Gdynia Grabówek
Opis obiektu za Mieczysław Filak "Montes Tarnovicensis" nr 71:
"Znalazł się tu w 1952 lub 1953 roku w ślad za zakupioną przez Polskę w 1946 roku partią 100. parowozów towarowych serii Ty246 produkcji amerykańskiej firmy Balwin Locomotive Works. Zasadniczym przeznaczeniem „trumanów” , bo tak je w Polsce nazywano, było prowadzenie ciężkich składów towarowych na magistrali węglowej Śląsk-Porty. Pierwsze parowozy dotarły do Polski pod koniec września 1947 roku, a ich dostawy zakończyły się w lutym 1948 roku. Jedyny z tych 100. zachowany w Polsce egzemplarz, znajduje się w Karsznicach.
Zaś ta wysoka na ok. 18 metrów konstrukcja żelbetowa to wieża do zmechanizowanego nawęglania i uzupełniania piasku w zasobnikach dwóch parowozów jednocześnie. Trzy takie same urządzenia znajdują się do dziś przy parowozowniach Gdynia Grabówek, Kraków Prokocim i Warszawa Odolany. Ich starsza, bo z 1941 roku, siostra znajduje się w miejscowości Sullivan w USA.
Na wieżach znajdowały się kiedyś tabliczki firmowe z napisem „Ross & White Locomotive Coal, Sand and Cinder Plants Chicago USA”. Chociaż ich instalacja nie miała miejsca przed wiekami, to jednak nie ma jednoznacznej informacji, czy przetransportowano je przez Atlantyk a potem z portu do miejsca przeznaczenia w modułach, samą tylko konstrukcję stalową, czy też Amerykanie dostarczyli wyposażenie techniczne oraz dokumentację budowlaną obiektów, a PKP na jej podstawie wybudowała je we własnym zakresie. Elementy stanowiące ich osprzęt na pewno montowano już na miejscu."