Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 11:05

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 23 sty 2011, 13:40 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 545
Lokalizacja: Bydgoszcz
Jakiś czas temu udało mi się zdobyć dokumenty polskiego pracownika tzw brygadzisty z tejże fabryki pracował tam zarówno przed wojna jak i w trakcie jest tego sporo. Jednocześnie mam prośbę o wszelkie info jakie posiadacie na temat tej fabryki i jej działalności zwłaszcza podczas wojny.

Dokładna nazwa fabryki brzmi : Bromberger Eisenbahn - Signalwerk vorm.Fiebrandt Aktiengelleschaft
Z góry dziękuję

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 23 sty 2011, 17:25 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 1102
Zalozona w 1868.
W 1899 firme "Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co." przeksztalcono w Sp. z o.o. Kapital firmy wynosil 500.000 marek.
W 1923 zostala zakupiona przez firme Siemens.
Przed druga wojna swiatowa zatrudniala 550-610 ludzi.
W 1939 stala sie czescia firmy Siemens.
W czasie wojny (pod koniec?) byla pod nazwa "Bromberger Industriewerke AG"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 23 sty 2011, 21:12 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 545
Lokalizacja: Bydgoszcz
dzieki a skad te informacje??

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 24 sty 2011, 08:28 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 1102
Miedzy innymi z Google Books. Ale dzisiaj znalazlem tu ciekawe kalendarium: http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /560845972

1868 r. - Carl Fiebrandt zakłada warsztat przy ul. Dworcowej
1875 r. - kupuje parcelę na Okolu i zaczyna budowę nowych zakładów
1892 r. - przestawia produkcję wyłącznie na urządzenia dla zabezpieczenia ruchu kolejowego
1899 r. - z trzema firmami (Eisenbahnsignal z Braunschweigu, Siemens & Halske z Berlina i Maschinen -Fabrik Bruchsal) przedsiębiorca podpisuje umowę o utworzeniu spółki Eisenbahn-Signalbau-Anstalt, C. Fiebrandt & Co, Gesellschaft mit beschränkter Haftung in Schleusenau
1923 r. - próba wykupienia firmy z rąk niemieckich, właścicielem zostały jednak Polskie Zakłady Siemensa SA w Warszawie, należące do austriackiego Siemensa
1937 r. - Ministerstwo Komunikacji całkowicie wykluczyło firmę z bezpośrednich i pośrednich dostaw dla kolei
1939 r. (czerwiec) - powstają Bydgoskie Zakłady Przemysłowe (Bromberger Industriewerke AG) - spółka w całości należąca do kapitału szwedzkiego
1942 r. - Niemcy wprowadzili produkcję wyrobów dla górnictwa
1945 r. - 30 stycznia powstaje polski zarząd tymczasowy, od lutego do czerwca trwają intensywne starania o uratowanie wyposażenia fabryki przed wywiezieniem przez Rosjan, którzy potraktowali ją jako łup wojenny
1948 r. - firma zostaje przejęta przez skarb państwa, wkrótce dostała nazwę: Bydgoska Fabryka Sygnałów Kolejowych, Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione
1951 r. - początek produkcji dla wojska
1955 r. - Fabrykę Sygnałów Kolejowych połączono z wybudowaną w Białych Błotach Bydgoską Fabryką Wyrobów Precyzyjnych, produkcja urządzeń kolejowych dobiegała końca
1958 r. - zmiana nazwy na Bydgoskie Zakłady Elektro-Mechaniczne "Belma"
1974 r. - połączenie "Belmy" z toruńskim APATOREM; "Belma" utraciła samodzielność i nazwę
1981 r. - zakłady oddzieliły się od APATORA, powstały Bydgoskie Zakłady Elektro-Mechaniczne EMA- BELMA
1982 r. - fabryka zyskała status przedsiębiorstwa przemysłu obronnego
1994 r. - przedsiębiorstwo państwowe zamieniło się w jednoosobową spółkę skarbu państwa "Belma" SA
2008 r. - obchody 140-lecia

-- 24 sty 2011 --

Co do kolejnosci nazw, to wyglada to tak:

do 1899 - Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co
1899 - 1923 Eisenbahn-Signal-Bauanstalt C. Fiebrandt & Co GmbH
1923 - 1939 Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG
1939 - Bydgoskie Zaklady Przemyslowe

W czasie wojny powrocono chyba do nazwy "Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG" bo widzialem kiedys w internecie tabliczki firmowe z ta nazwa z 1942 roku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 24 sty 2011, 10:37 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Posty: 545
Lokalizacja: Bydgoszcz
tak podczas wojny była pod nazwą Bromberger Eisenbahnsignalwerk vorm. Fiebrandt AG potwierdzają to również dokumenty fabryczne.

