Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest czwartek, 28 mar 2024, 11:20

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
Post: niedziela, 27 maja 2012, 13:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Chodząc kilka lat temu w terenie, szukając pozostałości po D.A.G Fabrik Bromberg natknąłem się na nasyp kolejowy biegnący równolegle do wschodniej obwodnicy D.A.G. (betonówka, skrót z ul. Nowotoruńskiej do 10-tki). Po rozmowie z leśniczym z Żółwina zostałem poinformowany że była tam wąskotorówka. Przypisałem ją do budowy zakładów zbrojeniowych. Jednak po przejrzeniu starych map okazało się że szlak prowadził dalej w głąb Puszczy Bydgoskiej prawdopodobnie do żwirowni. Do dnia dzisiejszego zachowały się w lasach miejsca gdzie były ułożone tory. W pewnym momencie torowisko rozdziela się na dwa wyrobiska. Wyrobisko północne jest głębokie i lepiej widoczne w terenie. Tory wąskotorówki łączyły się z szerokim torem Bydgoszcz-Toruń przy dzisiejszej ulicy Plątnowskiej.

Czy ktoś może coś więcej napisać na temat tego torowiska i czy w lasach koło Emilianowa był wydobywany żwir.


Załączniki:
Komentarz: W 1944 na torach „z lasu” stały jeszcze wagony, być może linia jeszcze funkcjonowała. Miejsce łączenia się z szerokim torem przy ul. Plątnowskiej. Przepraszam za jakość zdjęcia
Nowotorunska8.jpg
Nowotorunska8.jpg [ 27.58 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Widoczny nasyp przy betonówce bliżej 10-tki
Nowotorunska7.jpg
Nowotorunska7.jpg [ 283.15 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Widok od strony wartowni D.A.G. nr 5 przy ul Żółwińskiej w kierunku ul. Nowotoruńskiej
Nowotorunska2.jpg
Nowotorunska2.jpg [ 290.99 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: I w drugą stronę czyli w kierunku wartowni
Nowotorunska.jpg
Nowotorunska.jpg [ 211.12 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Ślad po torach przy ul. Plątnowskiej w pobliżu połączenia z szerokim torem
Nowotorunska1.jpg
Nowotorunska1.jpg [ 266.15 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Jeden z dwóch wąwozów w pobliżu wyrobisk
Nowotorunska3.jpg
Nowotorunska3.jpg [ 245.13 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Widok na wyrobisko południowe i prawdopodobne ułożenie torów
Nowotorunska4.jpg
Nowotorunska4.jpg [ 252.23 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Przy wyrobisku północnym widać ingerencję człowieka w ukształtowanie terenu
Nowotorunska5.jpg
Nowotorunska5.jpg [ 289.28 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Zdjęcie nie oddaje głębokości wyrobiska północnego
Nowotorunska6.jpg
Nowotorunska6.jpg [ 252.04 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Komentarz: Na współczesne zdjęcie satelitarne naniosłem przebieg torów, po prawej fragment starej mapy
Mapa wąskotorówki poł1.jpg
Mapa wąskotorówki poł1.jpg [ 115.57 KiB | Przeglądany 6081 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 5 cze 2012, 21:03 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Bardzo ciekawy temat , żwir musiał być wybierany na bardzo dużą skalę ciekawe kto lub jakie przedsiębiorstwo się tym zajmowało i gdzie był wieziony ładunek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 14:42 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Intrygujący temat.
Jarku chętnie wybiorę się na spacer jesienią wzdłuż nieistniejących torów.
Jednak czy wydobywano tam żwir czy piasek?
Niestety nie znam danych geologicznych i nie potrafię wskazać 100% odpowiedzi.

Kilka km na zachód dokładnie w tym miejscu
http://mapy.google.pl/?ll=53.069638,17. ... 2&t=h&z=15
jest kopalnia piasku zużywanego do produkcji bloczków wapienno-piaskowych typu Silka. Zakład znajduje się w Trzcińcu.

