Bydgoszcz zawdzięcza bardzo wiele Brdzie i Wiśle. Obie rzeki od średniowiecza były wykorzystywane w komunikacji, handlu, ryboustwie i rzemiośle. Krętą rzeką spławiano drewno z Borów Tucholskich. Aby usprawnić jego spław i żeglugę rzeczną prostowano w granicach miasto koryto Brdy. W mieście wzdłuż Brdy funkcjonowały, tartaki, cegielnie, hurtownie torfu i drewna, młyny wodne, fabryki, magazyny, spichrza , manufaktury. Z umiejscowionych nad rzeką kąpielisk, łaźni i kawiarni tłumnie korzystali mieszkańcy. W centrum miasta cumowały barki, szkuty i statki. Porty rzeczne, stocznie remontowe pełne były statków, łodzi i barek do obsługi których w cechach kształcono szyprów i sterników.
Dzięki skanalizowaniu odcinaka dolnej Brdy w mieście powstały przedsiębiorstwa budowy statków. Pierwsza stocznią powstała w mieście 1865 r. była to stocznia braci Teodora i Adolfa Wulff (Gebr. Wulff). Kolejne to stocznie Leopolda Zobla oraz Stocznia Bydgoskiego Towarzystwa Żeglugi Holowniczej Spółka Akcyjna (Bromberger Schleppschifftfahrt AG) przekształcona w Loyda Bydgoskiego. Budowano w nich parowce łańcuchowe, frachtowe i holowniki. Przy obecnej ul. Świętej Trójcy 1855r. powstała Odlewnia i Fabryka Maszyn Friedricha Eberhardta która otrzymała kontrakt na wykonanie wrót śluzowych i urządzeń do obsługi śluz i jazów dla kilkudziesięciu śluz Kanału Bydgoskiego. Jako ciekawostkę dodam, że tabliczka znamionowa do dnia dzisiejszego znajduje się na dolnych wrotach wspornych Śluzy Miejskiej przy ul. Marcinkowskiego. Droga wodna Wisła – Odra współcześnie nadal jest obsługiwana przez 22 śluzy do większości których urządzenia wykonała wspomniana firma F. Eberhardt, Bromberg Eisengiesserei, Maschmenbauanstalt und Dampfkesselfabrik.
Kanał Bydgoski otwarto 9 czerwca 1774 roku. Połączył on Wisłę z Odrą. Był to skok cywilizacyjny w historii miasta, na nieznaną wcześniej skalę. Bydgoszcz stała się miastem portowym i stoczniowym łączącym wschodnią część kontynentu z zachodnią Europą.
Budowane w owym czasie śluzy były nowoczesnymi budowlami inżynierskimi, przy realizacji których stopniowo stosowano nowatorskie projekty i wdrażano najnowsze technologie. Rzeka stanowiła niejako krwioobieg miasta poprzecinana kładkami dla pieszych, mostami drogowymi, kolejowymi i śluzami. To z tych z tych ostatnich budowli hydrotechnicznych położonych w granicach miasta mieszkańcy byli szczególnie dumni. Dlatego tak często były przez nich odwiedzane i fotografowane. Ich fotografie zachowały się do dnia dzisiejszego i stanowią świadectwo postępu cywilizacyjnego miasta.
Zachęcam do obejrzenia 43 fotografii które starałem się jak najbardziej szczegółowo opisać. Część z nich zapewne znacie. Były pokazywane już na Forum.
Wątpliwości może budzić nazwa i przeznaczenie kąpieliska czy też łaźni Petersona podejmowane na Forum.
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/5, ... #LokBydTxt