O trzecim moście:
Cytuj:
W 1895 roku oddano do użytku odcinek linii kolejowej z Szubina do Bydgoszczy, którą w 1908r. wydłużono do Gołańczy. W ten sposób powstał trzeci kolejowy most przez Brdę niedaleko dworca kolejowego. W styczniu 1945 r. polskim saperom udało się rozminować mosty kolejowe nad Brdą. Ładunki i urządzenia zapalające założone były w otworach nad podporami, miny przeciwczołgowe i przeciwpiechotne na dojściach i dojazdach do mostu. Z trzech mostów usunięto ponad 11 ładunków o ogólnym ciężarze 1630 kg materiałów wybuchowych, 12 min przeciwczołgowych oraz kilkadziesiąt min przeciwpiechotnych. Pace zostały zakończone w godzinach popołudniowych. Dokonali tego saperzy z 3 plutonu (d-ca chor. Jan Pilarski) 2 kompanii saperów (d-ca kompanii por. Edward Talunas) 9 batalionu Warszawskiej Brygady Saperów, a każda drużyna plutonu rozminowywała jeden most.
źr: Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego BRDA I KANAŁ BYDGOSKI Tom II