Tak więc wydaje się, że to raczej wydobywano piasek.
Poniżej zdjęcia z kopalni piasku w Trzcińcu

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 15:34 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6985
czy w Trzcińcu wydobywano w tamtych czasach ?

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 15:55 
Offline
Gość

Rejestracja: niedziela, 15 maja 2011, 15:53
Posty: 96
Lokalizacja: Bydgoszcz
Z wykładów na studiach geografii miałem coś o tamtym rejonie, z tego co mówił profesor geologii, cała Puszcza Bydgoska to wielkie połacie wydm śródlądowych, nawet najwyższe wzniesienie to właśnie taka wydma. Więc przychylałbym się do wydobycia piasku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 16:47 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Maciej Kulesza pisze:
Jarku chętnie wybiorę się na spacer jesienią wzdłuż nieistniejących torów.
Jednak czy wydobywano tam żwir czy piasek?

Jesień to odpowiednia pora na spacerek tym szlakiem.

kris_bdg pisze:
Z wykładów na studiach geografii miałem coś o tamtym rejonie, z tego co mówił profesor geologii, cała Puszcza Bydgoska to wielkie połacie wydm śródlądowych, nawet najwyższe wzniesienie to właśnie taka wydma. Więc przychylałbym się do wydobycia piasku.

Zgadza się, w puszczy są wydmy śródlądowe czyli wydobywano piasek. To nie jest żwirownia a piaskownia.

W latach 1940-45 domyślam się do czego był potrzebny, ale przed II WŚ na potrzeby jakiej firmy był wydobywany ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 19:22 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Obrazek
Z mapki przedstawionej wynika ze piasek wydobywano z puszczy a nie z Trzcińca, tory przecinają krajową 10 .


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 21:10 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Przepraszam.
Widzę, że wprowadziłem - nieświadomie - trochę zamieszania z tym Trzcińcem.
Przykład Trzcińca (kopalni piasku) podałem jako poparcie mojej tezy o wydobywaniu piasku, a nie żwiru. Przytoczyłem to z uwagi na brak wiedzy geologicznej o tym terenie.
Odległość między Jarka odkrytą kopalnią jest niewielka, a piasek idealny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 21:58 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Maciej wyrobisko w Trzcincu podał jako przykład wydobywania piasku w Emilianowie.

Piaskownia z tego wątku leży na południe od obwodnicy(DK 10) między stacją Emilianowo a wysypiskiem w Wypaleniskach.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 23:33 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2926
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Jesienna wycieczka rozwieje nasze wątpliwości i zobaczymy gdzie kończyły się tory i wybierano piasek z wydm śródlądowych.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 8 cze 2012, 08:36 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Posty: 1435
Jestem za!
Proszę mnie już zapisać - jeśli takie zapisy będą. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 8 cze 2012, 08:57 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5901
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Ślad po przebiegu toru oraz miejscu, gidzie kopano piasek widoczny jest również na poniższej radzieckiej mapie

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 30 paź 2012, 00:29 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Mamy jesień, liście opadają z drzew czas wyruszyć do puszczy: viewtopic.php?f=5&t=5198

A więc komu w drogę temu liście pod nogi :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 11 lis 2012, 23:46 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Posty: 5304
Lokalizacja: Bydgoszcz
Na mapie z 1903 roku tory z piaskowni są zaznaczone, a na WIG-ówce z 1935 nie ma po nich śladu. Może to oznaczać że piaskownia i kolejka przestały funkcjonować jak oddano do użytku magistralę węglową (1928 rok). To są tylko przypuszczenia. Niemcy w okresie 1942-45, budując „autobanę” czyli dzisiejszą ul. Nowotoruńską uruchomili krótki odcinek kolejki wzdłuż dzisiejszej ul. Plątnowskiej tworząc piaskownię przy torach Bydgoszcz – Toruń, piasek trafiał na podsypkę przyszłej drogi wylewanej betonem(ul. Nowotoruńska).

Fragment mapy WIG 1935 rok

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group