_________________
https://www.youtube.com/channel/UCXDsPTqxDV1pUt-EAFp3vIg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 24 sty 2011, 22:34 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 4 kwie 2009, 23:00
Posty: 1078
To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłem :shock: jak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)

_________________
Z harcerskim pozdrowieniem
SALAMON


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 29 lut 2012, 20:28 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
salamon pisze:
To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłem :shock: jak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)

Dział sygnałów dźwiękowych rozbudowany został po zakupie licencji Fiata. Belma produkowała też kondensatory elektrolityczne, aparaturę dla górnictwa ( na Grunwaldzkiej była komora wybuchowa do sprawdzania szczelności obudów przeciwwybuchowych) ,szafy elektryczne do wagonów kolejowych. Na ulicy Granicznej, tam gdzie teraz jest bazar była bakieliciarnia (a robili tam spieki do aparatury) i dział transportu.
Galwanizernia zasilana była spawarkami. Pod domem kultury (obecnie Izba Skarbowa) był dość spory schron plot.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 29 lut 2012, 21:18 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
W latach 1985-87 miałem przyjemność podróżować pociągami na trasie Warszawa – Ryga, Prawie 3 dniową podróż odbywałem w wagonie który wchodził w skład pociągu Berlin – Moskwa. Wagony produkcji ZSRR były wyposażone w szafy elektryczne z Bydgoszczy. Byłem dumny że na tabliczce znamionowej producenta widniała nazwa Belma Bydgoszcz :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 3 mar 2012, 22:49 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 15 maja 2011, 15:53
Posty: 96
Lokalizacja: Bydgoszcz
salamon pisze:
To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłem :shock: jak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)


Propos sygnałów dźwiękowych, ostatnio znalazłem kartonik z kompletem nowych nie używanych sygnałów produkcji naszej Belmy, nawet była instrukcja i karta gwarancyjna z datą 82r.:)
Jeśli ktoś jest zainteresowany mogę wrzucić zdjęcia :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 4 mar 2012, 13:12 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 4 kwie 2009, 23:00
Posty: 1078
kris_bdg pisze:
salamon pisze:
To ja dopowiem, że "Belma" produkowała m.in. sygnały dźwiękowe (klaksony) do Syrenki (takie czarne, bakelitowe), sygnały dźwiękowe do Opla Kadetta (zrobiłem :shock: jak to zobaczyłem w moim kadeciku) i zapalniki do granatów (to w zakładzie B.Błotach)


Propos sygnałów dźwiękowych, ostatnio znalazłem kartonik z kompletem nowych nie używanych sygnałów produkcji naszej Belmy, nawet była instrukcja i karta gwarancyjna z datą 82r.:)
Jeśli ktoś jest zainteresowany mogę wrzucić zdjęcia :)

Dawaj, dawaj ;)

_________________
Z harcerskim pozdrowieniem
SALAMON


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 12 kwie 2016, 09:19 
Offline
Gość

Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59
Posty: 1102
Fabryka w latach 1930-tych


Załączniki:
1939.jpg
1939.jpg [ 196.73 KiB | Przeglądany 4155 razy ]
1933.jpg
1933.jpg [ 195.24 KiB | Przeglądany 4155 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 12 kwie 2016, 17:52 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Posty: 444
Pierwsze zdjęcie pochodzi z lat 60-tych, urządzenia (łączniki) dla górnictwa.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 13 kwie 2016, 10:05 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 3 cze 2014, 10:06
Posty: 120
Widok ogólny zakładu...lata przedwojenne.

http://images75.fotosik.pl/502/35cdb33310ba0b6d.jpg


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 29 sty 2019, 15:01 
Offline
Gość

Rejestracja: czwartek, 9 maja 2013, 12:01
Posty: 113
zdjęcie tabliczki znamionowej z 1928r. (zdjęcie znalazłem na forum.modelarstwo.info)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group