajduje się na parterze. Ta część budynku jest nie podpiwniczona.

scrapid pisze:
...można też znaleźć typowe wyjście ewakuacyjne ze schronu, tzw. grzybek.

Wyjścia ewakuacyjne nie były lokowane przy ścianach budynków.


Załączniki:
Komentarz: "Korytarz kablowy"
Koryt.jpg
Koryt.jpg [ 72.4 KiB | Przeglądany 1644 razy ]
Czer.jpg
Czer.jpg [ 110.62 KiB | Przeglądany 1644 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 lut 2021, 02:01 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 29 sty 2021, 23:16
Posty: 11
bunkier pisze:
Wyjścia ewakuacyjne nie były lokowane przy ścianach budynków.


Czym więc jest obiekt widoczny na zdjęciu? Albo to Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 lut 2021, 16:48 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wyjścia ewakuacyjne nie miały drewnianych żaluzji ani daszków. Jest to czerpnia powietrza, prawdopodobnie dla systemu wentylacyjnego. Na Karłowicza to również czerpnia.
Wyjścia ewakuacyjne były kilka metrów od budynku, w odległości ok. 1/3 wysokości danego obiektu. Była to konstrukcja betonowa włącznie z daszkiem, połączona ze schronem korytarzem. Wyjście powinno mieć ślepą ścianę od strony budynku, choć to nie było regułą. Co do czerpni schronowych, to były usytuowane między parterem a pierwszym piętrem, zasłonięte stalową blachą. W art. o schronach na Muranowie strzelono babola, pisząc że wyjścia służyły jako czerpnia powietrza. „Wikiortopedia” to podchwyciła i teraz takie kwiatuszki krążą w sieci. Wyjścia ewakuacyjne nigdy nie służyły jako czerpnie powietrza. W skrajnych przypadkach, po zainstalowaniu kanału wentylacyjnego mogły był wykorzystane jako wyrzutnie zużytego powietrza.

Wyjścia są dość blisko, gdyż budynki mają tylko trzy kondygnacje.
Na ostatnim zdjęciu widać czerpnie powietrza.


Załączniki:
Wyj.jpg
Wyj.jpg [ 183.82 KiB | Przeglądany 1625 razy ]
Wyj1.jpg
Wyj1.jpg [ 167.49 KiB | Przeglądany 1625 razy ]
Komentarz: Czerpnie powietrza
Cze.jpg
Cze.jpg [ 177.8 KiB | Przeglądany 1625 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 18 lut 2021, 16:50 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Czerpnia na Karła, może wprowadzać w błąd, jest cała betonowa. To tak samo jak wywietrzak wentylacji grawitacyjnej nad tunelem węzła CO.


Załączniki:
Wywa.jpg
Wywa.jpg [ 87.17 KiB | Przeglądany 1625 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group