Forum Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków "BUNKIER"

UWAGA: W przypadku problemów technicznych z forum lub problemów z rejestracją prosimy o kontakt pod adresem: forum@bsmz.org lub prosimy pisać w dziale "POMOC" (dział ten nie wymaga rejestracji).
Dzisiaj jest sobota, 3 maja 2025, 13:42

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 35  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek, 17 maja 2012, 18:02 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2956
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
W dzisiejszej gazecie pomorskiej w dodatku album bydgoski jest obszerny artykuł o naszej ciuchci, serdecznie polecam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela, 20 maja 2012, 06:26 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7120
^^^ Nie przeczytałem Twojego postu na czas! Nie udało mi się tego zobaczyć.

Trafiłem na YT, na filmik o wąskotorówce (600mm) w Witaszycach. W 18 minucie, a potem w 20-stej i 26-tej, pokazany jest jeżdżący tam kiedyś, przekazany z 'naszych' kolei, Mbx1...
http://www.youtube.com/watch?v=MH3XLeEIUgE&feature


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 23 maja 2012, 21:55 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2956
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Dla tych co nie widzieli i czytali artykułu :
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek, 25 maja 2012, 07:14 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7120
^^^ W końcówce tekstu jest informacja, że towary przewożono do 1992... Niektórzy mogą to odebrać, że chodzi o szlak z Bydgoszczy. Jeszcze w pierwszej połowie lat 70-tych zniknęła większa część tego torowiska. Autorowi tekstu chodziło pewnie o okolice Koronowa...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 6 cze 2012, 18:18 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5990
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Hrab pisze:
Obrazek

Trzeba śpieszyć się i robić fotki mostu i jego szczegółów konstrukcyjnych. Przed chwilą powiedzieli w zbliżeniach, że popękały podpory i w przyszłym roku PKP z Dyrekcją Dróg zacznie budowę nowego tunelu/wiaduktu, a ten wiadukt zostanie rozebrany i miejsce po nim zasypane.
Czyli nasza polska rzeczywistość - najprościej doprowadzić coś do ruiny i postawić w to miejsce coś nowego - po co wydawać kasę na remonty.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 7 cze 2012, 07:54 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Posty: 7120
^^^
Też to słyszałem. Ale zajrzałem tu, bo szukam informacji o tym zapowiadanym 'zlocie' w Białośliwiu.
W dziale 'imprezy' jest cisza. Pamiętam jednak, że była kiedyś mowa o terminie od 7-mego czerwca... czy jest gdzieś jakieś potwierdzenie, czy informacje ile i jakiego przywiezionego będzie 'taboru' ?



Profil "Spacer po starej Bydgoszczy" na nk dał dwa, chyba mniej znane zdjęcia, z pożegnania naszej 'ciuchci'.
Oto one:
ObrazekObrazek



Ewing właśnie napisał, że dzięki poprawieniu działania funkcji 'sklejania', w takim przypadku jak ten, będzie informacja o nowym wpisie... Zaraz się to okaże. Dodam,że wyżej są niedawno wstawione dwa mało znane zdjęcia...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota, 7 lip 2012, 20:56 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: środa, 4 sty 2012, 00:24
Posty: 2956
Lokalizacja: BYDGOSZCZ-WYŻYNY
Te dwa mało znane zdjęcia pojawiły się w albumie bydgoskim 21.07.2012 w kolejnym artykule o kolejce:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lip 2012, 11:15 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Miejscowa ciuchcia :)

Obrazek

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lip 2012, 18:07 
Offline
Gość

Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Posty: 246
"Łosowa Góra" panie...a ta ciufa wygląda na całkiem sprawną...zabieramy ją do do nas do B - sprawdzimy co potrafi - choć sprzęg akurat ciut inny niż nasze orczykowe...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lip 2012, 22:48 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6984
jeden nasz wyjazd i sprzęg przerobiony :D

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lip 2012, 23:22 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Prędzej bym ją widział w Myślęcinku :twisted:

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lip 2012, 23:29 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6984
krajan pisze:
Prędzej bym ją widział w Myślęcinku :twisted:


by znów ktoś podpalił?

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lip 2012, 23:44 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Kolejka spłonęła 'przypadkiem', celem była chyba ta szopa..

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek, 12 lip 2012, 23:48 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6984
krajan pisze:
Kolejka spłonęła 'przypadkiem', celem była chyba ta szopa..


zdania są różne...

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 16 lip 2012, 10:51 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
MWS pisze:
W tymże wątku, trzy strony wcześniej, ustalaliśmy trasy przebiegu linii kolejki wąskotorowej w różnych okresach jej istnienia. (po linii ulicy Wiejskiej i po linii ulicy Nad torem)

Grzebiąc w strych mapach natrafiłem na jeszcze jeden wariant przebiegu torów, który funkcjonował, najprawdopodobniej, od początków istnienia kolejki wąskotorowej (maj 1895),
do rozpoczęcia budowy nowego odcinka kanału (1908).
Tory biegły ulicą Grunwaldzką do małego wiaduktu pod nasypem kolei normalnotorowej, (ulica Młyńska) następnie koło młyna Wilhelmsthaler i dalej w kierunku ulicy Siedleckiej
(kanału jeszcze nie było, za to trzeba było ominąć staw młyński) – wzdłuż Siedleckiej do ulicy Chmurnej i dalej już tradycyjnie wzdłuż szosy Koronowskiej do Opławca.
Zdjęcia zaprezentowane przez kolegę jarasa pokazujące przypuszczalnie przyczółki mostowe, faktycznie przedstawiają nasyp, tej najstarszej wersji torowiska, „przecięty”
przy budowie nowego odcinka kanału.


