Hrab pisze:
https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=96&t=162&start=620#p66210
W czasie powstawania Nowego Kanału Bydgoskiego były dwie równoległe trasy w tym rejonie, co było związane z istnieniem kopalni gliny przy Brdzie. Ta przemysłowa część linii trafiła zapewne na most koło śluzy, po którym zostały piękne przyczółki.
Pytanie tylko jaki to miało sens w tym przypadku skoro już np. bocznicę do papierni poprowadzono za kanałem od tej "nie przemysłowej" części?
Zastanawiam się, czy ten most przy śluzie (jego funkcja dla kolejki-o ile taką kiedykolwiek posiadał) nie funkcjonował tylko w czasie budowy kanału?
Na mapie z 1902 roku trasa kolejki biegnie po wschodniej stronie ul. Koronowskiej - czyli ten wariant zahaczający teoretycznie o kopalnię, tylko tak jakoś daleko od samej rzeki - możliwe, że była jakaś dodatkowa bocznica.
Załącznik:
1902.jpg [ 72.06 KiB | Przeglądany 8127 razy ]
Zamieszczona przez Ciebie mapka wskazuje, że w 1913 były już dwa warianty

Choć sprawę komplikuje kolejna mapa z 1916 roku, która sugeruje, że ten alternatywny tor wcale nie łączył się w drugą linią w okolicy Grunwaldzkiej, a był jedynie ślepą odnogą od strony Koronowa. Choć to już po wybudowaniu kanału mogło być tu zaznaczone jako droga.
Załącznik:
1916.jpg [ 55.01 KiB | Przeglądany 8127 razy ]
W latach 30 kolejka jeździła już tylko wariantem Koronowska-Wiejska z bocznicą do Papierni przebiegającą mniej więcej w śladzie dzisiejszej ul. Pileckiego i wchodziła na teren papierni skręcając na północ wzdłuż Brdy. Most przy śluzie był w tym czasie mostem drogowym
Fragment mapy z 1933 roku.
Załącznik:
Bocznica do papierni.jpg [ 266.69 KiB | Przeglądany 8127 razy ]
Na radzieckiej mapie z 1944 roku kolejka zaznaczona jest tylko Grunwaldzka-Wiejska, nie ma tu zaznaczonej bocznicy do papierni ale te mapy tyły tworzone na podstawie innych map z 1876, 1909, 1932-1936 więc ciężko tu mówić o ich dokładności i poprawności.
Załącznik:
rus.jpg [ 90.65 KiB | Przeglądany 8127 razy ]
Plan miasta z 1939 roku też pokazuje już wyłącznie przebieg Grunwaldzka-Wiejska oraz bocznicę do papierni
Załącznik:
Plan miasta 1939.jpg [ 71.88 KiB | Przeglądany 8127 razy ]
Po wysadzeniu mostu w 1939 roku, Niemcy wybudowali osobny most dla kolejki pomiędzy tym, wysadzonym, a śluzą i prawdopodobnie wtenczas przerzucili tory znów na wschodnią stronę ul. Koronowskiej - w ten sposób powstała ul. Nad Torem.
Wskazuje na to między innymi plan miasta z 1945 roku oraz zdjęcia lotnicze.
Załącznik:
Plan miasta 1945.jpg [ 163.17 KiB | Przeglądany 8127 razy ]