M/S Jantar najstarszy wycieczkowiec w Polsce.
Zbudowany jako statek holowniczo-transportowy dla firmy armatorskiej Dampschiffs Reederei für Fluss und Haffschiffahrt August Zedler, Elbing. [Elbląg]. Otrzymał nazwę „MARTHA” i eksploatowany był głównie na wodach Oberlandischer Kanal [Kanał Ostródzko-Elbląski].
Około 1907 roku zakupiony przez firmę H. Schröeter & Co., Elbing. Eksploatowany bez zmiany nazwy i akwenu. W 1911 roku „Martha” znalazła się w spisie jednostek przeznaczonych do mobilizacji na wypadek działań wojennych, jako miejsce stacjonowania przeznaczono Graudenz [Grudziądz].
Około 1925 roku statek stał się własnością Otto Gottschalka i jego syna Alberta z Sorgenort [Dzierżgonka nad jez. Drużno]. W marcu 1945 roku odnaleziony w szuwarach jez. Drużno nie uszkodzony, przejęty przez Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu i nazwany „BŁAŻEJ”. W lipcu tego samego roku uruchomiony przez dawnego mechanika o nazwisku Gizinsky i skierowany na remont do Stoczni Nr 17 w Elblągu tam również przebudowany koszt remontu wyniósł 245.921 ówczesnych złotych a wartość statku oceniano na 1.949.971 zł. Moc maszyny parowej oceniano na 45 KM.
Po reorganizacji administracji wodnej w 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Elblągu. Dnia 11 listopada 1954 roku Centralny Zarząd Dróg Wodnych pismem CZDW 07/11/TK/54 polecił przekazać „Błażeja” do Rejonu Dróg Wodnych w Bydgoszczy co nastąpiło w maju 1955 roku gdzie przepracował jeszcze cztery lata. Wtedy też dzięki staraniom pedagogów Zenona Wiatra i Juliusza Gudzia Ministerstwo Żeglugi przekazało statek Technikum Budowlanemu w Poznaniu.
Po przeholowaniu z Bydgoszczy do Poznania okazało się że maszyna parowa i kocioł nie nadają się do eksploatacji. Mimo wyczyszczenia kotła i dokonania próby ciśnieniowej do 12 atm. Urząd Dozoru Technicznego wydał negatywną opinię i zakazał jego użytkowania.
Nie pozostało nic innego jak przebudować statek na motorowiec, po wielu poszukiwaniach silnika szkoła otrzymała od Rejonu Dróg Wodnych w Poznaniu wyremontowaniu w Bazie RDW w Morzysławiu silnik wysokoprężny marki „Henschel” o mocy 60 KM. Statek również przebudowano w dawnej kotłowni urządzono kabinę, sterówkę przesunięto bliżej rufy a na pokładzie zamontowano ławki.
Nazwany „JANTAR” rozpoczął w 1963 roku rejsy szkoleniowo-turystyczne z młodzieżą budowlanki po jeziorze Ślesińskim, Gopło oraz Warcie. Niestety otrzymany silnik często sprawiał kłopoty i wielokrotnie odmawiał posłuszeństwa. W 1964 roku Mostostal z Poznania podarował nowy silnik typu Škoda. „Jantar” pływał z młodzieżą na wycieczki a także na organizowane obozy wodne. W międzyczasie stał się własnością Zespołu Szkół Budowlanych Nr 4 w Poznaniu.
W 1981 roku wycofany i oddany na złom. Jednak to nie koniec jego życia, statkiem zainteresowała się Spółdzielnia Surowców Wtórnych „Surmet” z Poznania, odremontowany woził pracowników S-ni na wycieczki. Stacjonował przy śluzie nr 2 w Pątnowie nad kanałem Ślesińskim.
Aktualnie armatorem jest PHU „MAT” sp.j. z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Grunwaldzkiej 235, a co za tym idzie portem macierzystym JANTARA jest Bydgoszcz. Od 5 listopada 2006 roku do 30 czerwca 2008 roku obecny armator wykonał remont generalny statku przywracając mu dawną świetność zachowując jednocześnie powojenną maszynownię oraz układ kajut.
KARTA INFORMACYJNA STATKU
NAZWA STATKU: m/s „JANTAR”
POPRZEDNIE NAZWY: ex „MARTHA”; ex. „BŁAŻEJ”.
TYP STATKU: STATEK TURYSTYCZNY MOTOROWY
ROK BUDOWY: 1892
STOCZNIA: F. Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.: 479
DANE TECHNICZNE:
1892 r.
długość całkowita: 26,49 m; szerokość na wręgach: 3,00 m ; zanurzenie: 0,60 m.; nośność: 90 t.
1912 r..
długość całkowita: 26,42 m; szerokość: 3,02 m; wysokość burt: 1,60 m; zanurzenie min.:0,60 m; zanurzenie max.: 1,35 m.
1945 r.
długość całkowita: 26,20 m; szerokość na wręgach: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; zanurzenie min.: 0,60 m;
1952 r.
długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; wysokość statku nierozbieralna: 2,94 m; zanurzenie max.: 1,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: F. Schichau, Elbing 1892 r; moc: 50 KM przy 250 obr./min. średnica cylindrów: 160 x 280 mm; skok tłoka: 215 mm.
1 silnik spalinowy „Henschel” o mocy 60 KM.
1 silnik spalinowy typu 4L110; czterocylindrowy produkcji CZNM Škoda, Praha o mocy 60 KM.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji: F. Schichau, Elbing 1892 r. powierzchnia ogrz.:26 m2; ciśnienie 6,5 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal- 5 mm; burt: stal- 5 mm; pokład: stal ryflowana- 5 mm.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 9 km/godz..; załoga: 4 osoby
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
PHU „MAT” Sp.J. 85-438 Bydgoszcz ul. Grunwaldzka 235 tel. 052 370 65 65
NUMERY REJESTRACYJNE:
5006 [PZW. Elbląg]; 813 [RDW. Elbląg]; 324 [RDW. Bydgoszcz] Bg-I-105 [IŻŚr., Bydgoszcz]
Informacja z strony internetowej
http://www.statkiwycieczkowe.pl/jhistoria.htmlZdjęcia z Steru na Bydgoszcz 2014




Tradycją stały się koncerty na statku w czasie Steru na Bydgoszcz. Ostatni koncert
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... rammy.html