Mapa - http://www.posselt-landkarten.de/manoev ... 903_12.jpg

Opisywana trasa kolejki naniesiona na Google map.

Obrazek


Ostatnio w Białośliwiu temat powrócił :D Poszukałem po starych mapach dostępnych w KPBC. Jeszcze jedno pytanie, dotyczące budowy Nowego Kanału Bydgoskiego - kiedy rozpoczęto prace? Na wiki (wiem wiem) jest data 1910 - 1915.

Teraz czas na mapki, które są dla mnie zagadkowe.

1908 - brak kanału, brak rozlewiska przed młynem Petersona, brak odnogi przez omawiany wiadukt:

Obrazek

1913 - brak kanału, za to pojawia się odnoga podobna do tej z postu MWS, ale ewidentnie nie wychodzi ona z okolic omawianego wiaduktu. Widać przejście z Grunwaldzkiej 'na wprost', a dopiero potem odbicie w prawo:

Obrazek

1914 - jest już kanał, oraz rozlewisko przed młynem:

Obrazek

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek, 16 lip 2012, 22:44 
Offline
Gość
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51
Posty: 1855
Mapa z 1857roku nie zawiera jeszcze żadnych linii kolejowych w Bydgoszczy, jednak przy młynach widać coś jakby staw lub łąkę , która mogła byc zalewana.
Obrazek

Mapa z 1903 roku, o której pisał MWS, pokazuje wariant z kolejka biegnącą przy młynach. Jest mało wyraźna, i trudno ten staw tam zidentyfikować.
Obrazek

Mapa z 1939 roku pokazuje bocznicę wąskotorową do papierni odgałęziającą się za dzisiejszym wiaduktem i mostem na kanale od linii biegnącej w stronę Wiejskiej.
Obrazek

Prawdopodobnie ta zielona mapa z 1908 roku, której fragment pokazuje krajan, ma pewne uproszczenia i nie pokazuje mało istotnych z punktu widzenia autora szczegółów w postaci stawu i odgałęzienia kolejki. Kolejna mapa krajana z 1914 – go pokazuje kanał linią przerywaną, gdyż był on budowany prawie do końca 1915 roku.
Mogły być jakieś chwilowe opróżnienia stawu w związku z przebudową młynów przez Juliusa Otto Franza Petersona po pożarze jednego z nich w 1901 roku. A może był to okres jego powstawania w związku z modernizacją młynów. Wcześniejsze młyny mogły nie posiadać stawów korzystając z napędu samym pędem przepływu strumienia, co było mało wydajne w stosunku do metody ze stawem gromadzącym wodę na czas pracy młyna.
Myślę, że było tak, jak napisał MWS, czyli kolejka biegła przed budową kanału przy młynie, a potem występowała dwudrożność linii z uwagi na wytyczenie nowej trasy związanej z przyjętymi w 1905 roku planami budowy Nowego Kanału Bydgoskiego i konieczność obsługiwania cegielni, potem papierni – pozostała potem bocznica po korekcie trasy narzuconej przez kanał. W pewnym momencie odgałęzienie do tej bocznicy przesunięto za kanał z uwagi na zbyt duże koszty budowy mostu w miejsce starego nasypu. Most był zapewne wspólny dla kolejki i ul. Grunwaldzkiej.
Potem cegielnie zlikwidowano, papiernia dostała bocznicę szerokotorową i pozostała jedna nitka kolejki, którą przesunięto w czasie II wojny z Wiejskiej na Nad Torem budując odrębny most dla kolejki nad kanałem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa, 18 lip 2012, 21:23 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5990
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Część dotycząca kolei normalnotorowej w Bydgoszczy (jej różnych wariantów na mapach) oraz "pętli" w okolicach stacji początkowej kolejki wąskotorowej przeniesiona została do tego wątku: viewtopic.php?f=96&t=4811


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 7 sie 2012, 15:27 
Offline
BSMZ Bunkier

Rejestracja: sobota, 23 kwie 2011, 19:48
Posty: 2454
Trwa zabezpieczanie mostu kolejki w Koronowie:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
opuszczonebydgoszcz.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 7 sie 2012, 15:51 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Posty: 5990
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
W końcu się doczekaliśmy :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek, 7 sie 2012, 22:49 
Offline
BSMZ Bunkier
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00
Posty: 6984
moment moement...
czego się doczekaliśmy? Z tego co widzę to jest zrobiony odpływ (deszczówki) by nie podmywało jeszcze bardziej obsypanej strony. Mam nadzieję, że druga część prac będzie związana bezpośrednio z mostem. Może ktoś jest z okolic i mógłby nam w miarę regularnie zdawać relację z prac? :twisted:
Dla mnie nadal zagadką pozostaje przespawana do szyn (zabytkowych) barierka na środku mostu ...

_________________
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 698 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 35  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
       
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group