Most fordoński na Wiśle im. Rudolfa Modrzejewskiego zbudowano w latach 1891-1893. Jak widać na zdjęciach, pod koniec 1893 roku oddano linię kolejową przez most, a prace drogowe trwały jeszcze w 1894 roku.
Ten pierwotny most został wysadzony 2 września 1939 roku. W czasie wojny początkowo funkcjonował tymczasowy most pontonowy (taki istniał też w latach 80-tych z okazji remontu mostu), ale 16 czerwca 1941 roku uruchomiono przeprawę po odbudowanym moście stalowym.
Został on wysadzony ponownie 26 stycznia 1945 r. Na jego szczątkach utworzono drewnianą przeprawę, która przetrwała do czerwca 1946 roku, kiedy jedno z przęseł się zawaliło. Zachowane przęsła wykorzystano do budowy innych mostów w Polsce.
Obecny most rozpoczęto budować w 1950 roku i oddano do użytku 22 lipca 1956 roku.
Wątek wstawiam w dziale mostowym dla formalności i łatwości wyszukiwania, gdyż jest on dobrze opracowany w kontekście cech obronnych i nie tylko na stronie BSMZ Bunkier:
http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=29i na Forum w dziale Zabytki architektury militarnej/obronnej
viewtopic.php?f=97&t=459&start=40&hilit=most+w+fordonieZdjęcia poniżej z zasobów Technische Universität Berlin dostępne także na fotopolska.eu w sporej rozdzielczości:
zdjęcie z budowy 1891-1893 :
http://bydgoszcz.fotopolska.eu/505227,foto.htmli tuż przed oddaniem 1894:
http://bydgoszcz.fotopolska.eu/506624,foto.html oraz pocztówka, około 20 lat później:
http://bydgoszcz.fotopolska.eu/27074,foto.html